Dunkande ljud från framvagnen på 166/99, 25000 mil.
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 16 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 14 december, 2014 kl. 14:49 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
9 september, 2014 kl. 11:28 #26457
Är på bilsemester i Kroatien och börjar bli orolig för att dunkandet från framvagnen har ökat den sista tiden. Det dunkar mest vid vanlig rullning och minskar vid fartökning och är nästan borta vid högre farter. Dunket ökar inte vid svängning åt höger eller vänster. Om detta behöver åtgärdas är det lämpligt att göra det här i Kroatien eller när jag kommer till Italien. Däcken är ganska nya och ej lagade så därifrån kommer knappast dunket. Kan det vara ett hjullager eller drivknutar? Är mycket tacksam för ett råd snarast hur jag skall tackla problemet.
9 september, 2014 kl. 12:13 #26458Någon motorkudde som har gett sig kanske?
9 september, 2014 kl. 13:15 #26459Jag skulle gissa på drivknutar. Hade problem med missljud(knack) på min förra 166 och fick byta både höger och vänster inom 1000 mil.
Giulia 20 Super
9 september, 2014 kl. 13:39 #26460hej, låter det bara från en sida så tippar jag på länkarmar… tycker mig känna igen det där scenariot.
mvh filipAlfalös för tillfället. Tidigare: GTV 916 75 3st 166 2st 155 5 st 164:or 5 st 156:or osv...
9 september, 2014 kl. 14:49 #26461Nja, dunkande som i “dunk, dunk, dunk, dunk” är inte länkarmar. Är det något enstaka ljud då och då typ när amn kör i potthål eller skarvar kan det vara länkarmar eller mest troligt krängningshämmarstag, även kallat skrammelstag. Är det hastgihetsberoende är det mest troligt drivknut eller hjullager.
Har du förresten kollat det mest uppenbara, hjulskruvarna? Låter löjligt, men även undertecknad glömmer sådant ibland. Pinsamt…
Giulia 20 Super
9 september, 2014 kl. 15:33 #26462Inlägg av Gustav Holmdahl på 2014-09-09 13:15
Jag skulle gissa på drivknutar. Hade problem med missljud(knack) på min förra 166 och fick byta både höger och vänster inom 1000 mil.
Kan du beskriva lite mer i detalj? Bytte du inre/yttre drivknut? Missljud i alla farter? När du körde rakt fram/svängde?
Har själv ett litet missljud och vibration mellan 60- 80km/h och då jag kör rakt fram eller svänger vänster. Så fort jag svänger höger upphör det. Misstänker inre drivknut på höger sida, eftersom jag känner ett glapp då jag vrider högra hjulet fram och tillbaka med upplyft bil, men känner inget glapp på vänster sida. Inga missljud vid körning med fullt rattutslag (som skulle tyda på yttre drivknut).
9 september, 2014 kl. 15:57 #26463Tackar för alla förslag på ev. fel. Det är nya länkarmar fram och ett stag i bakvagnen är bytt. Har inte kollat om någon hjulbult sitter lös. Annars återstår någon drivknut som håller på att ge sig. Frågan är om jag skall byta den nu här i Kroatien eller Italien eller vänta till dess jag är hemma i Sverige igen efter ca. 200-300 mil. Jag har säkert kört 200 mil med dunk i framvagnen redan. Körde en liten sväng idag och dunket kom efter några kilometers körsträcka. Vid start var det tyst.
Tacksam för tips om fortsatt förfarande.
MVH Lars-Eric.
9 september, 2014 kl. 21:48 #26464Kolla hjulbultar och däck om det följer hastigheten, kolla även olja i växelådan. Kan även vara en sprucken/skev bromsskiva eller kärvande bromsok. Om du lägger foten lätt på bromsen, vad händer då?
10 september, 2014 kl. 09:20 #26465Hej!
