EGR ventil Alfa 159 2,4 JTDM

Published by Björn Sjöström on

Forum Teknik EGR ventil Alfa 159 2,4 JTDM

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Får felkod P0401 som har att göra med EGR ventilen tror jag på min Alfa 159. Kan man göra något med den befintliga EGR ventilen eller måste man köpa en ny?

Björne

Du kan ju skruva loss din egr och sota ur den och se om det är mycket sot/olja i rören. Är det inte det så är det ju troligen elektriskt fel och då bör du byta den.

/mopar

Får prova med det, tack för tipset

Björne

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Osäker på om EGR ventilen ser likadan ut som på 1,9JTD. Men här är i alla fall en beskrivning på hur du gör rent den ordentligt. Det som falerar på 1,9JTD är att axeln inte går smidigt i loppet, dvs kärvar.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=29693

/Gustav

Giulia 20 Super

Tack, alla tips är välkomna, väl värt att prova. 

Björne

Oscar Sandberg
      Deltagare

Tjenare!

Har själv en 2.4 JTDm  och när jag varvar bilen upp till 1900 varv så är det precis som om bilen får en kick med kraft. Turbo bar mätaren dyker ner för att sen stiga igen . Alfan drar iväg helt plötsligt lite extra fast än gas-pedalen är på samma nivå som innan 1900rpm.

Kan det vara symptomen som jag upplever som Gustav skriver om på Alfapower.nu? http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=29693  

“Om din EGR inte stänger ordentligt får du dålig effekt på låga varv, motorn kan även vara svår att starta.´´ 
         Upplever dock inte problemet med svårstartad motor.

Eller har det och göra med DPF:en? Turbo-trycksvisaren visar att bilen går upp till 0,8 bar för att sedan sjunka till 0,2 och sedan upp vid konstant gas.   

Håkan Petersson
        Deltagare

Inlägg av Oscar Sandberg på 2014-02-03 19:34

Tjenare!

Har själv en 2.4 JTDm  och när jag varvar bilen upp till 1900 varv så är det precis som om bilen får en kick med kraft. Turbo bar mätaren dyker ner för att sen stiga igen . Alfan drar iväg helt plötsligt lite extra fast än gas-pedalen är på samma nivå som innan 1900rpm.

Kan det vara symptomen som jag upplever som Gustav skriver om på Alfapower.nu? http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=29693  

“Om din EGR inte stänger ordentligt får du dålig effekt på låga varv, motorn kan även vara svår att starta.´´ 

Upplever dock inte problemet med svårstartad motor.

Eller har det och göra med DPF:en? Turbo-trycksvisaren visar att bilen går upp till 0,8 bar för att sedan sjunka till 0,2 och sedan upp vid konstant gas.   

Känner igen problemet. Har dock inte några felkoder.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.