Elproblem Spider S4 -93
Published by Mattias Rehn on
- Detta ämne har 18 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 20 augusti, 2015 kl. 09:17 av Martin Sipek.
-
FörfattareInlägg
-
25 juli, 2015 kl. 09:11 #29287
Hej!
Bilen har stått i en och en halv vecka och när den skulle startas så är den stendöd. På med Ctek-laddaren men efter tre dagar har det inte hänt något, känns som om det läcker el något otroligt mycket. Batteriet är nytt för ca nio månader sedan. Någon som har vetskap om känt elfel på Spidrarna eller varit med om liknande?
Tacksam för förslag på vad problemet kan ligga.
Mvh
Mattias
25 juli, 2015 kl. 09:31 #29288Vad menar du med att batteriet är nästan nytt? Finns inget som säger att ett nytt batteri inte kan vara kass och du skriver inte om batteriet tagit ström efter 3 dagar med laddaren, så vad är det som är stendött motor eller batteri?
Jag vet inte hur det är på din bil men på min 164a finns det ett relä med ett rött streck som styr detta och lägger det av så kan du tömma hur många batteri du vill den startar ändå inte, har du bra snurr på startmotorn så är mitt tips att kolla detta relä.
// Gert
25 juli, 2015 kl. 10:11 #29289Hej och tack för svar Gert,
min otydlighet belyser väl snarast min okunskap. När jag tror att det är batteriet så är det väl mest för att motorn fungerat, inkl startmotor, hittills men det är klart att de också kan gå sönder. Ctek-laddaren togs tyvärr ut av min fru så jag såg aldrig status på den men då bilen ej startade för henne så satt jag ctek-laddaren åter på batteriet men efter sex timmar hade det inte hänt något.
Ska försöka leta rätt på relät, är det Alfa specifikt eller kan man hitta det i välsorterad bildelsaffär?
Mvh
Mattias
25 juli, 2015 kl. 10:26 #29290Klickar det inte från startmotorn när du vrider på nyckeln? Funkar någon annan el tex lyset? Har du provat att lossa och vrida lite på anslutningarn på batteriet, så det inte bara oxiderat där?
25 juli, 2015 kl. 11:37 #29291Jag vet inte om det är specifikt för Alfa men det är ett relä med ett rött streck diagonalt på ovansidan och jag kommer inte ihåg när mitt la av och motorn tvärdog om det funkade med ett av dom andra för jag ringde efter Rickard för det var en bit därifrån och han hade rätt relä hemma på lagret.
Jag har ett i reserv numera men hittade det inte nu när jag var ute för att hämta det för att kunna förmedla Boschnumret, men om Rickard ser detta så kanske han har bättre svar än jag.
Lycka till med felsökningen.
// Gert
25 juli, 2015 kl. 16:40 #29292Det relät har väl bara med bränslepump/insprutning att göra.
Det låter som ditt bekymmer har med batteri och startmotorkretsen att göra.
Punkt 1 är väl att mäta batteriet eller kolla att det finns kräm i det. Är det ok blir det att söka sig vidare och kolla tändlås startmotor.
Tjyvar den ström när den står parkerad blir det det en felsökning i sig. Brukar ofta vara något eftermonterat som är boven. Larm eller stereo.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
25 juli, 2015 kl. 22:21 #29293Hej,
batteriet kanske är boven i dramat ändå. Bilen startade fint med hjälp av startkablar och efter en tur så startade bilen av sig själv också. Grannen kom över och mätte, låg jämt på 13,1 med motor igång. Cteken har suttit på laddning i snart tolv timmar, får se vad den säger vid femte steget. Misstänker ändå att det finns en strömtjuv någonstans. Får väl börja felsöka enl. Christers förslag. Har inget larm men finns en stereo som är bortkopplad nu.
