Elektronik som inte är Bosch
Published by Arvid Müllern-Aspegren on
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 3 april, 2024 kl. 18:29 av
Arvid Müllern-Aspegren.
-
FörfattareInlägg
-
29 mars, 2024 kl. 20:06 #69093
Kastar långa blickar efter billiga tändspolar till 156:an… Men, rådet som ges över allt och alltid, är att aldrig köpa något annat än Bosch. Gäller lambdasonder, LMM, tändspolar och diverse annat. Skräckhistorierna om upplevelser med andra märken är många här i forumet och på internet i stort.
Att skumma fabrikörer kränger skit på AliExpress är ju en sak. Men varför drar respektabla märken som Hella, NGK sina namn i smutsen?
Varför göra besväret att ta fram, producera och distribuera en så smal grej som t.ex tändspole 60562701 till Alfa och Lancia, om den till 90% inte funkar ens som ny, och i de andra 10% av fallen går sönder inom en ett halvår? Kostar inte returerna och badwillen mer att hantera än vinsten från de få man får sälja?
2 april, 2024 kl. 09:25 #69117Hej!
Förr vet jag att det förekom att de kända märkena använde underleverantörer för tillverkningen. De som beställdes märktes med beställarens företag. De tillverkade samma produkt utan märkning som gick under benämningen “piratdel” fast det var samma produkt.
Men vilka det var/är vet jag inte idag. Dock försöker jag undvika Kinesiskt av många skäl både politiska och bristande respekt för mänskliga rättigheter.Rolle på Österlen
I garaget just nu (maskinhall, loge m.m.):
2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
164 Super -94 V6 Busso
164 Super -94 V6 Busso (fullt fungerande reservdelsbil)
Chrysler Saratoga 2 d HT1958 original c:a 8200 mil sedan ny
Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
Jeep Cherokee XJ 1992 Fruns vinterbil
Volvo BM LM 840
Volvo BM T4303 april, 2024 kl. 18:29 #69148Hej! Förr vet jag att det förekom att de kända märkena använde underleverantörer för tillverkningen. De som beställdes märktes med beställarens företag. De tillverkade samma produkt utan märkning som gick under benämningen “piratdel” fast det var samma produkt.
Det tråkiga med motorelen är att det verkar som att Bosch bygger sina grejer själva och att komponenter från andra tillverkare är ett lotteri med riktigt usla odds.
Extra trist när Bosch slutat tillverka en del grejer och de kanske inte ens finns kvar i lager hos distributörer. Jag läste någonstans att den magiska Bosch-luftmassemätaren till busso V6 inte längre går att få tag på.
Förhoppningsvis syr tids nog någon driftig själ ihop ett komplett styrsystem från generiska delar och säljer som renoveringskit till ett förtjusande pris… 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.