Eftersnack Gelleråsen 11/5-14
Published by Robin Nyquist on
› Forum › Bankörning › Eftersnack Gelleråsen 11/5-14
- Detta ämne har 41 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 5 juni, 2014 kl. 22:14 av
Gustav Holmdahl.
-
FörfattareInlägg
-
11 maj, 2014 kl. 22:27 #40838
Tänkte att jag kunde inleda eftersnacket ifrån dagens Gelleråsen möte!
Förutom vädret som var riktigt trist så var det många positiva och glada och förare i depån och det pratades på väldigt muntert! Där ibland skaran går jag och funderar fram och tillbaka och tittar på min lilla svarta bil som strax ska få sin premiär. Jag är ganska nervös för att man har sett när Challenge gänget genom åren har kört och j*vlar vad det går då och jag har alltid tänkt att shit jag skulle ju aldrig hänga på det där!
Men nu när jag har kört och känt lite på bilen kan jag säga ett par saker:
Jag vet vad jag har att jobba på till en början för att göra bilen mera körbar!
Det var fruktansvärt roligt att få köra och känna på pulsen på gridden när det var race!
Sen kan jag avsluta med att jag har haft en toppendag trots vädret och jag vill passa på att tacka er alla i Challenge för det varma välkomnande som ni alla har gett mig. Verkligen kul att se och det värmer att alla är så måna om varandra! Toppengäng och jag ser med stora förhoppningar fram emot Kinnekulle!
Nu kallar kudden! Gonatt!
11 maj, 2014 kl. 22:30 #40839Tack för ett blött banmöte, även om jag bara stod vid sidan av idag. Bra kört av Challenge gänget och som vanligt kul racing att titta på!
http://www.alfaromeo.org/Forum/Gall…B6ten.aspx
Jag har drygt 600 bilder att sortera och granska innan det kommer upp en del av dem i galleriet ovan. Bjuder på ett smakprov på årets första vinnare av sjöslaget i Karlskoga
Giulia 20 Super
11 maj, 2014 kl. 22:34 #40840Banmötena får mig alltid att förstå varför jag håller på med det här! Massor av härliga alfakompisar att hänga med och den där lukten av kolväten, bromsbelägg och varmt gummi! (Även om det var mindre av det senare idag)
Tack som fan!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
12 maj, 2014 kl. 08:44 #40841Vilken dag i blötan!
Till förra årets premiär köpte jag mjuka Kumho (K21) som i princip smälte bort på vänstersidan. Med väderprognosen på dagsregn fick de åka med som backup.
Med på gränsen till tillåtna 1 mm mönster på framhjulen och ca 3 mm på bakhjulen fick jag med min kl3-bil 3e kvaltid (0,35 s från pole) och 2,8 s bättre tid än andra bil i kl 3 (av hänsyn till Sudsune skriver jag inte vem det var)I starten av race 1 RUNDAR jag Niclas som hade pole och är så förvånad att jag släpper förbi honom igen i Trösen. Rätt kul att ligga och fightas med kl1-bilar! Blir omkörd av Mischa som också körde på mjuka Kumho och Hoffsten från kl1. Kul att ligga bakom Hoffa och hur hans framhjul verkade peka i slumpmässig riktning. Ture från kl2 klämde sig också forbid. Känslan att ligga fullt på rakan med en bil strax framför som drar upp så mycket dimma att man inte ens ser nosen på sin egen bil är lite skrämmande (dvs extra adrenalin) bromspunkt väljes genom vänster sidoruta som är den enda som man når att torka och så hoppas man att det inte står nåt vatten i det spår som man valt (eller att det star en bil på fel håll).
Regnet avtar (slutar) och på slutet börjar det bli något mindre blött. Mina mjukisar blir varma och greppar fantastiskt kommer i kapp Ture och klämmer mig forbid på näst sista varvet och närmar mig raskt Hoffa. Lyckas inte riktigt att nå fram men hade det varit ett halvt varv till så.I race 2 startar jag i samma ruta i race 1 efter en total 4 plats. Forssén i pole i sin Fiat 500 och Ture snett framför i ruta 2 med vita 75an. Bakom står alla effektmonstren från kl1. Även denna gång spinner front row bort sig och jag flyyyger förbi. Ser att jag slarvat med det femte huvlåset (bakre) så jag vågar inte satsa fullt i det tilltagande regnet så det bara far förbi bilar in i Trösen. Ture, Mischa, Niclas, Hoffa försvinner i fjärran och Forssén och Sune ligger inte långt efter. Bestämmer mig för att lita på tävlingsledningens omdöme när det mitt huvfladder, de får avgöra om det är farligt.
