Efter projekt Alfa kommer såklart projekt Beta
Published by Johan Bergils on
› Forum › Övriga Italienska märken › Efter projekt Alfa kommer såklart projekt Beta
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 18 augusti, 2014 kl. 19:59 av
Patrik Gudmundsäter.
-
FörfattareInlägg
-
23 juni, 2014 kl. 09:42 #44884
Ett st Lancia Beta hämtades i förra veckan för analys och någon form av… ja. Projekt. Planerna än sålänge är ganska flytande. Har länge kollat efter en bil med kraven: Lite gubbig/-ostekig, fyrdörrars, italiensk och ovanlig, gärna 70-tal. Italiensk 4-d bil, helst från 70-talet blir nästan per definition ganska ovanligt sett med vanlig svennebanan-bil-ögon. Men därefter var det bara oskrivna kort för mig. Visst har jag kollat efter Giulia Super, Berlinor och Alfettor. De har jag dock rätt bra koll på, och de är lite för snygga och vanliga. Fiat 130 är en snygg skapelse, men en sån har jag inte lyckats hitta. En Beta fanns inte på kartan. Sen dök den upp och då blev jag med Beta. Det är ju en säregen skapelse, som en blandning av första Passatens “kombikupé”, lite cittra GS och lite Toyota i fronten. Men jag gillart. Och jag gillar det spröda 70-taliga. Vet att Beta höll samma takt som Suddar i rostande – så att hitta en bil som i det bärande/under var någorlunda vore ju kul. Har inte hunnit inspektera bilen (som köptes osedd:-)) så hårt ännu, finns en hel del kosmetiskt att fixa – men första intrycket är att den faktiskt klarat sig hyffsat under och i motorfästen o dylikt. Men vi får se var det landar..
Just nu står den för kamremsbyte och en allmän bedömning av mekaniker. Bilen har varit avställd sedan -81 så i princip vadsomhelst kan fela. Motor verkar gå runt i alla fall, och bilen var lätt att rulla, bromsar tog – och släppte igen – när vi rullade den på släpet. So far so good!
23 juni, 2014 kl. 09:48 #44885Att hitta en bil som stått sen -81 är kul – oavsett märke. En tidskapsel. Gula varselljus, ett kuponghäfte med sommarrabatter hos Shell från 1980 och extra/reserv syntetolja i skuffen från Gulf är några höjdare. Och att det sitter Pirelli Cinturato P3 runt om, inklusive ett oanvänt på reserven. Skoj!
Att skärmkanter och obehandlade stenskott kan möga till sig lite under en massa år i en sval hall – men ändå inomhus är inte lika kul även om det är rätt väntat.
23 juni, 2014 kl. 13:06 #44886tumme upp för en god kulturgärning!!!
mvh filip wennergrenAlfalös för tillfället. Tidigare: GTV 916 75 3st 166 2st 155 5 st 164:or 5 st 156:or osv...
26 juni, 2014 kl. 08:19 #44887Hur coolt som helst!
Lycka till, Per
26 juni, 2014 kl. 10:46 #44888Grym!!! Den tidiga karossen också,superfräck !! Hoppas du får fart på den.Tror inte jag har sett en i verkligheten,och då har jag varit intresserad av Beta sen slutet av 90-talet.Serie 2 verkar det finnas ganska många av.Själv har jag ett HPE objekt med nästan identiskt historik som din och ett rostigt Coupeobjekt .Jag har nog en vä framdörr(NOS) om du skulle behöva.Vet tyvärr inte om det är samma serie1 och 2.Tror jag kan ha några navkapslar i gömmorna om du behöver.Kommer det bli byggtråd på Alfapower kanske?
Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!
26 juni, 2014 kl. 13:55 #44889Kul projekt och bra att någon räddar sådana bilar också för eftervärlden.
Den såg ju ut att vara i bra skick med tanke på åldern och Lanciamotorn morrar väl gott då du fått snurr på den.Jag minns att Teknikens Värld testade den då det begav sig, visst var det den som hade en originalmonterad ficklampa i handskfacket?
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
27 juni, 2014 kl. 17:57 #44890Ja, någon form av projekttråd måste det nog bli. Har varit lite oklar med vad ambitionen var med den här bilen… Med en sån bakgrund som bilen har, det långa stilleståndet och det förföriska dammlagret, gjorde den svår att motstå. Till en början var ambitionen bara “bogsera hem, hoppas motor går runt, byt kamrem + serva, få snurr på bromsarna. Sen sälja”. För känslan av att rädda något, ge den en andra chans på vägen.
