Eftersnack och racerapporter Kinnekulle 12/6-15
Published by Stefan Atterhall on
› Forum › Bankörning › Eftersnack och racerapporter Kinnekulle 12/6-15
- Detta ämne har 50 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 17 juli, 2015 kl. 12:22 av Mats Forssén.
-
FörfattareInlägg
-
18 juni, 2015 kl. 18:17 #41996test med tvingande 480p kvalitet.
18 juni, 2015 kl. 18:29 #41997Inlägg av Benny Steen på 2015-06-18 17:55
Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-18 17:28
Det är ju som sagt var Federal RS-R däck, jag har 255/40-17 fram och det är just framdäcken jag funderar över om de inte skulle må bättre av ett ännu högre däckstryck……
Jag är inte helt nöjd med ca: 2 kg i varmtryck, vänster fram är slitet på utsidan förbi mer än halva däckshöjden, skall prova med ca: 2,5 kg varmtryck för att förhoppningsvis få lite mer stabilitet i däcket innan jag ger upp och byter till Kumho eller ngt annat fabrikat med lite bättre R-däcks prestanda/kvalité
Utprovning av detta kommer att ske IRL vid nästa banmöte på Kullen
Eller så sitter felet mellan ratten och ryggstödet
Det är igentligen inget fel, Kinnekulle sliter alltid mycket på vänster fram. Även bakhjulsdrivna bilar med vikt mera jämt fördelat runt om har samma bekymmer. Beror på banans utformning med många snabba doserade högersvängar. Kör man dessutom med trailbrake (broms under insvängning) så blir det ännu värre. Och med en tung och framhjulsdriven bil förvärras problemet.
Vanligaste lösningen är mera negativ statisk camber som då skall ge noll camber vid infjädring/krängning. Det beror lite på vilket typ av framvagn man har.
Rdäcken har ett “optimalt” varmtryck när dom ger mest fäste. ofta kring ca 2 kg. tyngre bilar gärna något hekto eller två mer. med framhjulsdrift och tung framvagn så mindre tryck bak.
Jag har både smalare däck och mindre däckstryck bak (235/45-17 & 1,7kg). Jag hade onekligen snabbare varvtider på de första passen med högre tryck än de nästkommande då jag släppte ut luft, kan också bero på vädret då det blev varmare på dagen än f.m.
Federaldäcken ser ut att vara av en annan sorts gummiblandning än Yokohama 048 som jag tidigare kört på med min gamla 33:a, jag upplever dem också som mjukare i stommen samt något mindre klistriga….. Men de har onekligen ett attraktivt pris
18 juni, 2015 kl. 22:55 #41998Tror nog att Federalerna funkar bäst med lite högre tryck än vanliga R-däck.
Vår låg kring 2.3 varma och 2.1 bak. Kändes hyffsat.
Men det är inte samma “Klibb” som mera R-däck så att äga. Så är det bara..
Dock inte så värst långt ifrån däremot väldigt bra i regn.
Feddarna är väl 140 på “gummimjukskalan” är väl en bit kvar då till mera R-däck?
19 juni, 2015 kl. 00:36 #41999Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-18 18:29
Inlägg av Benny Steen på 2015-06-18 17:55
Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-18 17:28
Det är ju som sagt var Federal RS-R däck, jag har 255/40-17 fram och det är just framdäcken jag funderar över om de inte skulle må bättre av ett ännu högre däckstryck……
Jag är inte helt nöjd med ca: 2 kg i varmtryck, vänster fram är slitet på utsidan förbi mer än halva däckshöjden, skall prova med ca: 2,5 kg varmtryck för att förhoppningsvis få lite mer stabilitet i däcket innan jag ger upp och byter till Kumho eller ngt annat fabrikat med lite bättre R-däcks prestanda/kvalité
Utprovning av detta kommer att ske IRL vid nästa banmöte på Kullen
Eller så sitter felet mellan ratten och ryggstödet
Det är igentligen inget fel, Kinnekulle sliter alltid mycket på vänster fram. Även bakhjulsdrivna bilar med vikt mera jämt fördelat runt om har samma bekymmer. Beror på banans utformning med många snabba doserade högersvängar. Kör man dessutom med trailbrake (broms under insvängning) så blir det ännu värre. Och med en tung och framhjulsdriven bil förvärras problemet.
Vanligaste lösningen är mera negativ statisk camber som då skall ge noll camber vid infjädring/krängning. Det beror lite på vilket typ av framvagn man har.
Rdäcken har ett “optimalt” varmtryck när dom ger mest fäste. ofta kring ca 2 kg. tyngre bilar gärna något hekto eller två mer. med framhjulsdrift och tung framvagn så mindre tryck bak.
Jag har både smalare däck och mindre däckstryck bak (235/45-17 & 1,7kg). Jag hade onekligen snabbare varvtider på de första passen med högre tryck än de nästkommande då jag släppte ut luft, kan också bero på vädret då det blev varmare på dagen än f.m.