Tack för hjälpen
/Mattias
25 juli, 2015 kl. 22:29 #29294vad är det för en ctek du har ?? tolv timmar o den inte ger nån ström då är det nått som är fel. rätt kopplad ?? har den ordentligt kontakt ? är det en sådan som går igång av sig själv eller du får starta den.. verkar mer vara fel på din laddare ju..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
25 juli, 2015 kl. 22:55 #29295Inlägg av Rickard Bergh på 2015-07-25 22:29
vad är det för en ctek du har ?? tolv timmar o den inte ger nån ström då är det nått som är fel. rätt kopplad ?? har den ordentligt kontakt ? är det en sådan som går igång av sig själv eller du får starta den.. verkar mer vara fel på din laddare ju..Hej,
är en mxs 5.0 inköpt i höstas. Tanken har slagit mig att laddaren är kass men batteriet var ju trots allt urladdat innan laddaren åkte på. Jo, laddaren har kontakt och är rätt kopplad men den går inte över i läge 5 (av 8). I läge 5 ska cteken tydligen analysera batteriet för att konstatera om det är kasst eller ej. Knepigt det här med el.
/Mattias
25 juli, 2015 kl. 23:13 #29296ja el är knepigt.
vilken inställning har du på laddaren ?? trycker du på mode knappen så den hoppar till bil symbolen eller du kör reconditionering ?
den ska stå på bil.. koppla loss batteri kablarna på batteriet när du laddar i bilen så inte strömen går bakvägen i kablarna. allt för att hindra nått med elfel och brand
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
25 juli, 2015 kl. 23:18 #29297Oj, stressad blev jag nu. Kör på reconditionering då batteriet var urladdat. Får gå ut i garaget och koppla loss verkar det som. Tack för infon.
/Mattias
25 juli, 2015 kl. 23:23 #29298Du har väl snöflingeläge också på den laddaren sätt den på det så ger den lite mer och det kan behövas om batteriet varit helt urladdat.
jag har en 3600 och den sätter jag på snöflingan några timmar innan jag ska ut med MCn och den har stått länge.
men du har kanske kortis i en cell på batteriet så det är därför den inte går vidare i laddningen.Men det är gott att du kommit fram till vad felet var då den inte ville starta och är det kortis kan batteriet urladda av sig själv så prova med ett annat batteri först innan du lägger ner en massa timmar på att hitta någon annan eventuell strömtjuv.
// Gert
25 juli, 2015 kl. 23:33 #29299Inlägg av Gert Bergh på 2015-07-25 23:23
Du har väl snöflingeläge också på den laddaren sätt den på det så ger den lite mer och det kan behövas om batteriet varit helt urladdat.
jag har en 3600 och den sätter jag på snöflingan några timmar innan jag ska ut med MCn och den har stått länge.
men du har kanske kortis i en cell på batteriet så det är därför den inte går vidare i laddningen.Men det är gott att du kommit fram till vad felet var då den inte ville starta och är det kortis kan batteriet urladda av sig själv så prova med ett annat batteri först innan du lägger ner en massa timmar på att hitta någon annan eventuell strömtjuv.
// Gert
Grannens förslag var också kortslutning i batteriet. Ska leta upp kvitto och försöka reklamera.
Tack Gert.
26 juli, 2015 kl. 17:37 #29300Tycker 13,1 är i minsta laget, bör vara åtminstone 13,5v. Är en cell kortslutning har man ca 10,5v med motorn avslagen. Om en diod i generatorn gått sönder brukar fenomenet bli låg laddning och att när motorn står still tömmer det batterier.
26 juli, 2015 kl. 23:00 #29301Inlägg av Lars Persson på 2015-07-26 17:37
Tycker 13,1 är i minsta laget, bör vara åtminstone 13,5v. Är en cell kortslutning har man ca 10,5v med motorn avslagen. Om en diod i generatorn gått sönder brukar fenomenet bli låg laddning och att när motorn står still tömmer det batterier.
Tack Lars,
värdefull information. Ska hålla lite koll.
Om startmotorns pinjong inte går in igen så kan det väl läcka ganska mycket ström genom den, antar att det också tömmer batteriet snabbt? Lät nämligen som om startmotorn kärvade. Batteriet uppe på ctek-nivå 7 efter 12 timmar.
/Mattias
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.