Eftersnack och racerapporter Kinnekulle 12/6-15

Published by Stefan Atterhall on

Forum Bankörning Eftersnack och racerapporter Kinnekulle 12/6-15

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 51 totalt)
  • Författare
    Karl Sandler
    Deltagare

Grymt snyggt filmat! ?

Benny Steen
      Deltagare

Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-15 18:25

Benny: jag filmar inte med telefonen, vet inte hur jag skulle kunna få ihop det med min “gamla” GoPro 2

Vi kanske gled lite offtopic nu… Men det går bra att sätta ihop en film från gopro kameror efteråt där man importerar GPS data.  tex med http://racerender.com  

Filmar man med en vanlig mobiltelefon kan den göra jobbet helt på egen hand, dock med sämre bild och GPS positionering. Köper man en vanlig bluetooth OBD adapter kan man även få in bilens varvtal i videon.  

Finns att lösa på:
        http://www.rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=86

Robert Schmid
        Deltagare

Benny: Där ser man….. det hade jag ingen aning om

Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-15 10:32

En film från min 147 GTA och första passet i klass A kommer här:

Youtubelänk

(Edit: 2015-06-15; Moderator Mats Forssén: La in klickbar länk)

Bra kört Robert!

Kul att se att en Alfa GTA är snabbare på det kurviga partiet än en 4C. Trodde det skulle vara det omvända 

Enda gången han seglade iväg var på rakan. Inte så konstigt då du har rätt många kg att släpa på.

Vilka däck kör du med?

C.R.T - Carbonara Racing Team #36

Debut 2021: Plats 10, Klass III
          2022: Plats 5, Klass III
          2023: Plats 3, Klass III

Biörn Bladh
          Deltagare

Robert kör på Federal! 

4C:n blev snabbare senare under dagen.. 

Robert Schmid
            Deltagare

Inlägg av Biörn Bladh på 2015-06-16 21:18

Robert kör på Federal! 

Helt rätt Biörn, Daniel hittade sina spår efter hand och pressade sina tider. Jag höll mig ganska jämnt  över dagen…… Skall prova lite olika däcktryck under dubbelhelgen i augusti, tror jag behöver ha lite högre tryck i mina framdäck

Biörn Bladh
              Deltagare

Bra där Robert!  …Har dock fått för mig att det INTE är “dubbelhelg” i Augusti. :-

JO VISST är det det: Lördag och Söndag 15-16 Augusti.., Kollade noga nu! 

Ragnar Rosengren
                Deltagare

Inlägg av Mats Forssén på 2015-06-14 23:43

Det var verkligen en toppendag på Kinnekulle!

En av mina kompisar var med och filmade en del under dagen och han har nu satt ihop detta till en ca 7 min lång film som bla innehåller flygfilmad start i race 1, se länk: CAR Challenge Kinnekulle 12 juni

Jag återkommer med racerapport och ombordfilmer.

Jag måste bara också säga det som många redan sagt…. vilken rulle, vilken höjdarrulle!!   Man blir om inte mållös så åtminstone lite andlös! Wow!

Jag orkar inte nu (dagens klubbånga tog slut på annat…), och nån annan får gärna hinna före, men vi måste bara lägga upp den i nyhetsflödet. Och länka i ett galleri (som också behöver skapas…). Och vi borde väl promota den för en plats i rejsas nyhetsflöde – eller hur?? 

156 2.0 TS Challenge (Gruppo N Olanda), #77 CAR Challenge klass III

Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-17 09:06

Robert kör på Federal! 

Helt rätt Biörn, Daniel hittade sina spår efter hand och pressade sina tider. Jag höll mig ganska jämnt  över dagen…… Skall prova lite olika däcktryck under dubbelhelgen i augusti, tror jag behöver ha lite högre tryck i mina framdäck

Vad körde du med för däckstryck? Har du 18″?

C.R.T - Carbonara Racing Team #36

Debut 2021: Plats 10, Klass III
                  2022: Plats 5, Klass III
                  2023: Plats 3, Klass III

Stefan Atterhall
                  Moderator

Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-17 09:06

Robert kör på Federal! 

Högre? Du kör väl på 17″? Jag gick ut fram på 1,45 kalla på mina Kuhmos och det var lite högt så jag fick pysa ur lite luft efter körning för att nå ner till 2kg varmtryck.. Fick du inte upp tillräcklig temperatur eller vad hände?