Konstigt nog håller jag jämnt med Hoffa och Niclas och märker att däcken får upp värme trots allt vatten. Börjar ta in så smått på dem när Hoffa vattenplanar in i escapefickan i Ejes (där det var ovanligt fruktansvärt dåligt grepp). Storhetsvansinnet börjar gro; Tänk om jag kan komma i förbi Niclas. Mina däck tar nu riktigt bra.
Nästa passage i Ejes är det jag som glider in i escapen… Men lyckan står mig bi, Forssén (kl2) och Sune hinner förbi medan jag står och spinner i gräset. Kamp igen, som vanligt är det hopplöst svårt att komma förbi Sune men bestämmer mig för att det ska göras på hans sätt d.v.s. bromsa senare. In i Trösen går det och nu står Forssén i tur på sista varvet. Abarten med ca 200 hk kör man ju inte om upp mot mållinjen så det måste ju ske tidigare. Jagar fullt och han bromsar lite försent och tappar bilen i hårnålen. Med en hårsmån från att få en Abartbak i högerdörren kommer jag emellan och kommer i mål som totalfemma och först i kl 3.Två bucklor som betyder 21 ostraffbara poäng och bekräftelse på att bilen fungera förträffligt gör att kopplingscylinderraset i GTn på vägen hem känns som en bisak.
Extraordinärt stort tack till Aris, Stefan, Igino, Johan, Mattias, Magnus för tidtagning & fix, tävlingsledning, besiktning och bedömning.
Lika extraordinärt tack till Mats, Björn, Daniel och Charlotte för att dagen flöt(!) på så bra som den gjorde trots att det var många många norska Corsa Italiana-åkare som behövde bärgas.Corsa Italiana skall också ha en eloge som kommer och förgyller vår säsongsupptakt. Det känns som att man faktiskt har fått en del bekantskaper där också.
Detta är snabbt hoprafsat på en dator med knepig språkinställning så finns det nån obegriplighet så skyller jag på det.
Tack, tack, tack för mig
/Danne (no.4 i grön GTV 2.0 TS)
12 maj, 2014 kl. 15:03 #40842Inlägg av Gustav Holmdahl på 2014-05-11 22:30
Tack för ett blött banmöte, även om jag bara stod vid sidan av idag. Bra kört av Challenge gänget och som vanligt kul racing att titta på!http://www.alfaromeo.org/Forum/Gall…B6ten.aspx
Jag har drygt 600 bilder att sortera och granska innan det kommer upp en del av dem i galleriet ovan. Bjuder på ett smakprov på årets första vinnare av sjöslaget i Karlskoga
Close, but not close enough
12 maj, 2014 kl. 19:19 #40843Jag lade upp några kortare filmsnuttar på youtube.
Första filmsnutten är från challenge race #1. Filmat i ingången till sista kurvan med #9 i ledning följd av #164 och #42
http://www.youtube.com/watch?v=-rxuJhUy-aUAndra filmsnutten är ett varv senare i samma race. Filmat mot rakan.
http://www.youtube.com/watch?v=23lQ2qJX32wSom bonus filmade jag starten på normännens race samt hela första varvet. Mot slutet av filmsnutten filmar jag sista kurvan. Bilen som är först in i kurvan har ett mycket bekant vinande…
http://www.youtube.com/watch?v=C-z0xM8QcNgNormännen var jäkligt många.
12 maj, 2014 kl. 22:49 #40844Härligt att vara där och se alla
eländigt att inte ha nån bil..
men fick se en snabb en..
12 maj, 2014 kl. 23:16 #40845Försökte oxo lägga upp filmsnutt men det klarar jag inte så den ligger på fejann.. och tuben för dom klarar jag..
Länk till tuben
13 maj, 2014 kl. 08:18 #40846Jätttebra arrangerat!
Som total nybörjare C-klass är jag såld nu, trots regnet
Skulle det vara så att någon råkat få med min röda Giulietta på bild/film så tar jag tacksamt emot dessa!
/m
Marcus
13 maj, 2014 kl. 13:44 #40847På vegne av “Norrbaggarna” vil jeg takke for besøket, strålende gjennomført som vanlig!
Været får man jo ikke gjort noe med og sesongåpning + rattrust + regn er en dårlig kombo 🙂 Beklager at vi måtte berge så mange av banen:-)
Hyggelige folk, fin racing – en perfekt sesongstart!
Stor takk til banmötesorganisasjonen, Stefan, Aris, Ignis og alle dere andre som gjør dette mulig!
