Effektsänkning Alfa 156

Published by Hans-Ulric Josefsson on

Forum Teknik Effektsänkning Alfa 156

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Efter ett par månaders letande under tröga vintermånader blev det till slut en 156 SW-årsmodell 2000 (tillverkningsår). Hade önskat en nyare med JTS-motorn men det var dåligt utbud, i alla fall i Stockholmsområdet. Det är en kul bil att köra i alla fall men JTS-motorn som jag hade på förra bilen imponerade. Det jag emellertid undrar över är varför TS-motorn hade 155 HK under 90-talet men försämrades till 149 HK på modellerna från 2000?

Hans

Alfa Romeo och Maserati från 60-, 70-, 90- och 00-talet

Håkan Andersson
    Deltagare

Beror på anpassningen till de allt tuffare avgasnormerna och även bullernormerna.Två cattar på rad kostar hästkrafter. Finns en rad småtrix för att återskapa den högre effekten t.ex. klippa balansaxelremmen som ändå bara ställer till problem. Då har Du fått tillbaka några av de gamla hästarna. Samma sak om man rensar bort någon onödig burk i avgassystemet och byter till lite öppnare grejor på insugssidan. Åke Nynerg gjorde en optimering på rullande landsväg som finns i något gammalt inlägg. Han hittade ett lagom antal bortsprungna hästar eftersom det faktiskt var ändå värre med antalet hästar i verkligheten än i Dina siffror. Inom parentes tycker jag att JTS är en tråkig motor jämfört med en rätt behandlad TS.

PS Man kan ju också åka V6….

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Tack för bra svar, jag kände inte till att det skulle införts strängare reningskrav kring milleniumskiftet. Någon motsvarande effektförsämring på V6:an som jag hört mycket bra om noterade jag inte!?

Balansaxelremmen verkar klippt på min bil också såg vi i efterhand när vi tog upp den på billyft, rekommenderades sätta dit en ny. Vad för negativa egenskaper förutom sämre effekt för remmen med sig och vad är det positiva med remmen?

Intressant synpunkt gällande TS vs JTS, det får gärna utvecklas vid en Alfaträff framöver.

Hans

Håkan Andersson
    Deltagare

Även V6-orna har lite olika effekt beroende på bilmodell, årgång och marknad. Beror inte enbart på EU-normerna.JTS respons är lite sävlig tycker jag. Kan rättas med motoroptimering där Du i viss mån kan skräddarsy respons och effekt till Din egen smak.

Balansaxelremmens största nackdel är att den ofta är boven vid kamremshaveri. Verkar vara sämre kvalitet på rullar och remmar än kamremmens. När balansaxelremmen fallerar så går den av och trasslar in sej i kamremmen som då får fullkomligt fnatt. Kamremsproblem yttrar sej på egen hand genom att remmen kuggar över ett hack vilket inte med automatik totalpajar motorn. Teoretiskt ska balansaxeln ge en jämnare gång och enlit italiensk visdom så ska motorer på över 1750cc ha balansaxel.

Intressanta synpunkter, den 2.0 JTS jag körde var inte sävlig, bästa tvåliters sugmotorn jag kan erinra mig att jag kört, väldigt kvick redan på låga varv, det var inte många jämförbara bilar som kunde hänga på mig. Nu går motorn i Skåne efter mitt bilhaveri i januari men i en bil som haft TS-motorn.

Hans

Peter Braun
    Deltagare

Har också haft både ett antal TS och en JTS och kan bara hålla med om att även jag föredrog JTS. Bättre drag över hela registret men med samma spets som TS. 

Håkan Andersson
    Deltagare

Vi får väl ägna en träff åt att diskutera detta.

Min favorit bland 2.0 är den som satt i 155 widebody innan man började försöka göra “lyxbilsmotor” av den. Bra spets och respons på den maskinen men dåligt bottenvrid. Den sista dvs direktinsprutad JTS är på sitt sätt slutpunkten på att göra TS:en civiliserad där man offrar respons och spets för bottenvrid och jämn effektkurva. De två motorerna tilltalar helt olika förare…. Objektivt sett så är alla 2.0 “8 sekundersbilar” med EURO 3 – bilarna (2001-2002) några tiondelar långsammare än de andra. Det innebär att de alla spöar de flesta “klasskamrater” även innan man börjar klippa remmar och kasta burkar. JTS:en går att få mer i min smak om man låter Claus i Tumba mappa om den och Alfisti-Net bidra med ett anpassat avgassystem. Ett enklare sätt kan vara att köpa en V6 2.5 som är oförskämt billiga och redan från början få en “7-sekundersbil”. (Se bild tidigare i tråden)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.