Eftersom jag inte tänkt byta rem själv står den fortfarande för sin första inspektion hos mekaniker nån mil utanför staden. Om nån vecka el så ska det börja kikas på den. Bilderna är smickrande, det finns – såklart – skärmkanter och obehandlade stenskott som blivit rostigt. Men det VERKADE vid hemfärd vara mest synligt och “slipbart”. Hundbenet på vänstersidan var lite krispigt. De små inspektioner av underrede och motorrum som hann/kunde göras vid hemtagningstillfället gav klart porsitiva signaler – men det finns mycket som behöver tittas på ännu. Och en TOKRENOVERING av en sån här bil vore ju förmodligen inte försvarbart på något sätt.
Men jag har märkt ett nästan oroväckande tilltagande av intresse från min sida. Mycket ebaykollande.. Men det är ju dumt att köpa en massa prylar innan man vet vad man behöver. Baklampan som är trasig fick en kul lösning. Det fanns/finns två på ebay av denna modell. En i Italien som kostade skjortan + frakt, och en i England som hade vettigt pris men där säljaren inte ville skicka till Sverige, trots snälla vädjande mail. Det var de två som fanns.
Slutade med att jag av en ren tillfällighet hittade en fin lampa på en skrot här i hemstaden för kaffepengar. Bra odds där.
27 juni, 2014 kl. 18:07 #44891Inlägg av Christer Andersson på 2014-06-26 13:55
Kul projekt och bra att någon räddar sådana bilar också för eftervärlden.
Den såg ju ut att vara i bra skick med tanke på åldern och Lanciamotorn morrar väl gott då du fått snurr på den.
Jag minns att Teknikens Värld testade den då det begav sig, visst var det den som hade en originalmonterad ficklampa i handskfacket?
Ficklampa i handskfacket har jag ingen aning om. Måste ju kollas när jag ser den härnäst.
Mats: Möjligt att jag kommer behöva en dörr. Inte alls omöjligt faktiskt. Hör av mig när den flyttar in hos mig, kan bara ha en entusiastbil ståendes hemma (åtminstone för husfridens skull) så det blir väl lite logistikplanering och lagerhållande som gäller till en startt. Men det känns som att hösten och vintern är räddad…
27 juni, 2014 kl. 18:50 #44892Fixa den så den går att köra med först och främst.Det tar mycket energi att renovera upp en Beta.Det står still alldeles för många Betor i garagen runt om i sverige pga av större renovering.Jag har verkstadshandbok som jag kan kopiera om ni ska byta kamrem.Har även orginalverktyget,en jigg man skruvar fast för att se att alla drev står rätt,om du vill låna.
Tror den var till 14,16 och 1800motorer.Har för mig att det var ngn bilskrot i Linköping som hade ovanligt mycket Betadelar för några år sedan om du är ute efter mer delar.Lycka till!!! / Mats
EDIT: Beg bildelar i Linköping AB heter skroten med mycket Betadelar
Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!
27 juni, 2014 kl. 20:25 #44893Mats – du har helt rätt såklart. Och just det var en tydlig inställning från början; målet är att få till en fungerande sommarbruksis.
Jiggarna lät ju fantastiskt bra! Rykten gör gällande att en granne till där bilen står nu har en del motorgrejer (Fiatspecialist, med bl a Dino och 124) – gissningsvis inga jiggar dock kanske. Kollar det och återkommer om jag skulle behöva. Stort tack, oerhört tacksamt!
Det var på beg bildelar jag hittade Betabaklampan! Har inventerat deras lager nu
11 augusti, 2014 kl. 11:42 #44894kort uppdatering om Lancian..
Har låtit byta kamrem. En tändkabel behövde bytas, bränslepump och framförallt bränsleslangar är bytta. Bilen provstartad – och provkörd.
Hade farhågor om elproblem – de är borta nu. Sånär som på någon halvljus- och blinkerslampa verkar allt sånär som den gamla stereon funka. Inkl torkare till lamporna. Bilens avgassystem är i fragment, så det brummar friskt – men trots detta; den går superfint i motor och drivlina. Bra, jämna kompvärden.
Kosmetiskt är den ingen succé – trots bara 6 år i trafik (75-81, därefter förvarad under tak) finns en del ytrost i skärmkanter, på dörrar etc. Finare under än utanpå. Ska väl lägga upp en projekttråd här eller på ap om jag får (trots fel märke) vartefter.
Just idag hoppas jag på Skokloster 2015 i Beta..
18 augusti, 2014 kl. 19:59 #44895Senast jag åkte i en sådan var 1982!
Curore e Passione!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.