Inbord film fra nr. 10, Hans Rune “Mr. sideways” Horne i 75 V6 24V – Slippery when wet:
https://www.youtube.com/watch?v=kYqTOZzcZ0c&feature=youtu.be
Jon-Even
Corsa Italiana
13 maj, 2014 kl. 14:38 #40848Inlägg av Dan-Erik Hansson på 2014-05-12 08:44
…Bestämmer mig för att lita på tävlingsledningens omdöme…
Ööh vänta nu, hur gick det här till?
Jag är fullständigt Räserskadad
13 maj, 2014 kl. 21:31 #40849Det är väl per definition så att tävlingledningen har det bästa av omdömen, annars kan de ju inte vara tävlingsledning, eller hur Igino?
13 maj, 2014 kl. 22:40 #40850Redan 2 veckor innan säsongspremiären
började de små inslagen av nervositet och adrenalinpåslag göra sig påminda vid
olika tillfällen. Oftast när man satt i vardagsbilen på väg någonstans. Kom
också på mig själva sitta och leta apex på landsvägen mellan hemmet och
tågstationen. Då är det lätt att man börjar undra vad man håller på med. Hade
planerat att hinna med något träningspass innan men fick inte ihop kalendern så
det fick bli som det blev.Rullade upp till Gelleråsen på lördagseftermiddan. Fick vända efter en halvtimme
eftersom jag insett att jag glömt kameran till bilen.Kom upp till banan vid sjusnåret och Jens hade öppnat och installerat
sig i boxen vi hyrt, eftersom prognosen lovade regn större delen av söndagen.
Efter avlastning och sedvanligt tjat med de konkurrenter som också var där
styrde vi denna gång kosan in mot Karlskoga. Övernattade på hotell vilket,
speciellt under frukosten dan efter, kändes riktigt lyxigt och bekvämt.Anlände till en fuktig men inte blöt bana
vid åtta. Vädret såg hyffsat ut och jag började undra om boxhyran skulle bli
bortkastad. Besiktningen gick utan problem och förarmötet lät meddela att det
skulle vara stående start i båda rejsen till eftermiddagen.Lagom till första träningen började det
dugga lätt. Åkte som planerat ut på mina 4 år gamla Toyosar som fortfarande
funkade bra hela förra säsongen. Efter bara 3 varv dör plötsligt bilen helt i
utgången från Ejes. Styr ut i gräset och får se resten av träningen ståendes i
regnet. Hade lånat ut min dragbil och den första bil de fick bärga med den var
min. Tror inte på mumbo jumbo men ibland kan man ju börja undra.Väl i garaget lokaliserades felet till en
pensionerad huvudbränslepump. Turligt nog låg det en sådan i ”reservdelsslådan”
som alltid åket med på tävling. Regnet hade nu ökat ännu lite till och jag var
nu riktigt glad över beslutet att hyra en box när jag skulle kräla under bilen
för att byta bränslepump. Tyvärr hann jag inte klart till andra träningen så
den brann inne. Hade planerat att köra första träningen på Toyosarna och andra
träningen på mina fjolårsnya Kuhmosar, men den planen fick stryka på foten och
Toyosarna fick sitta på inför kvalet. Tog tidig lunch för att maximera
matlusten som vanligtvis försvinner helt när adrenalinet börjar krypa ut i
kroppen. Trots tidig lunch lyckades jag inte få i mig mer än halva tallriken
dagens, men fick helt enkelt hoppas att energin skulle räcka tävlingsdagen ut.
