Eftersnack och racerapporter Knutstorp 2014-10-04
Published by Mats Forssén on
› Forum › Bankörning › Eftersnack och racerapporter Knutstorp 2014-10-04
- Detta ämne har 36 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 31 december, 2014 kl. 14:13 av Crister Borg.
-
FörfattareInlägg
-
5 oktober, 2014 kl. 12:38 #41399
Racerapport från #71, Abarth 500 Assetto Corse, Klass 2
Var ut på banvisningen för att känna mig för och få upp lite temperatur i däcken. Stannade sedan snabbt i depå så min kompis och chefsmekaniker Björn kunde kolla och justera däcktrycket innan jag åkte ut på första träningspasset. Tog det väldigt lugnt de första varven med tanke på att det fortfarande var både svalt och lite fuktigt ute och jag ville inte riskera att snurra eller åka av på grund av kalla däck. Kunde dock succesivt öka hastigheten och började hitta en hygglig rytm lagom till att passet var slut.
Blev sedan väldigt förvånad när Stefan och Magnus från tävlingsledningen kom fram till mig och sa att ljudmätningen hade visat att Abarthens ljudnivå var för hög. Först trodde jag de skojade men insåg att så inte var fallet och att mätningen visade 104dB som var rejält över de tillåtna 95dB. Stefan och Magnus hade också tagit en diskussion med banägaren och ifrågasatt resultatet men jag insåg att jag skulle behöva göra något för att inte riskera svartflagg under dagen. Vi vet ju sen tidigare att ljudnivån är knepig på Knutstorp men jag var helt oförberedd på att det skulle vara några problem över huvudtaget med Abarthen eftersom det varit stor marginal på alla andra banor.
Funderade på ifall det skulle gå att hänga på något bakom det befintliga systemet med skrotade den idén rätt snabbt eftersom det är dubbla pipor ut bak som dessutom är “dubbelmantlade” (för utseendets skull antar jag) vilket gör att ytterdiametern är 4 tum. Eftersom jag redan hade säkrat seriesegern i klass 2 innan Knutstorp funderade jag en kort sekund på att bara lasta och åka hemåt. Björn tog dock tag i saken och peppade mig, hissade upp bilen och konstaterade att vi kunde dela på avgasröret precis framför bakvagnen.
Klockan var nu strax innan 10 och planen blev att åka till Biltema i Helsingborg med den bakre delen av avgassystemet “under armen” och försöka hitta delar för att bygga ihop ett motsvarande (fast enkelpipigt) system och komplettera med en ljuddämpare. Sagt och gjort, efter ett par stressiga timmar var den nya lösningen på plats och jag kunde ta på raceutrustningen igen medan Björn hissade ner bilen. Därmed hade jag bara missat ett träningspass och kunde ställa upp vid depåutfarten inför kvalet som skulle starta 12.45.
Kval
Var direkt snabbare än tidigare på dagen och kände mig väldigt nöjd efter kvalet som resulterade i den tredje kvaltiden i klass 2. Frågade tävlingsledningen hur det nu gått med ljudmätningen och de hade konstaterat att Abarthen nu passerade i “Stealthmode” eftersom den inte hördes alls.Race 1
Startade mitt i fältet så det var mycket bilar runt omkring i starten. Snett vid sidan om mig stod #99, Henrik Fromell i sin och Claes Hindemiths orangea Alfa 75, som också kör i klass 2. Min plan var att försöka hålla honom bakom mig och det blev en tuff uppgift då Henrik snabbt var tätt bakom mig. Fick titta mer i backspegeln än framåt och var tvungen att köra väldigt defensivt. Lyckades med detta till vi på sista varvet åkte mot Kvällspostenkurvan där jag kom helt fel. Det i sin tur gjorde att Henrik kunde ta sig förbi på innern ner mot Liton och sedan var han förbi med bara en kurva kvar innan målflagg. Som tur är hörs inte mina svordomar på ombordfilmen… Grymt kul race men såklart lite surt att tappa placeringen så tätt innan målgång. Blev i och med detta trea i klass 2 och på sjunde placering totalt.Race 2
Eftersom vi vänder på de sex första till starten i race 2 så blev det rejält långt fram till #99 medan #88, Ola Magnusson i sin svarta Alfa 75 som vann klass 2 i race 1 stod 3 startpositioner framför mig.