Nu är det några år sedan men jag ska försöka minnas. Ljudet fanns i början vid farter runt 80-100km/h. Ljudet fanns oavsett sväng eller rakt fram. Ljudet var hastighetsberoende, så det var tvunget att sitta efter växellådan. Efter några hundra mils körning(ljudet kom och gick under tiden och var givetvis aldrig där när jag var till verkstaden för felsökning) ökade ljudet och slutligen var det även vibrationer i samband med ljudet. Då åkte jag till verkstaden igen och då var det lätt att konstatera att drivknutarna(yttre) började ge sig.
Jag köpte begagnade drivaxlar(med ytter knut) på skroten och lät verkstaden montera dit dem. De är lika oavsett sida så det spelar ingen roll vilken sida man köper/byter. Svärfar hade samma fel på sin 166 härom året och det var lätt att konstatera felet efter att man upplevt det själv i sin egen bil. En fullösning är att switcha drivaxlar på sin egen bil från höger till vänster, då man byter rotationsriktning på knutarna och förlänger därmed livet en aning. Tveksamt hur länge dock.
Giulia 20 Super
10 september, 2014 kl. 22:33 #26466Lånar tråden lite. I min så klånkar det När jag kör i små ojämnheter, kör jag på kullersten så låter det för djävligt. Det är bara när man kör ganska sakta. Har samma på en av mina andra bilar, är det en länkarm, bussning, eller vad?
916 gtv 30 24v
11 september, 2014 kl. 10:48 #26467Det ljud du beskriver kommer med stor sannolik från länkarmarna som i så fall behöver bytas. Jag känner igen det från tiden innan jag bytte. Nu går den tyst och fint med undantag från dunket som jag tidigare beskrivit. För mig gäller det att byta någon eller några drivknutar. Frågan är bara om jag kan vänta till dess att jag är tillbaka i Sverige eller om jag behöver byta under resans gång.
MVH
Lars-Eric
11 september, 2014 kl. 11:09 #26468Inlägg av Lars-Eric Allervik på 2014-09-11 10:48
Det ljud du beskriver kommer med stor sannolik från länkarmarna som i så fall behöver bytas. Jag känner igen det från tiden innan jag bytte. Nu går den tyst och fint med undantag från dunket som jag tidigare beskrivit. För mig gäller det att byta någon eller några drivknutar. Frågan är bara om jag kan vänta till dess att jag är tillbaka i Sverige eller om jag behöver byta under resans gång.
MVH
Lars-Eric
Jag fick tips från annat håll om att kolla skruvarna som fäster inre drivknuten mot växellådans axel. De kan tydligen lossna ibland.
11 september, 2014 kl. 12:38 #26469Inlägg av Lars Söderman på 2014-09-11 11:09
Inlägg av Lars-Eric Allervik på 2014-09-11 10:48
Det ljud du beskriver kommer med stor sannolik från länkarmarna som i så fall behöver bytas. Jag känner igen det från tiden innan jag bytte. Nu går den tyst och fint med undantag från dunket som jag tidigare beskrivit. För mig gäller det att byta någon eller några drivknutar. Frågan är bara om jag kan vänta till dess att jag är tillbaka i Sverige eller om jag behöver byta under resans gång.
MVH
Lars-Eric
Jag fick tips från annat håll om att kolla skruvarna som fäster inre drivknuten mot växellådans axel. De kan tydligen lossna ibland.
I så fall händer det enbart när man inte vill att de ska lossna för om ska skruva loss dom så kan man ge sig f-n på att de sitter som i cement! hehehe
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
13 september, 2014 kl. 08:44 #26470Tack! Får kolla det. Är det svårt att byta och måste man göra en framvagnsinställning sedan?
916 gtv 30 24v
14 september, 2014 kl. 19:48 #26471Hej, jag har haft problem med att koppla upp datorn de senaste dagarna, därför ett sent svar.
Min erfarenhet är att det inte går att justera framvagnen eftersom allt är klart från början.
MVH Lars-Eric
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.