Dubbelmassvänghjul 159 Jtdm 1,9

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Dubbelmassvänghjul 159 Jtdm 1,9

• Detta ämne har 1 deltagare och 0 svar.
Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare

Ja då börjar man ställa otäcka frågor om kommande problem. Gäller en 8V 120 hk byggd -06 20000mil.  Måste fråga lite om först 1. hur vet man om ens bil har dubbelmassvänghjul eller ej. . Enligt förra ägaren ska det inte vara detta. Jag tycker mig dock se att det är samma svänghjul på både 8V och 16V? När jag provkörde bilen var jag ganska övertygad att så var fallet. Jag testade då på tomgång med varm motor med friläge i. Hör inget skrammel. Får heller ingen ändring av ljud då jag trycker ner kopplingspedalen. Detta trodde jag är bevis på att svänghjul är ok (oavsett om mass eller ej) 

Det som nu gör mig lite orolig är om man gasar och släpper gasen lite oförsiktigt kan man höra att det knäpper till lite från transmissionen både vid gas och släpp. Inte högljuddt på något vis men man kan höre det lite. Då blir man lite orolig. 2. Är det normalt för dessa bilar? 3. Kan det vara svänghjulet som börjar bli glappt. Eller 4. problem med växellådan. 5. Eller differential/slutväxel?? Växellådan synkar nog bra på alla växlar. Lite allmänt trög att röra växelspaken. Framför allt fram och tillbaka. Nu jämför jag bara med min förra bil Citroen C5 2.0 HDI. OBS det är inget problem rent praktiskt jag är bara orolig att det är något onormalt och att det kommer haverera något.

Jag är fullt medveten om att det är enormt vanligt på JTDM 1,9 16V 150 hk motorerna med svänghjulsproblem. (Även SAAB m.fl m.fl) 

Nästa fråga då om det är kris, är det ett stort jobb att få bort växellådan på en sådan här bil. (jag vet att man måste ha specialverktyg för att centrera en koppling på en bil med DMSvänghjul)

Vore tacksam för svar (helst lugnande!?!) Om svänghjulet. Hur vet man hur länge man kan köra innan ras och hur brukar det bete sig?

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.