Planen var dock att framförallt försöka hålla min tredje startposition i klassen in i mål och på så sätt säkra pallplats i alla tio race i år. Eftersom Micha hade brutit Race 1 och startade längst bak gissade jag att han ganska snart skulle komma stormande och ville inte riskera någon sammanstötning.
Det blev också rätt trångt ut ur första kurvkombinationen där först Claes körde förbi på höger sida och i Svackan kom sedan Micha på vänster sida samtidigt som Henrik Ahnfeldt tog chansen på höger sida. Jagade sedan Henrik och var vid några tillfällen hyggligt nära utan att egentligen ha en bra chans till omkörning utan att det skulle kräva en rejäl chansning vilket jag inte var beredd att göra.
Danne snurrade nån gång i mitten av racet och kom sedan ikapp med bra fart. Med Gelleråsen i bakhuvudet, där jag försökte hålla Danne bakom mig och snurrade och tappade en placering i klassen, så gjorde jag inget större motstånd utan lät honom jaga vidare framåt.
Tog sedan målflagg som trea i klass 2 även i andra racet och därmed var helgens målsättning uppnådd.5 oktober, 2014 kl. 12:53 #41400Grattis till klassegern Mats! (ja den var ju redan klar…) Max antal pokaler har det blivit också.
Och en guldstjärna till för din föredömliga rapport och din och chefsmekens insats!
Det har väl körts rätt många Abarther på Knutan antar jag, undra om dom alla har fått åka till Biltema i Helsingborg dom också?
156 2.0 TS Challenge (Gruppo N Olanda), #77 CAR Challenge klass III
5 oktober, 2014 kl. 13:10 #41401Inlägg av Ragnar Rosengren på 2014-10-05 12:53
Grattis till klassegern Mats! (ja den var ju redan klar…) Max antal pokaler har det blivit också.
Och en guldstjärna till för din föredömliga rapport och din och chefsmekens insats!
Det har väl körts rätt många Abarther på Knutan antar jag, undra om dom alla har fått åka till Biltema i Helsingborg dom också?
Tack Ragnar! Synd att du inte fick din koppling i tid så du kunde vara med. Var perfekta förhållanden på Knutan igår.
Jag pratade med banägaren som påstod att det finns ett speciellt avgassystem för den svenska Abarthserien som Ferrita tagit fram i samband med att serien började köras i Sverige för några år sen. Har ingen aning ifall detta stämmer men jag har svårt att tro att de jag köpte bilen av isåfall har skruvat bort det “svenska” systemet och sedan monterat det Abarthsystem som nu sitter på den. Hur som helst så har ju jag nu ett Knutankit till den som är enkelt att montera vid behov.
5 oktober, 2014 kl. 15:05 #41402Tja för min del så är det väl inte så mycke o skriva om haft en säsong full av prövningar. Men ja var i alla fall snabbast i min klass i första träningen. Andra träningen gör ja vad man inte skall, lite kalla däck samt en bana som kanske inte var riktigt torr o till dej en chaufför som överilar sej . Resultatet av det blir ett besök i en jordvall slog sönder front kylare krökt rambalk samt motorbalk Kommer en film på detta lite senare så ni vet vad ni inte skall göra . Men vi syns till våren ha de gott nu
5 oktober, 2014 kl. 18:55 #41403Synd på suden men den kanske repar sig till nästa år?
Snygg undanmanöver annars med Abarthen efter att Hoffsten lagt sin framskärm mitt på rakan! Det var nära
Jakob
5 oktober, 2014 kl. 20:27 #41404suden är redan rensad på skadade detaljer o uppmätt så nu börjar reprationen o nytt ramben är framplockat så till helgen är den på hjul igen
5 oktober, 2014 kl. 21:31 #41405Stort grattis Mats.
tråkigt med Suden Sune, nya tag nästa år.
