Dunkande ljud från framvagnen på 166/99, 25000 mil.

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Dunkande ljud från framvagnen på 166/99, 25000 mil.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26457

    Är på bilsemester i Kroatien och börjar bli orolig för att dunkandet från framvagnen har ökat den sista tiden. Det dunkar mest vid vanlig rullning och minskar vid fartökning och är nästan borta vid högre farter. Dunket ökar inte vid svängning åt höger eller vänster. Om detta behöver åtgärdas är det lämpligt att göra det här i Kroatien eller när jag kommer till Italien. Däcken är ganska nya och ej lagade så därifrån kommer knappast dunket. Kan det vara ett hjullager eller drivknutar? Är mycket tacksam för ett råd snarast hur jag skall tackla problemet.

    #26458
    Lars Söderman
    Deltagare

    Någon motorkudde som har gett sig kanske?

    #26459
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Jag skulle gissa på drivknutar. Hade problem med missljud(knack) på min förra 166 och fick byta både höger och vänster inom 1000 mil.

    Giulia 20 Super

    #26460
    Filip Wennergren
    Deltagare

    hej, låter det bara från en sida så tippar jag på länkarmar… tycker mig känna igen det där scenariot.
    mvh filip

    Alfalös för tillfället. Tidigare: GTV 916 75 3st 166 2st 155 5 st 164:or 5 st 156:or osv...

    #26461
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Nja, dunkande som i ”dunk, dunk, dunk, dunk” är inte länkarmar. Är det något enstaka ljud då och då typ när amn kör i potthål eller skarvar kan det vara länkarmar eller mest troligt krängningshämmarstag, även kallat skrammelstag. Är det hastgihetsberoende är det mest troligt drivknut eller hjullager.

     

    Har du förresten kollat det mest uppenbara, hjulskruvarna? Låter löjligt, men även undertecknad glömmer sådant ibland. Pinsamt…

    Giulia 20 Super

    #26462
    Lars Söderman
    Deltagare

    Inlägg av Gustav Holmdahl på 2014-09-09 13:15

    Jag skulle gissa på drivknutar. Hade problem med missljud(knack) på min förra 166 och fick byta både höger och vänster inom 1000 mil.

    Kan du beskriva lite mer i detalj? Bytte du inre/yttre drivknut? Missljud i alla farter? När du körde rakt fram/svängde?

    Har själv ett litet missljud och vibration mellan 60- 80km/h och då jag kör rakt fram eller svänger vänster. Så fort jag svänger höger upphör det. Misstänker inre drivknut på höger sida, eftersom jag känner ett glapp då jag vrider högra hjulet fram och tillbaka med upplyft bil, men känner inget glapp på vänster sida. Inga missljud vid körning med fullt rattutslag (som skulle tyda på yttre drivknut).

    #26463

    Tackar för alla förslag på ev. fel. Det är nya länkarmar fram och ett stag i bakvagnen är bytt. Har inte kollat om någon hjulbult sitter lös. Annars återstår någon drivknut som håller på att ge sig. Frågan är om jag skall byta den nu här i Kroatien eller Italien eller vänta till dess jag är hemma i Sverige igen efter ca. 200-300 mil. Jag har säkert kört 200 mil med dunk i framvagnen redan. Körde en liten sväng idag och dunket kom efter några kilometers körsträcka. Vid start var det tyst.

    Tacksam för tips om fortsatt förfarande.

    MVH  Lars-Eric.

    #26464
    Björn Ågren
    Deltagare

    Kolla hjulbultar och däck om det följer hastigheten, kolla även olja i växelådan. Kan även vara en sprucken/skev bromsskiva eller kärvande bromsok. Om du lägger foten lätt på bromsen, vad händer då?

    #26465
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Hej!

     

    Nu är det några år sedan men jag ska försöka minnas. Ljudet fanns i början vid farter runt 80-100km/h. Ljudet fanns oavsett sväng eller rakt fram. Ljudet var hastighetsberoende, så det var tvunget att sitta efter växellådan. Efter några hundra mils körning(ljudet kom och gick under tiden och var givetvis aldrig där när jag var till verkstaden för felsökning) ökade ljudet och slutligen var det även vibrationer i samband med ljudet. Då åkte jag till verkstaden igen och då var det lätt att konstatera att drivknutarna(yttre) började ge sig.

     

    Jag köpte begagnade drivaxlar(med ytter knut) på skroten och lät verkstaden montera dit dem. De är lika oavsett sida så det spelar ingen roll vilken sida man köper/byter. Svärfar hade samma fel på sin 166 härom året och det var lätt att konstatera felet efter att man upplevt det själv i sin egen bil. En fullösning är att switcha drivaxlar på sin egen bil från höger till vänster, då man byter rotationsriktning på knutarna och förlänger därmed livet en aning. Tveksamt hur länge dock.

    Giulia 20 Super

    #26466
    Anders Petrini
    Deltagare

    Lånar tråden lite. I min så klånkar det När jag kör i små ojämnheter, kör jag på kullersten så låter det för djävligt. Det är bara när man kör ganska sakta.  Har samma på en av mina andra bilar, är det en länkarm, bussning, eller vad?

    916 gtv 30 24v

    #26467

    Det ljud du beskriver kommer med stor sannolik från länkarmarna som i så fall behöver bytas. Jag känner igen det från tiden innan jag bytte. Nu går den tyst och fint med undantag från dunket som jag tidigare beskrivit. För mig gäller det att byta någon eller några drivknutar. Frågan är bara om jag kan vänta till dess att jag är tillbaka i Sverige eller om jag behöver byta under resans gång.

    MVH

    Lars-Eric

    #26468
    Lars Söderman
    Deltagare

    Inlägg av Lars-Eric Allervik på 2014-09-11 10:48

    Det ljud du beskriver kommer med stor sannolik från länkarmarna som i så fall behöver bytas. Jag känner igen det från tiden innan jag bytte. Nu går den tyst och fint med undantag från dunket som jag tidigare beskrivit. För mig gäller det att byta någon eller några drivknutar. Frågan är bara om jag kan vänta till dess att jag är tillbaka i Sverige eller om jag behöver byta under resans gång.

    MVH

    Lars-Eric

    Jag fick tips från annat håll om att kolla skruvarna som fäster inre drivknuten mot växellådans axel. De kan tydligen lossna ibland.

    #26469

    Inlägg av Lars Söderman på 2014-09-11 11:09

    Inlägg av Lars-Eric Allervik på 2014-09-11 10:48

    Det ljud du beskriver kommer med stor sannolik från länkarmarna som i så fall behöver bytas. Jag känner igen det från tiden innan jag bytte. Nu går den tyst och fint med undantag från dunket som jag tidigare beskrivit. För mig gäller det att byta någon eller några drivknutar. Frågan är bara om jag kan vänta till dess att jag är tillbaka i Sverige eller om jag behöver byta under resans gång.

    MVH

    Lars-Eric

    Jag fick tips från annat håll om att kolla skruvarna som fäster inre drivknuten mot växellådans axel. De kan tydligen lossna ibland.

    I så fall händer det enbart när man inte vill att de ska lossna för om ska skruva loss dom så kan man ge sig f-n på att de sitter som i cement! hehehe

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #26470
    Anders Petrini
    Deltagare

    Tack! Får kolla det. Är det svårt att byta och måste man göra en framvagnsinställning sedan? 

    916 gtv 30 24v

    #26471

    Hej, jag har haft problem med att koppla upp datorn de senaste dagarna, därför ett sent svar.

    Min erfarenhet är att det inte går att justera framvagnen eftersom allt är klart från början.

    MVH Lars-Eric

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.