Eftersnack och racerapporter Kinnekulle 12/6-15

Published by Stefan Atterhall on

Forum Bankörning Eftersnack och racerapporter Kinnekulle 12/6-15

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 51 totalt)
  • Författare
    Benny Steen
    Deltagare
      test med tvingande 480p kvalitet.

Robert Schmid
      Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2015-06-18 17:55

Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-18 17:28

Det är ju som sagt var Federal RS-R däck, jag har 255/40-17 fram och det är just framdäcken jag funderar över om de inte skulle må bättre av ett ännu högre däckstryck……

Jag är inte helt nöjd med ca: 2 kg i varmtryck, vänster fram är slitet på utsidan förbi mer än halva däckshöjden, skall prova med ca: 2,5 kg varmtryck för att förhoppningsvis få lite mer stabilitet i däcket innan jag ger upp och byter till Kumho eller ngt annat fabrikat med lite bättre R-däcks prestanda/kvalité

Utprovning av detta kommer att ske IRL vid nästa banmöte på Kullen 

Eller så sitter felet mellan ratten och ryggstödet

Det är igentligen inget fel, Kinnekulle sliter alltid mycket på vänster fram. Även bakhjulsdrivna  bilar med vikt mera jämt fördelat runt om  har samma bekymmer. Beror på banans utformning med många snabba doserade högersvängar. Kör man dessutom  med trailbrake  (broms under insvängning) så blir det ännu värre. Och med en tung och framhjulsdriven bil förvärras problemet. 

Vanligaste lösningen är mera negativ statisk camber som då skall ge noll camber vid infjädring/krängning. Det beror lite på vilket typ av framvagn man har. 

Rdäcken har ett “optimalt” varmtryck när dom ger mest fäste. ofta kring ca 2 kg.  tyngre bilar gärna något hekto eller två mer.  med  framhjulsdrift och tung framvagn så mindre tryck bak.  

Jag har både smalare däck och mindre däckstryck bak (235/45-17 & 1,7kg). Jag hade onekligen snabbare varvtider på de första passen med högre tryck än de nästkommande då jag släppte ut luft, kan också bero på vädret då det blev varmare på dagen än f.m.

Federaldäcken ser ut att vara av en annan sorts gummiblandning än Yokohama 048 som jag tidigare kört på med min gamla 33:a, jag upplever dem också som mjukare i stommen samt något mindre klistriga….. Men de har onekligen ett attraktivt pris 

Biörn Bladh
        Deltagare

Tror nog att Federalerna funkar bäst med lite högre tryck än vanliga R-däck. 

Vår låg kring 2.3 varma och 2.1 bak. Kändes hyffsat. 

Men det är inte samma “Klibb” som mera R-däck så att äga. Så är det bara.. 

Dock inte så värst långt ifrån däremot väldigt bra i regn. 

Feddarna är väl 140 på “gummimjukskalan” är väl en bit kvar då till mera R-däck?

Karl Sandler
          Deltagare

Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-18 18:29

Inlägg av Benny Steen på 2015-06-18 17:55

Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-18 17:28

Det är ju som sagt var Federal RS-R däck, jag har 255/40-17 fram och det är just framdäcken jag funderar över om de inte skulle må bättre av ett ännu högre däckstryck……

Jag är inte helt nöjd med ca: 2 kg i varmtryck, vänster fram är slitet på utsidan förbi mer än halva däckshöjden, skall prova med ca: 2,5 kg varmtryck för att förhoppningsvis få lite mer stabilitet i däcket innan jag ger upp och byter till Kumho eller ngt annat fabrikat med lite bättre R-däcks prestanda/kvalité

Utprovning av detta kommer att ske IRL vid nästa banmöte på Kullen 

Eller så sitter felet mellan ratten och ryggstödet

Det är igentligen inget fel, Kinnekulle sliter alltid mycket på vänster fram. Även bakhjulsdrivna  bilar med vikt mera jämt fördelat runt om  har samma bekymmer. Beror på banans utformning med många snabba doserade högersvängar. Kör man dessutom  med trailbrake  (broms under insvängning) så blir det ännu värre. Och med en tung och framhjulsdriven bil förvärras problemet. 

Vanligaste lösningen är mera negativ statisk camber som då skall ge noll camber vid infjädring/krängning. Det beror lite på vilket typ av framvagn man har. 

