EGR programmering Alfa 159 2,4

Published by Gustav Holmdahl on

Forum Teknik EGR programmering Alfa 159 2,4

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

Hej!

Råkade precis köpa en 159 2,4 JTD. Någon som vet någonstans i Sverige man kan programmera bort EGR? Vet att Autolusso gör det i UK, men de ska ha 3000 kr för besväret att göra det på distans. Det får gärna vara någon i Göteborgstrakten.

Giulia 20 Super

Henrik Boldrup
      Deltagare

Schysst spontanköp
        Jag har inget svar på din fråga men bara för att jag är nyfiken, varför vill man programmera bort EGR?
        Får man bort en felkälla då?

Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15

Gustav Holmdahl
        Deltagare

På Alfas 1,9 och 2,4 är EGR en källa till diverse problem. På den 1,9 JTD jag ägt innan fick jag plocka loss EGR och göra rent den ett antal gånger under de drygt 10000 mil jag körde den. Den sotar igen med tiden och sätter felkod. Den ser även till att sota igen resten av insuget med en massa potentiella följdproblem.

Man sätter en plåt mellan EGR och insug men man måste också programmera bort funktionen i ECU, annars sätter det en felkod när ECU känner av att det sitter en plåt i vägen. Man får ner förbrukningen något, slipper problem med igensotad EGR, insug, swirlflaps mm.

Giulia 20 Super

Anders Stoffers
          Deltagare

Jag gjorde det samtidigt som jag trimmade min. En 2.0 jtdm 2010:a. Vet inte vad det kostar med endast egr blankning. Gjorde det hos tekniktema.se . Ring å kolla vettja.

Gustav Holmdahl
            Deltagare

Har hittat en firma med bra rykte här i byn. Ska kontakta dem snart tänkte jag.

Giulia 20 Super

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.