GTV 916 3.0 24V -97
5 oktober, 2014 kl. 23:48 #41406Min rapport kommer senare men, jag vill bara meddela att de här pokalern är täta
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
6 oktober, 2014 kl. 09:02 #41407Inlägg av Roger Forsberg på 2014-10-05 21:31
Stort grattis Mats.
tråkigt med Suden Sune, nya tag nästa år.
Tack Roger!
Instämmer angående Suden, starkt jobbat av Sune att redan ha kommit igång med rehabiliteringen!
När det gäller Claes framskärm så upplevde jag det inte så dramatiskt även om “älgtestmanövern” kom plötsligt.
Jag såg ju att Henrik väjde men hann tänka att han kanske skulle försöka bromsa sig förbi Danne på innern innan jag såg något rött ligga på banan.
Man kan se detta ca 9 minuter in i min ombordfilm från Race 2 som det finns länk till i mitt första inlägg.6 oktober, 2014 kl. 10:53 #41408#164 Micha Grönvalls
Racedagen började till ett kyligt Ring Knutstorp, ca 5 grader och dimma över depån men man såg solen där bakom och kunde skönja en vacker dag. För en gångs skull hade jag sovit på natten vilket var konstigt, det pekade på avsaknad av adrenalin.
Ut på första träningen och körde tre varv innan soppapumpen dog, in och fixa det. Tiderna såg dåliga ut, avsaknaden av adrenalin var fortfarande påtaglig, ingen övertändning av denna racerförare var närvarande.
Ut på andra träningen, gick lite fortare men ingen jävlar anamma fanns på plats. Jävla skit, nu måste jag tagga till.
Ut på kval, ytterligare lite fortare men långt efter mitt främsta motstånd Claes Hoffsten, dock nog för en andra startposition. Fortfarande ingen jävlar anamma närvarande.
Line up på andra startruta till höger om Claes, gjorde en bra start och ledde in i första kurva, började elda på och kände att nu var det dags att bli förbannad, något varv in small det till i Lito och styrningen låste sig nästan, höll på att gå rakt fram och Claes stack förbi på innern. Märkte att styrningen var kvar men fruktansvärt tung pga kaputt servoverkan, körde några kurvor till innan jag insåg att kupén var rökfylld och jag varken såg eller kunde andas ordentligt, vek av på gräset och såg loppet från bästa plats. Till min glädje gjorde min teamkamrat Kenneth en rejäl prestation i bataljer mot framförallt Dagge som jag kunde njuta av. Det var ingen idé att sura, nu var det över och min chans på seriemästerskapet var borta, vad jag än gjorde skulle jag nu sluta tvåa i min klass.
Kunde efteråt konstatera att ett rör på styrväxel gått av och sprutat servooljan rakt ned på avgasröret. Jag bestämde mig för att jag lika gärna kunde köra race två också, fast utan servo, för att kunna styra bytte vi snabbt till regndäcken som är smalare, jag var lite osäker på exakt hur långt det skulle gå innan de brann upp men tänkte att jag ändå skulle hålla lägre fart pga den tunga styrningen och då kanske de inte skulle gå så varma.
