Eftersnack och racerapporter Kinnekulle 12/6-15

Published by Stefan Atterhall on

Forum Bankörning Eftersnack och racerapporter Kinnekulle 12/6-15

Visar 6 inlägg - 46 till 51 (av 51 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #42011
    Robert Schmid
    Deltagare

      Inlägg av Henrik Lindgren på 2015-06-20 12:31

      Om jag minns rätt så väger Roberts 147:a 1270 kg utan förare och baksäte, men med mycket bensin i tanken. Den är väldigt känslig för att ha däck med för klen stomme fram. Kuhmo och Yokohama fungerade bra medan Toyo inte fungerade alls.

      Tack Henrik!

      Då är jag inte helt ute och cyklar 

      #42012
      Stefan Atterhall
      Moderator

        Inlägg av Robert Schmid på 2015-06-20 13:23

        Inlägg av Henrik Lindgren på 2015-06-20 12:31

        Om jag minns rätt så väger Roberts 147:a 1270 kg utan förare och baksäte, men med mycket bensin i tanken. Den är väldigt känslig för att ha däck med för klen stomme fram. Kuhmo och Yokohama fungerade bra medan Toyo inte fungerade alls.

        Tack Henrik!

        Då är jag inte helt ute och cyklar 

        #16 väger 1160kg exkl. förare och med drygt halv tank. Vi tar tagit av närmare 200kg, så min gissning är att du drar runt på 1330-1350kg när du “går lätt”. Men vem bryr sig när det är världens grymmaste maskin under huven? 

        I/utanför garaget:
        - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
        - 147 GTA -03
        - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
        - Sprint Veloce 1.7 8V -87
        - Alfasud TI 1.7 8V -78

        #42013
        Biörn Bladh
        Deltagare

          …. Henrik har ju vägt bilen så 1270 är nog rätt. Då blir det, med 100kg Robert bak ratten och mycket soppa, 1370 ungefär! 

           

           

          #42014
          Mats Forssén
          Moderator

            Inlägg av Mats Forssén på 2015-06-14 23:43

            Det var verkligen en toppendag på Kinnekulle!

            En av mina kompisar var med och filmade en del under dagen och han har nu satt ihop detta till en ca 7 min lång film som bla innehåller flygfilmad start i race 1, se länk: CAR Challenge Kinnekulle 12 juni

            Jag återkommer med racerapport och ombordfilmer.

            Här är rapport och ombordfilmerna:

            #71, racerapport Kinnekulle 12 juni 

            Vid avlastningen på kvällen var det blåsigt men morgonen därpå var det strålande sol och varmt vilket sedan skulle hålla i sig och ge en riktigt varm dag. 
            Hade besök av ett par kompisar, Daniel och Patrik, som fotade och filmade under dagen vilket var väldigt kul. Patrik hade även med den helikopter som syns på bilden nedan och flygfilmade vilket sedan resulterade i den film som jag länkade till tidigare. 

            Träning 
            Kände direkt att de nya beläggen gjorde att bromsarna fungerade utan problem vilket bådade gott. 
            På andra passet hade jag lite svårt att få helt fria varv men hade hygglig fart och kände att det eventuellt fanns några tiondelar till att hämta. Efteråt såg jag att jag hade varit näst snabbast i klassen med 1.04.1 vilket verkade lovande inför kvalet. 

             

            Kval 
            Efter andra träningspasset justerade jag ner lufttrycket något fram. Tyvärr hade vi väldigt långt uppehåll fram till kvalet vilket gör att däcken hinner svalna helt så det tar en stund innan de har rätt temp. När jag började få upp farten såg jag dock på laptimern att jag var märkbart långsammare, +1 sek, än på träningen. Kändes frustrerande och jag insåg att det skulle bli en dålig startposition ifall övriga hade samma tempo som tidigare på dagen. 

             

            Race 1 
            Som befarat var min kvaltid dålig vilket resulterade i fjärde startposition i klassen, långt ner i det totala fältet. Gjorde dock en bra start och tog flera placeringar direkt och hamnade bakom Henrik Ahnfeldt i sin 155:a. Låg tätt bakom och lyckades efter ett par varv ta mig förbi i utgången på depåkurvan. Några varv senare kom Danne ikapp med sin GTV och jag fick fullt upp med att försöka hålla honom bakom vilket jag lyckades med till målflagg där jag slutade på en andra plats i klassen med Ola i sin svarta Alfa 75 som etta. 

            Ombordfilm: Race 1
             

            Race 2 
            Den omvända startordningen till race 2 innebar denna gång att Ola fick starta i pole medan jag startade från sjunde startruta. Gissade dock att klass 1-bilarna mellan oss skulle dra iväg rätt snabbt vilket möjligen skulle ge mig en chans att utmana Ola på förstaplatsen. Gjorde även denna gång en ok start och var snabbt uppe precis bakom Ola. Dagge i sin Giulietta ville dock också blanda sig i och tog sig om mig och började uppvakta Ola. ungefär samtidigt började Danne närma sig bakifrån och jag fick börja köra lite defensivt. Efter ett par varv kom vi ikapp Bjurman som hade lite problem och åkte långsammare än vanligt och i samband med att vi tog oss förbi honom tog sig Danne även förbi mig. Därefter jagade jag honom resten av racet och försökte på alla sätt komma förbi. Hade väl ett par chanser men ville inte riskera något och blev kvar bakom. Tog även denna gång målflaggan som tvåa i klass 2. 

            Vill tacka Danne för två extremt tighta och roliga race där vi hade schyssta fighter i ett antal varv utan incidenter. 

            Ombordfilm: Race 2

            Alla bilder i detta inlägg är tagna av Patrik Borgenhard.

             

             

             

             

             

             

             

            #42015

            @ Mats: Vilka belägg kör du med fram och bak?

            C.R.T - Carbonara Racing Team #36

            Debut 2021: Plats 10, Klass III
            2022: Plats 5, Klass III
            2023: Plats 3, Klass III

            #42016
            Mats Forssén
            Moderator

              Inlägg av Fredrik Ståhlgren på 2015-07-17 11:29

              @ Mats: Vilka belägg kör du med fram och bak?

              Jag har haft 2 olika varianter av Endless-belägg fram; Ett compound med lite mindre bett men klarar högre värme ifjol medan jag har ett som ska ha mer bett i år som heter ME20. Har faktiskt inte märkt någon jätteskillnad mellan dem, får se hur livslängden skiljer sig åt. Dessa kostar ca 4k. Bak har jag originalbelägg.

            Visar 6 inlägg - 46 till 51 (av 51 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.