I/utanför garaget:
                    - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
                    - 147 GTA -03
                    - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
                    - Sprint Veloce 1.7 8V -87
                    - Alfasud TI 1.7 8V -78

Robert Schmid
                    Deltagare

Det är ju som sagt var Federal RS-R däck, jag har 255/40-17 fram och det är just framdäcken jag funderar över om de inte skulle må bättre av ett ännu högre däckstryck……

Jag är inte helt nöjd med ca: 2 kg i varmtryck, vänster fram är slitet på utsidan förbi mer än halva däckshöjden, skall prova med ca: 2,5 kg varmtryck för att förhoppningsvis få lite mer stabilitet i däcket innan jag ger upp och byter till Kumho eller ngt annat fabrikat med lite bättre R-däcks prestanda/kvalité

Utprovning av detta kommer att ske IRL vid nästa banmöte på Kullen 

Eller så sitter felet mellan ratten och ryggstödet

Äntligen!

Efter två års strulande med havererade växellådor och rasande diffar, 6 månaders leverans & monteringstid för den nya lådan mm.mm. kunde jag till 
                      slut genomföra två race på Kinnekulle.
                      Vädret kunde inte varit bättre och bilen funkade bra. Dock är kompressorn defekt så jag saknar ca. 90 hp.
                      Men det skiter jag i! Jag hade min absolut bästa race-helg någonsin och den kommer vara ett ljuvt minne lång tid framöver, dvs. tills jag har en ännu bättre helg med lite bättre placeringar. 

Många har sagt det förut, men jag säger det igen, vi har det trevligt på våra träffar, och en avgörande orsak till detta är vår eminenta bangrupp och alla funktionärer samt alla övriga trevliga människor som strålar samman för att vi ska göra det som vi tycker är roligast!

Jag har laddat upp en 13 minuters on board-film på youtube 

http://www.youtube.com/watch?v=4NdL1tj-V-w

# 22 Snart händer det!

Hjälp!

Är det någon som vet vad jag gör för fel när jag laddar upp filmer på youtube?
                      Filmerna har bra kvalitet när jag ser på dem på datorn eller från DVD, men när jag laddar upp på youtube så det jättedåligt. 

# 22 Snart händer det!

Benny Steen
                      Deltagare

Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-18 17:28

Det är ju som sagt var Federal RS-R däck, jag har 255/40-17 fram och det är just framdäcken jag funderar över om de inte skulle må bättre av ett ännu högre däckstryck……

Jag är inte helt nöjd med ca: 2 kg i varmtryck, vänster fram är slitet på utsidan förbi mer än halva däckshöjden, skall prova med ca: 2,5 kg varmtryck för att förhoppningsvis få lite mer stabilitet i däcket innan jag ger upp och byter till Kumho eller ngt annat fabrikat med lite bättre R-däcks prestanda/kvalité

Utprovning av detta kommer att ske IRL vid nästa banmöte på Kullen 

Eller så sitter felet mellan ratten och ryggstödet

Det är igentligen inget fel, Kinnekulle sliter alltid mycket på vänster fram. Även bakhjulsdrivna  bilar med vikt mera jämt fördelat runt om  har samma bekymmer. Beror på banans utformning med många snabba doserade högersvängar. Kör man dessutom  med trailbrake  (broms under insvängning) så blir det ännu värre. Och med en tung och framhjulsdriven bil förvärras problemet. 

Vanligaste lösningen är mera negativ statisk camber som då skall ge noll camber vid infjädring/krängning. Det beror lite på vilket typ av framvagn man har. 

Rdäcken har ett “optimalt” varmtryck när dom ger mest fäste. ofta kring ca 2 kg.  tyngre bilar gärna något hekto eller två mer.  med  framhjulsdrift och tung framvagn så mindre tryck bak.  

Benny Steen
                        Deltagare

Inlägg av Kenneth Stefansson på 2015-06-18 17:35

Hjälp!

Är det någon som vet vad jag gör för fel när jag laddar upp filmer på youtube?
                          Filmerna har bra kvalitet när jag ser på dem på datorn eller från DVD, men när jag laddar upp på youtube så det jättedåligt. 

Vad är det för upplösningen på filmen du skickade till youtube ? 

Jag passar på att exprimentera lite med inbäddning vilket webbgruppen bad mig göra.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 51 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.