Ut på lineup där jag skulle starta från sista ruta. Fick en bra start och efter ett par tre varv hade jag ledningen, sedan började kampen, jag missade i stort sett varje apex och mina armar var som spagetti. Eftersom jag inte hade möjlighet att svänga tillräckligt snabbt och eftersom det tydligen var lite vätska kvar i styrväxeln som högg tillbaks vid mjuka rörelser var jag tvungen att rycka in bilen i varje kurva. Tekniken fungerade dock rätt bra eftersom jag blev bred och kunde hålla Claes bakom mig. Nu var jävlar anamma tillbaks och jag körde betydligt snabbare än tidigare på dagen trots de tekniska problemen. I näst sista kurvan gick Claes in i min akter och sabbade sin front lite, jag gick ut på gräset en snabbis men han kom inte förbi, på rakan efter tappade han sin vänstra framskärm som blev liggande i slutet på långa rakan. På det absolut sista varvet orkade inte mina armar och däck, han kom förbi och sedan kom målflaggen, hade jag vetat att det var så nära till mål så hade jag kanske uppbådat de sista krafterna men nu blev det som det blev. Jag får vara nöjd men racet ändå och dra lärdom av hur viktigt det är att vara “förbannad” där ute om det ska bli någon fart. Det där med förbannad har dock sina nackdelar för det tar död på förståndet, på väg in i maskindepå så fick jag den geniala idén att lägga trettio meter lakrits nedanför ledningstornet, detta gillade inte tävlingsledningen så jag fick en välförtjänt avhyvling som tack.
Apropå tävlingsledningen så vill jag passa på att tacka alla för en väl genomförd säsong. Ni gör ett suveränt jobb!
Hörde jag någon säga tävling ?
7 oktober, 2014 kl. 09:50 #41409Rapport utan race #47 klass 3 Patrik Hermansson
kom på den briljanta iden att byta motor tre veckor innan Knutan för att få känna på bilen med lite mer konkurrensmässigt effekt d,v,s Twin spark, det hinner man ju lätt på ett par helger? Jo eller hur om man gör allt rätt och allt funkar, så var det ju naturligtvis inte för mig,men till slut efter en massa strul så verkade det som att bilen gick och jag kunde lasta på Torsdagkväll och på Fredag morgon styrde jag och familjen kosan mot Knutstorp 80 mil söderut. Efter ett dragbils byte efter vägen (planerat) kom vi fram runt 21:30 sen blev det lite trivsamt stug ljug med Jonas,Robin,Henrik och Mats, somnade väl runt 24:00
Spratt upp ur sängen kör-kåt som en 14 åring kvällen innan 15 års dagen, och körde ner i depån och lastade av. Pärlan som naturligtvis startade direkt och gick väldigt jämt och fint, solen var på gång och livet lekte ! Ett tag till. På banvisningen gick motorn inte bra ville strypa sig och gå illa, när jag parkerade i depån för att justera däck tryck så var det klart, den ville inte starta mer inte så mycket som en tänd puff. Då jag var och är säker på att det har med bränsle tillförseln att göra så bytte jag högtryckspumpen till en jag lånade av Sune men utan resultat surt sa räven. Det var då min hjälte för dagen uppenbarade sig i form av Ronny från Ljungby han hjälpte mig att felsöka och efter ett par timmars meck och en lånad styrbox (Tack Jonas) så gick bilen igen, tränings passen var ju missade och det var Lunch efter det kval så nu dj….r ska köras.
Kval, kör ut till lineuppen varvar lite och tycker motorn verkar funka perfekt, men när det blir min tur att rulla ut på banan stryper den sig och börjar gå illa, tillbaka till depån, nu går den rent igen varför ? Ingen aning ut på banan och gassa gick som ett skott i alla fall kortare stunder snart kom strypningarna allt oftare efter två varv kände jag att det var läge att inta depån innan jag får stop efter banan slog av farten och gled efter högerkanten förstod inte varför det var så himla sladdrigt o halkigt såg i backspegeln att det rök en heldel, va brinner det hos mig? Vräkte mig av banan och klev ut, hmm ingen eld konstigt, då såg jag floden av motorolja som rann från bilen ILLA! Så fick jag åka jättetraktor till depån där det konstaterades att jag skjutit en slang till oljekylaren tur i oturen eller vad man ska kalla det. Med 5l ny olja startade motorn och verkade gå fint utan konstiga ljud, kanske man kan starta trots allt? Började torka rent från oljekladd och skulle köra till spolplattan men nu gick den bara på typ två cylindrar, dags att lägga ner. Fick för andra gången denna sesong se racen från åskådar plats, bara att gratulera alla som vann och alla som fick köra!
