elfp till GTV 3.0 24v

Published by Jeffrey Van De Ruit on

Forum Teknik elfp till GTV 3.0 24v

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 60 totalt)
  • Författare

Hejsan.

Jag är en ganska ny och stolt Alfa ägare, och vill ha ELFP på min GTV

Jag undrar om någon har byggt egna ELFP till en GTV 3.0 v6 24v -98 ?och om det finns några mått att gå efter med böjar och så ? funderar starkt på att bygga en uppsätning själv men vill ha all info jag kan få innan jag sätter igång.

Eller om det är någon som har något till salu.

VDR Performance

Martin Sipek
    Deltagare

Vad är ELFP för något?

Lars Söderman
    Deltagare

Equal Length Front Pipes ?

Martin Sipek
    Deltagare

Tack Lars!

Björn Ek
    Deltagare

Jag trodde det var en personlighetstyp enligt Myers-Briggs! 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Björn Ek
    Deltagare

Typ så här?

http://www.extreme-tuning.bg/en/project/Alfa-Romeo-3.2-GTA—Exhaust-manifold

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Igino Cazzola
    Deltagare

Inlägg av Björn Ek på 2016-01-08 12:27

Typ så här?

http://www.extreme-tuning.bg/en/project/Alfa-Romeo-3.2-GTA—Exhaust-manifold

Nej, det där är ju ELEM. Här har du ELFP: http://www.elfp.com

Jag är fullständigt Räserskadad

Alfatune har: http://www.alfatunemotorsport.co.uk/Parts.htm

Arqray i japan har, men det är dyyyrt. 

Annars kan du chansa på något här: http://global.rakuten.com/en/store/parts/item/aa05-8010fp00/

Sedan har Wizard exhausts rostfria downpipes som inte är likalängds men ger bättre markfrigång vilket tydligen ska kunna bli lite riskzon vid vägbulor med elfp.

alfaholics har också denna typen.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Håkan Andersson
    Deltagare

En stilla fråga: Vad vill Du uppnå med detta? Som utseendegrej är det inte mycket bevänt eftersom typ ingen ser det. Som trimgrej är det väldigt lite effekt för pengarna. Vill man ha bättre fart på avgaserna så är en racecat ett bättre och fullt tillräckligt alternativ. Mellandämparen/återvändsburken framför bakaxeln byts lämpligen mot ett rakt rör. Sedan är det bara att mappa om till 235-240 hp. Mer än så är tveksamt eftersom det utan diffbroms är svårt att få ner mer i backen. Antalet pajade diffar och växellådor pga högre motoreffekt än så är stort.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Karl Sandler
    Deltagare

Inlägg av Håkan Andersson på 2016-01-09 10:52

En stilla fråga: Vad vill Du uppnå med detta? Som utseendegrej är det inte mycket bevänt eftersom typ ingen ser det. Som trimgrej är det väldigt lite effekt för pengarna. Vill man ha bättre fart på avgaserna så är en racecat ett bättre och fullt tillräckligt alternativ. Mellandämparen/återvändsburken framför bakaxeln byts lämpligen mot ett rakt rör. Sedan är det bara att mappa om till 235-240 hp. Mer än så är tveksamt eftersom det utan diffbroms är svårt att få ner mer i backen. Antalet pajade diffar och växellådor pga högre motoreffekt än så är stort.

Ljudet… Det är det man vill åt med avstämda framrör. Det blir en helt annan sång. Det är ingen effektvinst att tala om. Vill man däremot förlora effekt, ljud och karaktär så kan man köpa olika långa framrör med samma diamerter (typ Alfaholics).

Håkan Andersson
    Deltagare

Paul Packer som byggde ett Ferritasystem åt mej började med flexröret och förändrade inte grenrör och downpipe. Tveksamt om man får särskilt mycket bättre sång eller effekt om man gör det. Race catten gör det stora lyftet för respons och ljud. Vill minnas att det är längsmonterad 2,5 som får ett himmelskt ljud om man byter grenrör/downpipe till avstämda. Motorer med för-cat i grenröret är något helt annat men detta ska inte funnits på en -98.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Hold your horsies mister!

Tveksamt är det inte alls, tvärtom!  Det är helt outfrånkomligt hugget i sten att du får en helt annan sång i moroten. Och vilken sång sedan! Med avstämda byxrör/downpipes fullkomligen ylar bussosexan som en maserati. 

Sök runt lite på elfp alfa v6 och i skolen finna och blifver utom herrens tvekan reformerad i frågans sak! Amen, over and out, domus arigatus mister robotus. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Johan Ekelund
    Deltagare

Inlägg av Björn Ek på 2016-01-08 12:24

Jag trodde det var en personlighetstyp enligt Myers-Briggs! 

det jag är ute efter är ju det underbara ljudet som det blir med elfp

VDR Performance

Karl Sandler
    Deltagare

Det finns en uppsättning till salu på Alfaowner. Dyra men dock.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 60 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.