Ekonomiplåt till 159 jts

Published by Mikael Bergbom on

Forum Teknik Ekonomiplåt till 159 jts

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29585
    Mikael Bergbom
    Deltagare

    Finns det tröskellådor att köpa till 159 jts. Jag hittar ingen ekonomiplåt till 159 när jag googlar!?

    Bilen har gått drygt 6000 mil och rostskyddsgarantin sträcker sig till oktober 2015 men Alfa vägrar…-07 3,2 jts,fin i pvrigt men lacken har börjat bubbla inifrån på trösklar, borde ha upptäckts tidigare på service hävdar Alfa. Hur man nu ska kunna upptäcka rost som kommer inifrån på en service undrar jag… Har beslutat att inte ta strid utan lagar själv.

    #29586
    Rickard Bergh
    Deltagare

    finns ingen ekonomiplåt till dom. bara original. 

    hur är det med dina rostskyddskontroller ? är alla utförda som dom ska. det är nämligen viktigt att varenda en är stämplad i boken. är dom inte det efter alla konstens regler så faller rostskyddet. vilken verkstad har kollat detta. det är generalagenten som tar beslut om det ska göras vid eller ej. det ska fotograferas. göras en kalkyl på reperation och sedan ska detta skickas iväg till en speciell adr gällande rostskyddsgarantin. det ät ingen verkstad som tar detta beslutet utan generalagenten.. 

    har du rosthål inifrån så ska detta vad jag vet gå på den garantin. men är det yttre åverkan tex grusprut så färgen är skadad så gäller det inte. då är det yttre åverkan.. 

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #29587

    Hej

    Tycker att du skall gå vidare med detta. Det tyder på att dom inte har fått i tillräckligt med rostskydd från början.

    Leif

     

     

    #29588

    Håller med Leif, och dom har säkert tagit rejält betalt för alla servicar genom åren också.

    #29589
    Mikael Bergbom
    Deltagare

    Tack, jag ska försöka en sväng till med garantin. 

    #29590
    Mikael Bergbom
    Deltagare

    Nu har jag tagit inte en sväng utan flera vändor gällande rostskyddsgarantin på min Alfa och kan bara konstatera att den är inte mer värd än papperet den är skriven på.:

    Bäste kund,
    Med hänvisning till kundtjänstärende 34442603 gällande Alfa Romeo 159 reg. XXX 123.
    Vi förstår att den negativa utkomsten av din begäran om ersättning har
    orsakat dig en viss frustration, vilket vi givetvis beklagar.
    Dock kan vi inte göra någonting annat än att repetera, att när det avser
    anmälan av skador på varan varierar ”skälig tid” från fall till fall,
    och i detta specifika ärende har bedömningen gjorts att skadan uppstått
    en längre tid innan den anmäldes genom en auktoriserad verkstad.
    Vi vill även påpeka att rostskyddsgarantin endast täcker skador som
    orsakats av genomrost, dvs. som beror på rost då det inträffar inifrån
    och ut.
    Utöver detta krävs bör fordonets servicehistorik uppfylla de
    rekommendationer som anges i servicemanualen, och detta bör påvisas
    genom en korrekt ifylld servicebok.

    Med vänlig hälsning,
    Sara Pedrani

    Customer Care Alfa Romeo               

    #29591
    Sune Karlsson
    Deltagare

    Inlägg av Mikael Bergbom på 2015-10-30 10:17

    Nu har jag tagit inte en sväng utan flera vändor gällande rostskyddsgarantin på min Alfa och kan bara konstatera att den är inte mer värd än papperet den är skriven på.:

    Ungefär som alla andra rostskyddsgarantier alltså. Det är givetvis ingen tröst och det är väldigt trist när man drabbas av det.

    Går det så går det...

    #29592
    Mikael Bergbom
    Deltagare

    Mina kommentarer till svar har varit:

    Hur ska man kunna upptäcka och rapportera genomrost innan det syns på utsidan som i det här fallet som lackblåsor på trösklar?

    Skälig tid borde vara när rosten syns från utsidan. I mitt fall vid 6000 mil. Hade det varit yttre påverkan borde lacken tagit skada först och därefter uppkommit rost. 

    Servicen är genomförd på auktoriserad verkstad och serviceboken ifylld med stämplar, mil, underskrift.

    Som sagt var, vad kan man mer göra. Jag hade tidigare en BMW där jag upptäckte rostblåsor i nerkant på förardörren. Jag åkte till en Autoriserad BMW verkstad och de upptäckte rost på ytterligare en dörr och bakplåt under stötfångare. Det åtgärdades omedelbart utan några som helst påtryckningar. 