Tack till arrangörer och deltagare som gör det här så kul, och snart är det Maj och då är jag tillbaka med utsorterade delar väl mött 2015
7 oktober, 2014 kl. 11:12 #41410Racerapport från #63.
Race 9
Jag har ju ett minne som en guldfisk så, tack Mats för den fantastiska filmen som hjälper mig att minnas båda racen. Kvalet gick hyfsat med 39/100 långsammare än #99 i klass 2 som ökade mitt avstånd till Dagge på griden. Jag låg under hela racet i häcken på Henrik #99 som jagade Mats. Jag hade flera omkörningsmöjligeter i litosvackan men valde att inte störa deras batalj, vilket jag kom på senare var dumt för då kunde jag tagit upp jakten på Dagge. Nåväl, jag väljer ett sud-Sune spår i Lito-svackan som är tufft men snabbt med framhjulsdrivet. På sista varvet valde #99 samma spår och susade om Mats vrålsnyggt. Jag slutade som trea efter Danne och Dagge (vet inte om jag räknar Danne).
Race 10
Ligger bakom Hoffa på gridens högra sida. Taktiken blir att låta Hoffa bana väg genom första kurvan viker går alldeles lysande. Efter första kurvan ruskar vi om Mats rejält haha. Hoffa brakar om på höger, Micha till vänster och strax där på fladdrar jag om på höger. Nu ligger jag i häcken på Dagge och jagar men kommer inte om. Dessutom är han snabbare på rakan men jag är ikapp i böjarna. Efter ca 2/3 av racet ser jag Danne klippa gräset före idioten. Yes!!! Då har jag andraplatsen som i en ask. Jo tjena…nog tusan dyker han upp i häcken som gubben i lådan efter några varv. Vi hade en kort men tuff batalj med lite närkontakt innan Danne dök förbi. Runda hjulspår på dörren är stekigare än klibbor.
Jag slutade som trea även i detta race.Efter att ha läst Michas rapport så inser jag att jag åker runt på banan med snälla tankar i huvudet. Det går inte på tävling. Min lärdom är: har du läge att köra om så gör det oavsett klass. Släpp inte förbi konkurrenter utan att ha uttömt alla möjligheter att låta bli, och framförallt, se till att pumpa upp adrenalinet och vara lite arg före och under race.
Det här var nog den roligaste racehelgen för min del. Jag känner efter att ha kört Real Racing på paddan att jag blivit tuffare i min körning irl så det ska jag fortsätta med i vinter.
Och till sist, ett stort tack till ALLA som deltar i detta suveräna arrangemang och en stor eloge till banmötesgruppen och alla som hjälper till.(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
7 oktober, 2014 kl. 14:30 #41411Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2014-10-07 11:12
…Runda hjulspår på dörren är stekigare än klibbor…Jag är fullständigt Räserskadad
8 oktober, 2014 kl. 14:27 #41412Racerapport från #6, AR75 TS klass III
Landar på fredagskvällen vid 22 tiden. Lastar av bilen och funderar över hur ordentligt svartflaggad jag egentligen kommer att bli, men hoppas på det bästa!
Sätter mig ned med Klangen, stallkamrat Ahnfeldt samt min egna far som jag lyckats lura med mig till banmötet! En stund senare ansluter även Mats med sin vän/mek Björn och lite senare även herr Hermansson i ny dragbil! Vi sitter och småljuger och har det trevligt fram till midnatt och sedan är det läggdags. Jag ligger och är super sugen på att få se hur det är att köra bilen med ny koppling samt ny låda!
