Eftersnack Kinnekulle med TM Event 14/7

Published by Dan-Erik Hansson on

Forum Bankörning Eftersnack Kinnekulle med TM Event 14/7

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

Sådär ja, väl hemkommen efter generalrepetion på Kinnekulle inför Superhelgen i augusti måste jag bara skriva lite.
      Först stort tack till Robert som tipsade om detta evenemang, lite old school med open pit lane, “frivilliga” flaggpass och perfekt väder. Dessutom en massa 1000 hk Beemwear, Evosar (nu tyvärr en färre), GTRNisse, Ådisar och så tre tappra ALFA Romeo, Robert med 147 GTAn, Sudsune med, ja ni vet, och undertecknad med den rykande GTVn.

Målet för mig var att bota den monumentala understyrningen från Kullen i juni. En knivkrängare inhandlades från Faster Köysti för att kunna få så lite kränghämning som möjligt, perfekt med open pit för sådana övningar. Detta tillsammans med lite toe-justering och däckstrycklabbande gjorde att “medelvarvtiden” sjönk med nästan en sekund.
      Lite svårt ar det att sätta sätta jämna varv för det var alltid nåt ivägen, oftast en bayrare. Typiskt förlopp: jag kör om i TV-kurvorna, blir omkörd igen innan mållinjen, är ikapp under bron och bromsar förbi in i Kvarnen och så en ny bayersk att köra om i TV-kurvorna. De tog aldrig slut… Men det var rätt kul, tihi.

För övrigt rätt kul att vifta med flaggan också, man får ju tid att titta på hur andra kör. Robert kör som vanligt rent och snyggt men Federal r-däck ger inte det där greppet som önskas. Sune såg jag inte av eftersom han var i Götene och svetsade sitt växellänkage medan jag viftade flagga. Han fick dock ihop det bra men klagade på dåligt grepp senare under dagen sannolikt beroende på att hans däck börjar bli riktigt gamla. Det har ju inte blivit så många varv med Sudden de senaste åren . Eller om det var gräsmattan som var hal, jag vet inte riktigt….

Hade tänkt att fota lite men det glömde jag bort i körningsentusiasmen, det blev dock en debutfilm med nya GoPron, troligen inte speciellt kul men när jag fattat hur man får filmen ur kameran och upp på nätet så lägger jag en blänkare här.

Slutligen, tack igen till Robert och TM-pöjkarna

/Danne

Sune Svensson
      Deltagare

ja de va en kul dag även om både bana o gräs kunde hade haft bättre fäste gjorde en rejäl avåkning i utgången på brokurvan hamnade långt upp i kvarnkurvan.   Dagens skörd av lustigheter blev ett brustet växellängage  svetsade det på honda i götene tack till dom samt ett bränslefilter som började att täppa sej en tank som släpper i från sej lite skit skitfel men ändock fel men bättre än motorras vilket ja haft två av i år .   Men som sagt var en kul dag tänk er själva när det kommer stora lastbilsturbosar o drar förbi er på rakan så hela er bil gungar av vindraget när dom passerar er med plåtskalet som tubosarna är placerade i för att i nästa ögonblick ha dom i princip stillastående i kvarnkurvan o köra om dom på utsidan som sagt var det var underhållning

Robert Schmid
        Deltagare

Ett stort tack till både Danne och Sune för att ni kunde vara med, kul att slippa vara ensam Alfisti även om det går att köra ifrån de flesta andra bilar. Det var lite smågliringar från en del innan i depån om standardbil och liknande. Redan efter första stinten tystnade rösterna då de fick se vad en 147 GTA kan klara av 😀

1:03,75 som bästa tid på f.m. Måste säga att jag är jättenöjd med det trots eller kanske, tack vare Federaldäcken. Skall bli spännande att se om det gör något med varvtiderna framöver när jag byter till Kumho av den hårdare blandningen till mina framdäck som tar mycket stryk. 

Väl mött igen 15-16/8

Robert Schmid
          Deltagare

Här är en länk till en film inifrån den kraschade Evo:n

Man hör motorljudet från min GTA som rullar förbi, precis när de klivit ur bilen……

Robert Hultman
            Deltagare

Oj!

Var hönde det? På vög tillbaka under bron?

Vad hittade de på för att volta?

Stockholm

Dan-Erik Hansson
              Deltagare

Inlägg av Robert Hultman på 2015-07-30 17:54

Oj!

Var hönde det? På vög tillbaka under bron?

Vad hittade de på för att volta?

Bilen kom utanför curbsen i utgången av Kvarnen, tappade greppet och backade sen in i räcket strax före bron. Vet faktiskt inte om den voltade, men högt upp i luften var den efter första smällen i räcket. Otäckaste kraschen jag sett live så här långt.

Biörn Bladh
                Deltagare

De flesta allvarliga krascher jag uppmärksammat på Kullen är just i utgången på Kvarnen… se upp! 

Är nog inte så lätt som man själv upplever den… lite skum. Tag lärdom! 

Biörn Bladh
                  Deltagare

…..och hur f-n blev ratten som den blev…? Brutalt! 

Gabriel Eriksson
                    Deltagare

Inlägg av Biörn Bladh på 2015-07-30 19:36

…..och hur f-n blev ratten som den blev…? Brutalt! 

Billig kinaratt? Annars gjorde det nog ont. 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.