Eftersnack och racerapporter Kinnekulle 12/6-15
Published by Stefan Atterhall on
› Forum › Bankörning › Eftersnack och racerapporter Kinnekulle 12/6-15
- Detta ämne har 50 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 17 juli, 2015 kl. 12:22 av Mats Forssén.
-
FörfattareInlägg
-
14 juni, 2015 kl. 12:44 #41966
Det var en solig och vacker sommarmorgon som mötte oss på Kullen! Lars-Erik & Co hade klippt gräs och städat väldigt fint i depån! Den släta asfalten höll redan ansenlig temperatur och alla förutsättningarna fanns för en riktigt bra racedag!
Det blev en kort dag på Kullen för min del då kopplingen (urtrampningslagret eller lamellen) gav sig vid målflagg på första träningspasset… Surt då jag var taggad till tusen och bevisligen hade lite fart i både mig och bilen (1.04,4) redan från start. De ruggade hårda Kuhmo-däcken var ljusår bättre än Toyosarna jag körde med på Gelleråsen och med två klick hårdare stötdämpare bak så botades understyrningen nååååågot lite, även om den fortfarande är minst sagt helt galen.
Aris och Daniel gjorde ett tappert försök att få ihop bilen medans jag letade kopplingsslavcylinder i närheten då det vid första anblicken var den som hade gett sig – något som visade sig bara vara ett följdfel. “Styrpinnen” hade hoppat ur slaven och det tillverkades en ny och jag satt inom kort och pumpade för glatta livet medans Aris luftade systemet. Vi fick till en liten rörelse men det var en väldigt stum känsla i pedalen och det kopplade inte ur. Troligen har urtrampningslagret skurit på axeln och/eller lamellen gått i bitar och kilat fast sig. Vi konstaterade att man skulle kanske kunna knuffa igång bilen på 3an eller 4an och linka runt för några poäng men tog det säkra före det osäkra och lastade för att riva ner i lugn och ro hemma. Som lite bonus så hittade vi styrpinnen längs banan lite senare…
Ny slavcylinder är redan beställd och diffbromsen borde dyka upp från England inom kort. Jag ska kolla lite alternativ på kopplingar då jag inte är så himla sugen på att montera sinter – det kanske finns några lite stöddigare organiska eller så istället. Urtrampningslager verkar finnas de som är anpassade för race När växellådan ändå är ur så ska vi nog passa på att svarva av några kilo från svänghjulet och byta tätningsringen vid vevaxeln som läcker något…. Det är bara att ta nya tag i garaget så ses vi snart på banan igen!
Grattis Ola till dubbelsegern i klass 2! Jag hoppas att du ska få det jobbigare nästa gång…
Kul med Ragnar som hittade sin “mojo” – snyggt och snabbt kört! Heja Klangen som attackmekade in i det sista och fick några härliga bataljer och en pokal med sig hem! Grattis Kenneth som fick köra hela dagen och lasta hel bil! Grattis Claes till en vinst och sjukt snabba 58,1-tider… Och välkommen i gänget Niclas Thorell! Osis på ledlagret som gav sig, men snyggt kört annars – galen bil!
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 147 GTA -03
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -7814 juni, 2015 kl. 17:10 #41967tja ja fortsätter min dåliga trend med att köra sönder motorer nu satt min motor i som gick hela förra säsongen . Fick oljud i bottendelen tog i remhjulet fram o kände att det gick att rucka i sidled alltså en vevaxel som är av ett litet lustigt fel men som tyvärr händer i bland på boxern engelsmännen säger byt o kör igen. Börjar bara bli lite tråkigt att inte komma nån stans. de va ju inte i depån ja skulle stå
14 juni, 2015 kl. 20:46 #41968men som sagt var skam den som ger sej nu är motorn som legat på bänken klar så nu skall suden in i verkstan för motorbyte . Nån gång måste ja väl lyckas att köra mer än 4 varv
14 juni, 2015 kl. 23:43 #41969Det var verkligen en toppendag på Kinnekulle!
En av mina kompisar var med och filmade en del under dagen och han har nu satt ihop detta till en ca 7 min lång film som bla innehåller flygfilmad start i race 1, se länk: CAR Challenge Kinnekulle 12 juni
Jag återkommer med racerapport och ombordfilmer.
14 juni, 2015 kl. 23:57 #41970Inlägg av Mats Forssén på 2015-06-14 23:43
Det var verkligen en toppendag på Kinnekulle!
En av mina kompisar var med och filmade en del under dagen och han har nu satt ihop detta till en ca 7 min lång film som bla innehåller flygfilmad start i race 1, se länk: CAR Challenge Kinnekulle 12 juni
Jag återkommer med racerapport och ombordfilmer.
Wow, var det så det gick? Makalös filmning, superproffsigt!
Själv räknar jag med att få ihop en race rapport imorrn. Dock ingen film eftersom min svindyra Go-f-ck-ng-Pro behagade låta bli att fungera.14 juni, 2015 kl. 23:58 #41971Inlägg av Mats Forssén på 2015-06-14 23:43
Det var verkligen en toppendag på Kinnekulle!