    BMW är rädda om varumärket vilket man inte kan säga att Alfa Sverige är.

    #29593

    Skrämmande 1: att en bil från 2007 som gått 6000 mil rostar sönder innifrån

    Skrämmande 2: att Alfa Romeo i Sverige sköter fallet så klantigt. Bilen är ju servad som den ska, tycks det som.

    Jag kan erkänna att trots stort alfahjärta och en massa älskade alfor i garaget, så var inte Alfa Romeo ett huvudspår när vår sura familjevolvo skulle bytas ut för några veckor sen. Och det var just på grund av historier som man hört likt den ovan.

    Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

    #29594
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Inlägg av Mikael Bergbom på 2015-10-30 11:42

    Mina kommentarer till svar har varit:

    Hur ska man kunna upptäcka och rapportera genomrost innan det syns på utsidan som i det här fallet som lackblåsor på trösklar?

    Skälig tid borde vara när rosten syns från utsidan. I mitt fall vid 6000 mil. Hade det varit yttre påverkan borde lacken tagit skada först och därefter uppkommit rost. 

    Servicen är genomförd på auktoriserad verkstad och serviceboken ifylld med stämplar, mil, underskrift.

    Som sagt var, vad kan man mer göra. Jag hade tidigare en BMW där jag upptäckte rostblåsor i nerkant på förardörren. Jag åkte till en Autoriserad BMW verkstad och de upptäckte rost på ytterligare en dörr och bakplåt under stötfångare. Det åtgärdades omedelbart utan några som helst påtryckningar. 

    BMW är rädda om varumärket vilket man inte kan säga att Alfa Sverige är.

    lite nyfiket gällande dina servicar. är dom gjorda på auktoriserad verkstad alla. är alla rostskydds kontroller i fyllda och stämplade som dom ska göras efter alla konstens regler. här är det mkt viktigt att dom följs och görs till fullo som det ska göras. även om det skulle hamna mellan två servicar så ska man inte vänta till nästa service , då har det nämligen brutits i schemat.. vet att fler än alfa generalagenter är stentuffa med detta.. 

    om som du skrivett att dom anser dessa blåsor skulle upptäckas på verkstad innan det gått så långt. då kan man undra om dom har gjort sin kontroll som dom ska.  sen är ju frågan vad verkstaden har skrivit till alfa i ärendet gällande din rostskyddsgaranti klagan innan den gått ut.  hur är det fotat tex.  har dom bifogat bilder på din servicebok osv.   men t ill sist så är det generalagenten som har sista ordet.. det räcker att tidsintervallen i dina rostskydds kontrollen går över tiden. tex låt säga så här.
    Dinna kontroller görs, 1/1-2008. nästa 3/1-2009 nästa 15/6-2010 nästa 4/8-2011 osv.. då har din rostskyddsgaranti upphört då den har gått över tiden för mkt mellan den andra och 3 kontrollen och även mellan 3 och 4 kontrollen.
    När jag jobbade hos min förra arbetsgivare så hade dom honda där. det fanns ett par kunder som fick rostgaranti nekad pga att det gått för långt över i månader mellan ett par kontroller.. pga att kunden inte tänkte på det eller asch jag tar det på servicen som jag ska göra om 3 månader istället så slipper man köra in två ggr.. detta felet gör många personer med sina rostskyddskontroller. värst är det för dom som har bilar som inte körs så mkt..   vet inte hur din bil är servad, på miltalet eller års servicen.  i ditt fall är det års servicen som gäller att sköta.. här kan du inte köra på miltalet och serva den var 2000 mil. gör man det och rostskydds kontrollen görs samtidigt som servicen så hade du bara gjort 3 rostskyddskontroller på 8 år. vilket är för lite och då faller även rostskyddsgarantin pga bristande åtagande med kontrollerna.   detta är ägarens skyldighet att göra och hålla koll på . 

    tråkigt när det blir så här. men utan all fakta om ärendet så ska man som andra inte klanka mer på i detta fallet generalagenten om hur jäkla dåligt skött det är.  det är bara du som vet om din bil uppfyller kriterierna som krävs för ett korrekt beslut oavsett om det ska repareras eller ej av generalagenten.  

    ta gärna bild på din service bok både gällande servarna och rostskydds kontrollerna . lägg upp här eller maila det till mig så får jag se hur det ser ut.  min mail är
    r.berghs@gmail.com

    är rätt intressant och få se detta då detta är avgörande i bedömningen. 

    mvh

    Rickard..

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.