Efterkontroll avgasvärde

Published by Håkan Andersson on

Forum Teknik Efterkontroll avgasvärde

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25127
    Håkan Andersson
    Deltagare

    Jag fick backning på CO-värde förhöjd tomgång, men godkänt på de övriga tre. Som vanligt med CO så gick vi igenom miotorsidan och bytte till fräscha stift och nytt luftfilter. Vid efterkontrollen godkändes alla anmärkningar efter åtgärd (bromsrör, lampor och CO) men jag fick föreläggande om efterkontroll eftersom lambdavärdet nu låg något över gränsen. Likaså gjordes ett fullständigt bromstest, godkänt även denna gång, trots att det inte fanns någon anmärkning på bromsvärdena att visa upp, bara ett utbytt bromsrör vilket kunde kontrolleras genom att titta genom fälgen med bilen stående på golvet.

    Jag hade för mej att en efterkontroll inte kan ta upp och underkänna sådant som var godkänt vid besiktningen.

    Ni som vet: Är det nya regler eller jag som alltid haft fel??

    Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

    #25128
    Magnus Åberg
    Deltagare

    Jo, bromsar är en säkerhetsfråga och testas alltid vid efterkontroll. I alla fall numera.

    #25129
    Martin Sipek
    Deltagare

    Men hur är det med lambda värdet, det borde väl inte ha kollats då det redan var godkännt?

    #25130
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

    En efterkontroll är egentligen en helt vanlig besiktning där man väljer att begränsa det som kontrolleras. Dyker det upp ett nytt fel är det alltså helt ok att anmärka på det.

    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

    #25131
    Håkan Andersson
    Deltagare

    Så här säger OPUS:

    Vid efterkontroll begränsas kontrollen främst till tidigare anmärkningar. Upptäcker besiktningsteknikern nya allvarliga fel eller följdfel från reparationen underkänns fordonet på nytt. Enklare fel som upptäcks meddelas muntligt.

    För hög lambda = allvarligt fel?

    Får väl bita i surt äpple och försöka igen. Med CO =0 CO 2500 =0,2 HC OK och lambda 1,25 – kan det vara något annat än sonden?

    Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

    #25132
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    För hög lambda är ju ett miljöbrott, så klart det är allvarligt 

     

    Det är väl ingen raketforskning att räkna ut att efter avregleringen så kommer de bli väldigt duktiga på att hitta fel, så de får göra fler ombesiktningar, och därmed tjäna mer pengar.

    Giulia 20 Super

    #25133
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

    Inlägg av Gustav Holmdahl på 2014-05-06 13:18

    Det är väl ingen raketforskning att räkna ut att efter avregleringen så kommer de bli väldigt duktiga på att hitta fel, så de får göra fler ombesiktningar, och därmed tjäna mer pengar.

    Fast det borde ju innebära att bilarna blir bättre. Det är väl bra?  Tror visserligen inte att det är nån bra idé att göra sig känd som en ”nitisk” station heller på dom ställen som det finns konkurrens på. 

    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

    #25134
    Rickard Bergh
    Deltagare

    med det lambda värdet har du ett läckage på avgasröret efter lambdasonden.  du har en mager blandning . hade du haft detta innan lambdan så hade du haft mkt högre co och hc värde då databoxen hade försökt korrigera detta med mera bränsle.  så kontrollera avgasrörets täthet. först. 

    och ja dom får sätta nya anmärkningar. 

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #25135
    Håkan Andersson
    Deltagare

    Börjar känna mej som en gammal rättshaverist och gnällgubbe. Eftersom jag är lite ovan vid missar på kontrollbesiktning och inte haft någon på en efterkontroll p
    å 10 år så är jag tacksam för uppdateringen. Jag ska också kolla om det finns någon läcka innan jag byter lambdasonden. Tack Rickard! Det förtjänar också att påpekas att bilen är en 20 år gammal 155:a med över 20 000 mil på mätaren så lite anmärkningar är i och för sig inte oväntade.

    Jag skrev till Opus direkt efter besiktningen fick ett trevligt svar.


    Hej Håkan

    Efterkontrollen ska betraktas som en fullständig besiktning,
    men vi får begränsa kontrollen till de punkter som anmärkning riktats mot vid
    första besiktningen.
    Uppenbara brister ska vi anmärka på även vid en
    efterkontroll.

    Vid första kontrollen av ditt fordon konstaterades att
    CO-halten vid förhöjd tomgång var för hög.

    Detta leder till att miljökontroll ska utföras vid
    efterkontrollen, det uppmätta λ-värdet var då felaktigt vilket gör att fordonet
    tyvärr underkänns igen.

    När bromsrör har bytts ska kontroll av bromsens funktion
    göras i bromsprovare för att vi ska kunna konstatera att reprationen utförts på
    korrekt sätt.

    Hälsningar

    Göran
    Vikman


     

    Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.