En av mina kompisar var med och filmade en del under dagen och han har nu satt ihop detta till en ca 7 min lång film som bla innehåller flygfilmad start i race 1, se länk: CAR Challenge Kinnekulle 12 juni
Jag återkommer med racerapport och ombordfilmer.
Superläckert Mats!!! Kul att se för en som inte var där…
Riktigt coolt och snyggt filmat och sedan ihopklippt…15 juni, 2015 kl. 06:53 #41972Fantastiskt bra!
15 juni, 2015 kl. 10:32 #41973En film från min 147 GTA och första passet i klass A kommer här:
(Edit: 2015-06-15; Moderator Mats Forssén: La in klickbar länk)
15 juni, 2015 kl. 10:38 #41974Inlägg av Mats Forssén på 2015-06-14 23:43
Det var verkligen en toppendag på Kinnekulle!
En av mina kompisar var med och filmade en del under dagen och han har nu satt ihop detta till en ca 7 min lång film som bla innehåller flygfilmad start i race 1, se länk: CAR Challenge Kinnekulle 12 juni
Jag återkommer med racerapport och ombordfilmer.
Häftig film, jättekul att få se uppifrån också
15 juni, 2015 kl. 16:38 #41975Så var det äntligen dags för mig att begå säsongspremiär, Gelleråsen försvann ju i en feberdimma.
Nummer 4 har kvar sina gamla 30-stavar men har fått modifierade nedre bärarmar som nu sitter rimligt vinklade och dessutom stora bromsskivor och fyrkolvsok. Bäddat för nya varvtidspers (var förhoppningen alltså. Dessutom nya fina 17”-fälgar och finfina matchande dekaler från Kihlströms transport och lastbilscenter, det bara måste ju bli snabbt då.
Nåväl, till fria träningarna var rattrosten monumental och alla gamla ovanor var lika välbevarade som fjolårets flyt var frånvarande. Varvtider typ 2 sek. sämre än för ett år sen, bilen understyrde kraftigt och bromsarna betedde sig inte helt förtroendeingivande. Min pausunderhållning i depån blev bromsluftning och toe-ut-skruvning vid sidan om att titta på Sexteens försök att laga koppling.
Kvalet gick att köra med lite mer förtroende för bromsarna och något bättre balans i bilen men fortfarande en MYCKET understyrning. Kändes som att jag behövde vrida dubbelt så mycket på ratten som vanligt. Kvaltiden var inte mycket att skriva hem om och resulterade i elfte rutan, min sämsta startplats nånsin. Mycket negativa tankar men nu – Dags att peppa för race under långlunchen vid hamburgervagnen.
Starten i Race 1 blev helt misslyckad, det fullkomligt forsade förbi bilar på båda sidor. Hamnade ien grupp med Forssén, Henke och Ragnar där det var tätt både framåt och bakåt. Lyckades hålla Ragnar bakom mig och efter batalj ta mig förbi Henke. Siktar på att ta mig förbi Forssén och vi fightas hårt och vid ett försök kändes det som att vi körde parallellt ett halvt varv. Kom dock aldrig förbi men tvåa i klass III vid målgång.
Lite bättre start i Race 2 och hamnar bakom Forssén igen. Ser att Ola och Dagge inte drar ifrån såå mycket och tänker att nu måste jag förbi. Nåt varv senare får Bjurman problem och i trängseln har jag tur med mitt spår och kommer förbi. Resultatet blir dock att jag har en vit Abarth i alla backspeglar och måste försvara positionen snarare än att jaga ikapp. Ibland tittar också en 75a fram då Klang har fått upp farten igen. Lyckas hålla placeringen in i mål och även om varvtiderna inte är imponerande så blev det vansinnigt kul racing i alla fall. Stort tack till Forssén för två hårda men rena kamper (utan plåtkontakt).
Det blev alltså två stycken 2:a platser i klass III, Dagge var suveränt snabb och vann helt ohotad i båda racen
Stort tack till funktionärer och banmötesgruppen som ställde upp, löste alla problem och håll ordning på programmet.
15 juni, 2015 kl. 17:21 #41976Robert, du har ju en sådär fin extern GPS. (syns ju mitt bild… ) Använder du inte den för lägga bansträckning, motorns varvtal i videon ?
15 juni, 2015 kl. 18:25 #41977Benny: jag filmar inte med telefonen, vet inte hur jag skulle kunna få ihop det med min “gamla” GoPro 2
15 juni, 2015 kl. 20:28 #41978Inlägg av Dan-Erik Hansson på 2015-06-15 16:38
Stort tack till Forssén för två hårda men rena kamper (utan plåtkontakt).
Tack själv Danne, det var grymt kul och riktigt tight!
Kommer som sagt ombordfilm så småningom.15 juni, 2015 kl. 20:29 #41979Inlägg av Dan-Erik Hansson på 2015-06-15 16:38
Stort tack till funktionärer och banmötesgruppen som ställde upp, löste alla problem och håll ordning på programmet.
+1
15 juni, 2015 kl. 22:30 #41980Inlägg av Patrik Hermansson på 2015-06-15 06:53
Fantastiskt bra!
+1
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 147 GTA -03
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -78 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.