Effekt och TCT-låda?

Published by Jojje East on

Forum Teknik Effekt och TCT-låda?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Jojje East
    Deltagare

Som nybliven och tokfrälst Alfaägarehar jag en hel del blåbärsfrågor. Mycket går ju att läsa på via www men samtidigt ger det också en rätt subjektiv bild. En av dessa frågor rör omprogrammering av ECU alt effektbox. Har köpt mig en Giulietta JTDm 170 med TCT-låda. En del trådar handlar om att den lådan inte pallar mer än 350nm och det är därför vridmomentet är så lågt i den motorn. Men sedan har ju den lådan kommit till både 940 QV och 4C. Dessutom erbjuder Squadra Tuning en speciell mappning till just JTDm 170 TCT. 

Många snackar om att i princip alla nya Alfor blir ännu roligare med trevligare programmering. Undrar därför om det finns folk med åsikter kring just TCT-lådan och högre effekt.

Håkan Petersson
    Deltagare

både 940 QV och 4C är väl bensinare och då inte med det höga vridmomentet.

Har själv en JTDm med 175 hk, begränsad till 350 Nm. Notera även att den kombon har begränsad släpvagnsvikt till 600 kg.

Jojje East
    Deltagare

Fast senaste QVn har väl trots bensin ett vridmoment på 340 och den verkar folk inte lika orolig för att skrämma upp?

Håkan Petersson
    Deltagare

Är ju en sak vad fabriken anser vara max med TCT och sedan vad andra gör. Har man 5 års garanti så rör man nog inget.

Sören Hedin
    Deltagare

Det beror ju på lite om man vet vad man gör och hur man kör. Det finns begränsningar för att man ska täcka in alla körstilar när man kommer med fabriksrekommendationer. Kopplingen blir väl automatiskt mindre i en dubbelkopplingslåda och överhettar lättare kombinera det med mycket vrid och några kopplingsvärmande moment så har du ställt till det. 

soren

Håkan Petersson
    Deltagare

Kopplingen behöver inte bli mindre, är inte så den fungerar. Det är 2 lameller där en lamell tar hand om växlar 1,3,5 och den andra tar 2,4,6. Enligt FCA så är det växellådan som begränsar effektuttaget. Var i kontakt med dem då jag fick min bil förra året. Här finns en bra förklarande video på hur det fungerar.

https://www.youtube.com/watch?v=IXoHlHmM4RQ 

Björn Hedberg
    Deltagare

Svaret är enkelt ,tct lådan har torr koppling d.v.s. den blir överhettad lätt  m.a.o samma skit konstruktion ( nästan ) som 7 stegs DSG som v.a.g använder ,tct är lite tåligare gällande vridmoment .Lösningen hade varit att använda VÅTKOPPLING som den 6 stegade DSGn som tål MASSOR av vridmoment i jämförelse men det enkla svaret är att det är en dyrare konstruktion , personligen hade jag ej trimmat en bil med tct-låda .

Håkan Petersson
    Deltagare

Intressant, vet du något som Alfa Romeo inte vet om deras TCT-låda?

Björn Hedberg
    Deltagare

Svar ,nej

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.