Federaldäcken ser ut att vara av en annan sorts gummiblandning än Yokohama 048 som jag tidigare kört på med min gamla 33:a, jag upplever dem också som mjukare i stommen samt något mindre klistriga….. Men de har onekligen ett attraktivt pris
Hur snabbt gick det med 147-an runt kullen? 1.03?
19 juni, 2015 kl. 08:27 #42000Toppen film Kenneth!! Tror ni grannarna blir sura om jag övar starter på gatan utanför?
19 juni, 2015 kl. 09:39 #42001Kalle: Tror 147:an körde som snabbast 1,04,76 om jag inte missminner mig.
19 juni, 2015 kl. 10:12 #42002Inlägg av Niclas Thorell på 2015-06-19 08:27
Toppen film Kenneth!! Tror ni grannarna blir sura om jag övar starter på gatan utanför?
Fejka motorstopp efter varje start så förstår de att du egentligen bara försöker åka därifrån…
156 GTA Sportwagon
19 juni, 2015 kl. 10:32 #42003Inlägg av Thomas Bodén på 2015-06-19 10:12
Inlägg av Niclas Thorell på 2015-06-19 08:27
Toppen film Kenneth!! Tror ni grannarna blir sura om jag övar starter på gatan utanför?
Fejka motorstopp efter varje start så förstår de att du egentligen bara försöker åka därifrån…
Bra ide´där!!
19 juni, 2015 kl. 11:21 #42004Inlägg av Biörn Bladh på 2015-06-19 09:39
Kalle: Tror 147:an körde som snabbast 1,04,76 om jag inte missminner mig.
Stämmer bra, mitt mål är dock att komma ner på 1,03 någonting, jag tror tyvärr att det blir svårt med Federaldäcken, när de är slut skall jag prova med Kumho eller något annat mer “riktigt” R-däck åtminstone fram….. eller så är det kanske så, att felet ligger hos mig….. ty om jag inte är helt ute och cyklar så har nog Henrik L. redan varit nere på 1,03 med samma bil, om än med andra däck, än de jag kör på
Glad Midsommar (om än lite blöt och kall)
19 juni, 2015 kl. 18:33 #42005Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-19 11:21
Inlägg av Biörn Bladh på 2015-06-19 09:39
Kalle: Tror 147:an körde som snabbast 1,04,76 om jag inte missminner mig.
Stämmer bra, mitt mål är dock att komma ner på 1,03 någonting, jag tror tyvärr att det blir svårt med Federaldäcken, när de är slut skall jag prova med Kumho eller något annat mer “riktigt” R-däck åtminstone fram….. eller så är det kanske så, att felet ligger hos mig….. ty om jag inte är helt ute och cyklar så har nog Henrik L. redan varit nere på 1,03 med samma bil, om än med andra däck, än de jag kör på
Glad Midsommar (om än lite blöt och kall)
Hur mycket väger 147:an?
C.R.T - Carbonara Racing Team #36
Debut 2021: Plats 10, Klass III
2022: Plats 5, Klass III
2023: Plats 3, Klass III19 juni, 2015 kl. 19:58 #42006…. för mycket! … ligger nog kring 1250. skulle jag tro!
20 juni, 2015 kl. 01:16 #42007Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-19 11:21
Inlägg av Biörn Bladh på 2015-06-19 09:39
Kalle: Tror 147:an körde som snabbast 1,04,76 om jag inte missminner mig.
Stämmer bra, mitt mål är dock att komma ner på 1,03 någonting, jag tror tyvärr att det blir svårt med Federaldäcken, när de är slut skall jag prova med Kumho eller något annat mer “riktigt” R-däck åtminstone fram….. eller så är det kanske så, att felet ligger hos mig….. ty om jag inte är helt ute och cyklar så har nog Henrik L. redan varit nere på 1,03 med samma bil, om än med andra däck, än de jag kör på
Glad Midsommar (om än lite blöt och kall)
1.04 med “ny” bil på de däcken låter ju riktigt lovande inför frantiden!
20 juni, 2015 kl. 09:01 #42008Inlägg av Biörn Bladh på 2015-06-19 19:58
…. för mycket! … ligger nog kring 1250. skulle jag tro!
Men det är rätt okej. Min Coupe ligger på 1320 kg med några liter i tanken och rensad på reservhjul, verktyg m.m..
C.R.T - Carbonara Racing Team #36
Debut 2021: Plats 10, Klass III
2022: Plats 5, Klass III
2023: Plats 3, Klass III20 juni, 2015 kl. 10:09 #42009Tjänstevikt enl bes papper 1450 kg
20 juni, 2015 kl. 12:31 #42010Om jag minns rätt så väger Roberts 147:a 1270 kg utan förare och baksäte, men med mycket bensin i tanken. Den är väldigt känslig för att ha däck med för klen stomme fram. Kuhmo och Yokohama fungerade bra medan Toyo inte fungerade alls.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.