Lördag:
Träning 1:
Kommer ut på träningen och börjar försöka lära mig banan och hitta runt och inser direkt att jag har jätte svårt med att hitta rätt växel på banan utan jag åker oftast på för hög växel eller för låg växel. Märker efter ett par varv att bilen känns ofattbart trött och trög. Något känns fel. Viker av in i depån innan träning ett är över och märker att bilen bromsar sig själv ganska effektivt när jag bara rullar = inte bra. Hissar upp baken på bilen och snurrar bakhjulen som går lätt. I fram är det en helt annan story, VF snurrar lätt men HF sitter som berget. Va fan ska det skita sig som bromsarna…. Börjar meka isär allt och får hjälp av bl a Björn, Hoffa, farsan samt Ahnfeldt! Till sist verkar det lira efter att vi klyvt oket och gjort rent och luftat och haft oss. Stort tack till alla inblandade! (anledningen till att jag inte kan skruva själv är att för drygt två veckor sedan genomgick jag en operation och tog då bort en platta samt sex skruvar som jag har haft i min högra underarm i sex år och dessutom är jag högerhänt vilket innefattade en del handikapp från min sida)
Kval:
Bilen lirar och det är nu dags för kvalet, andra träningen missades då det skruvades vilt. Startar upp bilen och hör ett märkligt vinande från kardan, i stil med ett slut stödlager. Hoffas mek traskar förbi och slänger sig under bilen och lyssnar och vi märker att ljuder avtar när man drar i mitt avgassystem så det hängs upp lite mer ordentligt och ljudet är mycket mindre. Åker ut på banan och märker att det finns en del luft kvar i bromssystemet. Vågar inte alls bromsa senare än ca 175 meter kvar på långa rakan
Känner att jag börjar lite smått hitta vart växlarna skall vara runt banan men lider utav att bilen hasar så enormt mycket men känner att det är mitt minsta bekymmer iom bromsarna. Tar mig runt under kvalet på rätt taskig tid och startar nästan sist.
Race 1:
Konstaterade att bromsarna verkar inte ligga an längre och det hade luftats innan racet så med lite tur kanske det skulle kännas bättre i pedalen. Ut på gridden. Har dansken framför mig och snett bakom Fredrik i Bertonen samt Klangen bakom mig. Starten går och för första gången iom med ny koppling har jag hjulspinn iväg. Shit det var jag inte beredd på. Stor klunga som ska in i första böjen, känner att jag hänger med ganska okej. Sedan genom det snabba partiet och sedan i inbromsningen innan backen upp till idioten så känner jag hur pedalen nästan går i botten. Fan! Fick köra resten av rejset i någorlunda lugn fart och istället komma i mål och ta poäng!
Race 2:
Tänker att nu jävlar, Hermansson har brutit, Sune med, Klangen har mycket problem så jag kanske kan ta en del poäng! Ut på formationsvarvet och efter första kurvan, börjar dra på marginellt och ska värma gummi när, PANG! Huven flyger upp och smäller ner i vindrutan som i sin tur landar i mitt knä, i mitt ansikte och ja överallt i bilen. Blir ståendes ganska dumt iom att jag inte ser vart jag är och jag stannar direkt. Ingen verkar ha sett att jag fått stopp på bilen för än om ett bra tag då ena funktionären kommer springandes. Frågar om jag kan köra bilen in i depån och det gör jag för att sedan se racet inifrån depån lite småbitter över min bil och hur allt slutade men tyckte var kul att få se stallkamraten komma trea och därmed sluta som trea i klass III i sin premiär säsong! Stort grattis Henke!
För övrigt vill jag ta tillfället i akt och buga och ta hatten av och tacka alla funktionärer, Stefan, Aris, Igino, Daniel och Björn och alla! Ni gör allt så suveränt bra! Riktigt proffsigt! Utan er skulle detta aldrig fungera så smidigt! Dessutom vill jag även tacka alla andra challenge förare som hjälper en och visar stöd när man behöver det! Ett riktigt härligt gäng!
Vi ses på Åsen i Maj 2015 och förhoppningsvis har jag hunnit bygga massor och fått en snabbare bil! Ha en toppen vinter allesammans!
9 oktober, 2014 kl. 00:05 #41413Det är kul att läsa alla racerapporter. Tack för att ni tar er tid att skriva dem.
Stockholm
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.