Dynamiska oljebyten
Published by Marcus Helgesson on
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 10 augusti, 2017 kl. 16:34 av Marcus Helgesson.
-
FörfattareInlägg
-
10 augusti, 2017 kl. 10:36 #21613
På fler moderna bilar ska oljan bytas när bilen säger till istället för fastställda km-intervall. Samtidigt kan det stå att man max får kör tex 50mil efter att bilen säger till. Gör man inte det gäller inte garantin.
Hur gör man då om man är på semester i norra Sverige och det inte finns några auktoriserade verkstäder i närheten?
Och man kan/vill ju inte avbryta semestern och sluta köra.
Grundfel i hela lösningen känns det som, med två problem:
1. Man måste pausa semestern för att byta olja (om det finns en verkstad). Det går inte förutse när bilen kommer att varna!
2. Man måste ta sig hem till en verkstad långt bort. Omöjligt att uppfylla villkoret 50mil, vilket gör att garantin ryker på bilen.
Tankar kring detta?
Marcus
10 augusti, 2017 kl. 11:28 #21614Inga problem. Ett oljebyte behöver inte utföras av en aukt verkstad för att garantin ska gälla. Iaf enl vad jag uppsnappat. Så en mekonomenverkstad är ok. Det som kan bli problem är om de har rätt program för att nolla oljebytet.
Men ska det göras reparationer för att din garanti ska gälla krävs aukt verkstad.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
10 augusti, 2017 kl. 13:36 #2161550 mil låter ju ärligt talat som ren idioti? Vilken bil gäller det?
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
10 augusti, 2017 kl. 15:33 #21616Precis som Christer säger kan vilken verkstad som helst utföra oljebytet så länge det utförs enligt tillverkarens föreskrifter och med en godkänd olja. Det finns domar från EU på det. Det är, som Christer också säger, nollställningen som kan vara problematiskt. Dock tror jag att om du har tillgång till en registrerad MultiEcuScan av senare version så ska det klara av göra detta, även på 4C. Törs dock inte svära på det.
10 augusti, 2017 kl. 15:39 #21617Flera bilar, nya Giulian, Giulietta QV m.f.:
ENGINE OIL CHANGE REQUIRED — IF EQUIPPED
The telltale is illuminated only for a limited time.
Note:
After the first indication, each time the engine is started
the symbol will continue to illuminate as described
above until the oil is changed.
If the telltale flashes, this does not mean that there is a
fault on the vehicle, rather it simply reports that it is now
necessary to change the oil as a result of regular use of
the vehicle. The deterioration of engine oil is accelerated
by using the vehicle for short drives, preventing the
engine from reaching operating temperature.
Contact an authorized dealer as soon as possible.CAUTION!
Deteriorated engine oil should be replaced as soon as possible after the symbol is switched on, and never more than 310 miles (500 km) after
it first switches on. Failure to observe the above may result in severe damage to the engine and invalidate the New Vehicle Limited Warranty.
When this symbol comes on, it does not mean that the level of engine oil is low, so if it flashes you do not need to top up the engine oil.Marcus
10 augusti, 2017 kl. 15:55 #21618Men… gör man som flertalet Alfa-åkare, byter olja 1 g/år så lär oljebyteslarmet aldrig poppa upp.
Det brukar också föreskrivas oljebyte typ inom 12-24 mån, beroende på motoralternativ. Så kör du inte många tusen mil/år avgör detta intervallen. Min förra 159Tbi hade separata larm för oljebyte och service. Mycket att hålla reda på. ?
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
10 augusti, 2017 kl. 16:34 #21619Jo, jag vet vad vi Alfaägare gör. Sen att jag råkade ut för detta ändå. Bytte olja i september. Och tänkte byta olja efter semestern, borde gjort det innan inser jag nu. Brukar byta runt 1500. Hade kört ca 1300mil när semestern började.
Tänkte lite större i min fråga.
Grundproblemet kvarstår, vem törs köpa en ny bil (oavsett märke) om garantivillkoren är att man måste byta olja max 50mil efter varningen och man aldrig vet när varningen kommer pga dynamisk beräkning. (Tror det kanske baseras på bla sträcka, dagar, antal varv motorn snurrat, kallstarter etc.) Då ska man alltså avbryta allt man gör (semester etc) för att hitta:
1. Verkstad som ligger inom 50mil (Bilmärket måste alltså ha ett utbyggt servicenät med verkstäder!)
2. Har rätt olja hemma (börjar ju bli knepigare det också eftersom de ska har hårdare krav, specialoljor)
3. Kan nolla oljebytet i elektroniken.
Det är ju ironi detta!
/surgubben
Marcus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.