Effekt och TCT-låda?

Published by Jojje East on

Forum Teknik Effekt och TCT-låda?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33337
    Jojje East
    Deltagare

    Som nybliven och tokfrälst Alfaägarehar jag en hel del blåbärsfrågor. Mycket går ju att läsa på via www men samtidigt ger det också en rätt subjektiv bild. En av dessa frågor rör omprogrammering av ECU alt effektbox. Har köpt mig en Giulietta JTDm 170 med TCT-låda. En del trådar handlar om att den lådan inte pallar mer än 350nm och det är därför vridmomentet är så lågt i den motorn. Men sedan har ju den lådan kommit till både 940 QV och 4C. Dessutom erbjuder Squadra Tuning en speciell mappning till just JTDm 170 TCT. 

    Många snackar om att i princip alla nya Alfor blir ännu roligare med trevligare programmering. Undrar därför om det finns folk med åsikter kring just TCT-lådan och högre effekt.

     

    #33338
    Håkan Petersson
    Deltagare

    både 940 QV och 4C är väl bensinare och då inte med det höga vridmomentet.

    Har själv en JTDm med 175 hk, begränsad till 350 Nm. Notera även att den kombon har begränsad släpvagnsvikt till 600 kg.

    #33339
    Jojje East
    Deltagare

    Fast senaste QVn har väl trots bensin ett vridmoment på 340 och den verkar folk inte lika orolig för att skrämma upp?

    #33340
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Är ju en sak vad fabriken anser vara max med TCT och sedan vad andra gör. Har man 5 års garanti så rör man nog inget.

    #33341
    Sören Hedin
    Deltagare

    Det beror ju på lite om man vet vad man gör och hur man kör. Det finns begränsningar för att man ska täcka in alla körstilar när man kommer med fabriksrekommendationer. Kopplingen blir väl automatiskt mindre i en dubbelkopplingslåda och överhettar lättare kombinera det med mycket vrid och några kopplingsvärmande moment så har du ställt till det. 

    soren

    #33342
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Kopplingen behöver inte bli mindre, är inte så den fungerar. Det är 2 lameller där en lamell tar hand om växlar 1,3,5 och den andra tar 2,4,6. Enligt FCA så är det växellådan som begränsar effektuttaget. Var i kontakt med dem då jag fick min bil förra året. Här finns en bra förklarande video på hur det fungerar.

    https://www.youtube.com/watch?v=IXoHlHmM4RQ 

    #33343
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Svaret är enkelt ,tct lådan har torr koppling d.v.s. den blir överhettad lätt  m.a.o samma skit konstruktion ( nästan ) som 7 stegs DSG som v.a.g använder ,tct är lite tåligare gällande vridmoment .Lösningen hade varit att använda VÅTKOPPLING som den 6 stegade DSGn som tål MASSOR av vridmoment i jämförelse men det enkla svaret är att det är en dyrare konstruktion , personligen hade jag ej trimmat en bil med tct-låda .

    #33344
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Intressant, vet du något som Alfa Romeo inte vet om deras TCT-låda?

    #33345
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Svar ,nej

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.