El- servofel på Giulietta

Published by Henrik Halvordsson on

Forum Teknik El- servofel på Giulietta

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Hej.

När jag skulle ge mig av för julfirande i onsdags var batteriet på min Giulietta 2011 urladdat. När jag väl fått hjälp med att starta bilen har jag nu flera elfel i bilen. Bland annat vdc, steer corrector och hill holder. Det största problemet under resans gång var att styrservon inte fungerade alls vilket gör att bilen är oerhört tungstyrd. Trots 50 mils körning har inget förbättrats. 

Vad tror ni om det hela? Är detta något som kan tänkas lösas med ett batteribyte? Eller är ett besök på Alfaverkstad nödvändigt?

Tack på förhand 

Björn Hedberg
    Deltagare

Låg spänning kan skapa mängder av felkoder och försätta system i nödläge som kräver reset med scanner för att fungera igen.

Tack för svar Björn. 

Det får helt enkelt bli till att jaga verkstäder i mellandagarna. 

Igino Cazzola
    Deltagare

Se till att fixa batteri/laddning innan de nollställer felkoderna, annars kommer det att bli favorit-i-repris.

Jag är fullständigt Räserskadad

Jan Andersson
    Deltagare

Kolla upp batteriet. Kort efter att jag köpt min Giulietta i höstas började olika system (styrning, hillholder, S&S etc) att larma. TCT-lådan hade också svårt att växla när den var kall. Blev först rejält bekymrad och lämnade omgående in bilen på märkesvärkstaden här i Karlstad. Där upptäcktes att en cell i batteriet var trasig. Detta trots att det inte var några svårigheter att starta bilen. Efter byte av batteri har allt fungerat som det ska.

janne

Moderna bilar är känsliga. Se till att köpa rätt typ av batteri som tål djupurladdning och anpassat för start stopp funktion (AGM-typ) I min Giulietta hade de av nån anledning bytt till ett klenare batteri och fick lite problem. Byttes på garanti till ett korrekt och har inte problem efter det.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.