Rdäcken har ett “optimalt” varmtryck när dom ger mest fäste. ofta kring ca 2 kg.  tyngre bilar gärna något hekto eller två mer.  med  framhjulsdrift och tung framvagn så mindre tryck bak.  

Jag har både smalare däck och mindre däckstryck bak (235/45-17 & 1,7kg). Jag hade onekligen snabbare varvtider på de första passen med högre tryck än de nästkommande då jag släppte ut luft, kan också bero på vädret då det blev varmare på dagen än f.m.

Federaldäcken ser ut att vara av en annan sorts gummiblandning än Yokohama 048 som jag tidigare kört på med min gamla 33:a, jag upplever dem också som mjukare i stommen samt något mindre klistriga….. Men de har onekligen ett attraktivt pris 

Hur snabbt gick det med 147-an runt kullen? 1.03?

Niclas Thorell
            Deltagare

Toppen film Kenneth!! Tror ni grannarna blir sura om jag övar starter på gatan utanför?

Biörn Bladh
              Deltagare

Kalle: Tror 147:an körde som snabbast 1,04,76   om jag inte missminner mig. 

Thomas Bodén
                Deltagare

Inlägg av Niclas Thorell på 2015-06-19 08:27

Toppen film Kenneth!! Tror ni grannarna blir sura om jag övar starter på gatan utanför?

Fejka motorstopp efter varje start så förstår de att du egentligen bara försöker åka därifrån…

156 GTA Sportwagon

Niclas Thorell
                  Deltagare

Inlägg av Thomas Bodén på 2015-06-19 10:12

Inlägg av Niclas Thorell på 2015-06-19 08:27

Fejka motorstopp efter varje start så förstår de att du egentligen bara försöker åka därifrån…

Bra ide´där!!

Robert Schmid
                    Deltagare

Inlägg av Biörn Bladh på 2015-06-19 09:39

Stämmer bra, mitt mål är dock att komma ner på 1,03 någonting, jag tror tyvärr att det blir svårt med Federaldäcken, när de är slut skall jag prova med Kumho eller något annat mer “riktigt” R-däck åtminstone fram….. eller så är det kanske så, att felet ligger hos mig….. ty om jag inte är helt ute och cyklar så har nog Henrik L. redan varit nere på 1,03 med samma bil, om än med andra däck, än de jag kör på

Glad Midsommar (om än lite blöt och kall) 

Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-19 11:21

Stämmer bra, mitt mål är dock att komma ner på 1,03 någonting, jag tror tyvärr att det blir svårt med Federaldäcken, när de är slut skall jag prova med Kumho eller något annat mer “riktigt” R-däck åtminstone fram….. eller så är det kanske så, att felet ligger hos mig….. ty om jag inte är helt ute och cyklar så har nog Henrik L. redan varit nere på 1,03 med samma bil, om än med andra däck, än de jag kör på

Hur mycket väger 147:an?

C.R.T - Carbonara Racing Team #36

Debut 2021: Plats 10, Klass III
                      2022: Plats 5, Klass III
                      2023: Plats 3, Klass III

Biörn Bladh
                      Deltagare

…. för mycket!    … ligger nog kring 1250.  skulle jag tro! 

Karl Sandler
                        Deltagare

Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-19 11:21

1.04 med “ny” bil på de däcken låter ju riktigt lovande inför frantiden!  

Inlägg av Biörn Bladh på 2015-06-19 19:58

…. för mycket!    … ligger nog kring 1250.  skulle jag tro! 

Men det är rätt okej. Min Coupe ligger på 1320 kg med några liter i tanken och rensad på reservhjul, verktyg m.m..

C.R.T - Carbonara Racing Team #36

Debut 2021: Plats 10, Klass III
                          2022: Plats 5, Klass III
                          2023: Plats 3, Klass III

Robert Schmid
                          Deltagare

Tjänstevikt enl bes papper 1450 kg 

Henrik Lindgren
                            Deltagare

Om jag minns rätt så väger Roberts 147:a 1270 kg utan förare och baksäte, men med mycket bensin i tanken. Den är väldigt känslig för att ha däck med för klen stomme fram. Kuhmo och Yokohama fungerade bra medan Toyo inte fungerade alls.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 51 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.