Elektriskt problem

Published by Peter Eklöf on

Forum Teknik Elektriskt problem

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Peter Eklöf
    Deltagare

Hej

Söker hjälp på detta forum då jag inte vet vad som hänt med min bil.En morgon när jag skulle låsa upp bilen, hände ingenting, inte ens ett klick. Det visade sig att det inte fanns en gnutta ström kvar i batteriet, således tog jag fram reservbatteri jag hade i garaget för att starta bilen. det som hände då förvånade mig, när jag satt på startkablarna aktiverades tändningen, men det gick inte att starta bilen, låsa eller öppna bakluckan. När jag efter någon dag testade att ta bort olika reläer och säkringar märkte jag att när jag tog bort Maxi-säkringen F01 aktiverades inte tändningen och det gick att sätt i nyckeln och starta bilen, men det går fortfarande inte att låsa eller att öppna bakluckan.
    Är det någon som har en aning vad problemet kan vara?

Med Vänliga Hälsningar
    Peter

Henrik Boldrup
    Deltagare

Jag har ingen aning men möjligen får du lättare hjälp om du berättar vilken bil det gäller…
    /Henrik

156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15

Peter Eklöf
    Deltagare

Hej!

Ursäkta att jag glömde skriva vilken typ av bil det gäller. Det är en Alfa Romeo 159 sw 1,9 diesel

Sven Lennartsson
    Deltagare

Efter vissa strömavbrott, läs dåligt batteri, har jag varit tvungen att använda ‘manuella’ nyckeln. Sedan har bakluckan öppnats med både fjärren och emblemknappen baktill.
    Har likadan bil som du.

Sven L

Peter Eklöf
    Deltagare

Hej igen!

Tack för responsen, men mitt problem är större än bara öppningen av dörrarna.
    Den enda möjligheten för mig att starta bilen är om jag endera tar bort maxi säkring F01 som kontrollerar styrenheten till bagagerummet och styrenheten till instrumentpanelen eller säkring F49 som kontrollerar navigationssystemet, regnsensorn, servo, taklucka, funktionsknappar i panelen, kupélarmets kontrollenhet, parkeringssensorn, mittkonsolen, startknappen. Det märkliga är att om jag kopplar in batteriet utan att ta bort någon av dessa säkringar resulterar i att tändningen med halvljus etc. aktiveras, men det går inte att starta bilen.
    Finns det någon som endera råkat ut för något liknande eller som har en aning om vart problemet är, kan det vara startknappen, larmet, parkeringssensorn eller???

MVH
    Peter

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.