Det här är något jag alltid haft problem med och minns det så väl från min
simkarriär i ungdomen.Efter lunch var det dags för kval och nu
hade regnet tagit i ytterligare och man kunde se stående vatten på många
ställen på banan. Väl ute på banan fick jag uppleva det halaste jag upplevt i
racingsammanhang. Hade stora problem med understyrning som dessutom var omöjlig
att häva med gaspedalen. Det gick bara fortare rakt fram. Inbromsningen till
Trösen och Ejes upplevde jag som grymt hala och det var riktigt svårt att känna
om man låste upp eller inte. I snabba vänstern innan depåkurvan upplevde jag
dessutom vattenplaningstendenser på nästan varje varv. Kvalade in som 3:a men
med stora tidsdifferenser fram till Danne och Sune. Danne hade satt på sina
Kuhmo Super Soft som verkade grymt effektiva i blötan. Fick i slutet stora
problem med imma och fick slå av på takten ytterligare.Tiden fram till första rejs fick nu ägnas
åt att försöka montera in en defrosterfläkt jag hade liggande reservdelslådan
istället för att byta till Kuhmosarna. Startade från 10 rutan, 3:e i min klass
med Sune rakt framför mig. Gjorde en bra start och var nästan om Sune på yttern
in i Trösen. Sune låg i häcken på Mats Fiat 500 och jag lyckades hänga på dom
bra. Efter att Sune tagit apex väl tajt genom stora vattenansamlingar i Esset och
Ejes valde hans maskin att gå ner på 3 cylindrar. Jag kunde enkelt passera Sune
och ta upp en hopplös kamp att komma ifatt Danne. Jag kunde tidigt även plocka
Ragnar i klass 2. Med 4 varv kvar kom Sunes maskin igång igen och jag kunde se
i backspegeln hur han satte efter mig som Gråben efter Hjulben. Redan här kan
jag i efterhand konstatera att jag blev med defensiv i min körning och närmade
sig ännu fortare. Med ett och ett halvt varv kvar var han i uppe i bakluckan på
mig och jag fick kämpa hårt in i Ejes och hårnålen för att inte få in honom på
insidan, kunde dra ifrån lite på rakan men samma kamp på sista varvet. Lyckades
hålla honom bakom trots hysterisk understyrning i depåkurvan in mot mål.
Klarade Sune med tre kvarts billängd och låg dessutom i vägen för att Sune
skulle se målflaggen. Han måste ha undrat vad som hände när jag slog av efter
mållinjen, men förstod att han förlorat när han såg posteringen i Trösen
applådera.Till race två bestämde jag mig för att
byta till mina Kumhosar för att se om jag kunde få upp farten lite. Tyckte jag
hade gott om tid men plötsligt får jag reda på att man strukit ett gatbilspass
för att komma ikapp tidsschemat. Fick stressa på de två sista hjulen och kasta
mig ut till lineup. Startade i 7:e rutan med Sune snett bakom till höger och
Danne ett par led framför. Gjorde en bra start och var snart uppe i bakluckan
på de två bilarna framför. Lyckades inte bestämma mig för om jag skulle försöka
stänga Sune till höger eller försöka gå om de framför till vänster och vips var
Sune uppe bredvid mig och fick innerspåret in i Trösen. Kunde ganska snabbt ta
mig förbi Ragnar i klass två och hängde med Sune rätt bra och vi hade inte
tappat så mycket mot Danne där framme. Kumhosarna kändes helt klart bättre och
bilen klart mer ballanserad. Hängde med Sune ett par varv men hade inte riktigt
samma speed och fick släppa iväg honom. Efter drygt halva racet snurrar Danne i
Ejes och Sune kan passera honom och jag är inte mer än en handfull billänder
bakom. Försöker pressa mig till det yttersta för att hänga med de men det går
helt enkelt inte tillräckligt fort. Dessutom börjar Danne få upp värmen i sina
däck och kan öka tempot rejält. Han steker Sune och försvinner i fjärran. Jag
bestämmer mig för att förvalta min tredjeplats och håller koll i backspegeln så
att inte Patrik och Robin närmar sig för snabbt. Avslutningen är odramatisk och
rullar i mål som trea i klassen med hel bil och ett leende på läpparna. Grymt
kul att säsongen är igång och ser redan fram mot nästa race på Kinnekulle. Det
känns som att jag saknar lite fart för att riktigt häng med Danne och Sune och
därmed slåss om segrarna. En trend som jag tycker att jag såg mot slutet av
säsongen också. Får sätta mig och fundera på vad som kan göras för att åtgärda
detta.Som avslutning på dagen fick jag hjälpa
till att bärga en Ferrari som knäckt hjulupphängningen istället för att ta emot
pokalerna på prisutdelningen. Kan bara konstatera hur nöjd jag är med
driftskostnadsnivåerna för min 75:a. När jag kom tillbaka till depån stod
pokalerna snyggt uppställda på taket till min räser, tack snälla medtävlare och
tävlings-/banmötesarrangörer för hjälpen och för fajten på banan!You need to be fast to look smart
13 maj, 2014 kl. 22:43 #40851Hej!
Det var en toppendag trots monsunregnet!
Vill passa på att tacka banmötesgruppen och alla andra inblandade för ett mycket bra organiserat möte!
Det är så kul att alla får vara med och att alla är lika välkomna oavsett om man åker Alfa, Porsche eller som i mitt fall Skoda Combi!
Tack ska ni ha allihopa!
// Joakim
13 maj, 2014 kl. 23:47 #40852bra racerapporter !
jag är alltid lika förundrad hur andra kan minnas alla händelser under ett race.
skodan gick den i A ? tyckte den pinnade på bra!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.