En amatörs strävan efter en Alfa GTV6 3,0 QV “Drivers edition”

Published by Pär Albrektsson on

Forum Projekt En amatörs strävan efter en Alfa GTV6 3,0 QV “Drivers edition”

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare
    Pär Albrektsson
    Deltagare

Ok då, övertalad. Jag SKA försöka skriva några rader om projektet.
      I november 2005 spårade det ur (igen). Handlade en risig GTV6 från -83 som jag “bara ” skulle fixa till lite och ha kul på bana med. Den var körbar men….
      För att göra en lång historia kort; den fastnade i garaget och kom ut först 2012. Att renovera bil när man har familj och ett jobb som innebär många resdagar per år är inte så enkelt… Efter att ha fixat till en Citroën DS ett antal år tidigare hade jag bestämt mig för ALDRIG MER men… ja, man lär sig visst aldrig.
      Efter nästan 7-års arbete och kostnader var den i alla fall kosmetiskt renoverad, motorn gick fint och växellådan var skrapfri men körkänslan var inget vidare. Jag hoppas det bara beror på slappt och glappt chassi…. eller ska en så gammal bil helt enkelt kännas så här?
      Under åren gjordes några säljförsök för att istället satsa på en mindre arbetskrävande bil för roliga stunder bakom ratten, kanske en 147/156 GTA? Men eftersom ingen ville betala ens i närheten av vad projektet hade kostat så långt spårade det ur igen; “Räserprojektet som dog” blev till salu i närheten. Det måste ju vara en lysande idé att pumpa in ytterligare arbetstid och pengar i ett projekt som bevisligen redan kostat betydligt mera än det smakat!  “Donatorn” släpades hem, det som lockade där var en 3,0 QV-maskin, växellåda med diffbroms, dubbellamellskoppling, herejösses bromsskivor och ok från någon tysk kepsenbakoframbil, sitta-fast-stol, renoverad De-Dion m.m. Sedan innehöll den en del annat godis som jag inte tror jag kommer använda; vajerlänkage till växellåda, bakmonterad kylare, säkerhetstank, åkafortbälten, rostfri GTV-kaross (2.0 från sjuttiotalet) med platsbyggd, godkänd bur. I princip blir det grejer över till ytterligare en bil om det går som jag tänkt.

Så frågan är nu om jag kommer lyckas få ihop en bil som jag verkligen trivs med?
      Alfa livet började 1991 då en 164 3.0 V6 inhandlades, vilket fantastiskt fordon jämför med allt jag ägt innan. Den bjöd på väldigt många glada stunder med semesterturer, tjänsteresor och banträffar. Driftsäker var den också.
      Sedan inhandlades 1997 en Spider 3.0 V6 i München, även den bjöd på många glada och härliga resor i Sverige och i Italien, dock ingen bankörning. När familjen växte blev den opraktisk… En 146 1,4 TS facelift inhandlades i Belgien under en tjänsteresa. Frågan är om inte det var den roligaste Alfan hittills i all sin sin enkelhet? Sedan följde en 166 2,5 V6 som raskt döptes till Maffiaexpressen, fullutrustad importbil, supermysig och kvalitet rakt igenom! Mycket pendling resulterade i en Fiat (Nuova) Bravo 1,6 MJT lätt begagnad till kanonpris, den rullar fortfarande väldigt bränslesnålt i familjen. Inte så mycket körglädje men ägarglädje på ett annat sätt trots att det krävts lite operationer för att den ska må bra. Fiat ersatte motorn efter ca 2000 mil, skönt med garanti….
      Insåg för att par år sedan att jag aldrig ägt en 156 så det gör jag nu, en underbart vacker ansiktslyft GTA-blå SW 2,5 V6, i nyskick och aldrig vinterkörd innan jag tog vid. Den är betydligt “pappigare” än 166:an men….snacka om körglädje trots att körställningen är skum med en skön stol som inte går att sänka tillräckligt. Några diskreta kompletteringar förskönar den ytterligare. Vilken motor; alltid redo med en underbar respons. Sådana bilar byggs inte längre.

Att efter detta kliva tillbaka till en bil som är från en annan era, långt innan jag upptäckte märket Alfa Romeo på allvar, ger förstås lite perspektiv på tillvaron. Kan den verkligen bli trevlig som en 156:a V6? Men som sagt förhoppningen är att få till en kul hobbybil för aktiva söndagsturer och ett och annat banmöte.
      En Alfa Romeo GTV6 3.0 QV “Drivers edition” (= servostyrning, lätt uppstramat chassie, bättre bromsar vilket i sin tur kräver 17”:s hjul.) Detta utan att förändra utseendet speciellt mycket.

Projektet har börjat med att lyfta ur motor, transaxel, växellåda och De-Dion från Donatorn. En servostyrning från an Alfa 75 har inhandlats till för montering i min GTV. För tillfället håller jag på att tvätta, slipa, lacka de komponenterna liksom drivaxlarna.

Håller på att göra en förteckning över allt som behöver köpas nytt för att resultatet ska bli bra, typ busssningar och liknande. Avgassystemet ska förbättras med extraktorrör och kanske fullflödesdämpare. Många frågetecken finns av typen hur man enklast får hastighetsmätaren att funka med låda från en 75 V6. Har instrumentet från denna också men är inte säker på att det är bästa lösningen. Passar växellänkaget från 75:an verkligen, det borde väl vara för långt för en GTV? Amatör, som sagt…

Alla grejer från Donatorn ska göras iordning och det lär ju ta en stund… Sedan ska motsvarande saker demonteras från min GTV6 och donatordelarna plus lite nyanskaffade grejer skruvas dit. Så är planen, vi får se….

Non porto gioielli li guido...

Så det är GTV 6:an, längst upp i inlägget du ska modifiera?
      Visst låg den ute på Blocket förra sommaren, LFS***  Om det är den så “gick den” här i Lycksele några år, kanske 84-86. Kände den ägaren & han fick avundsjuka blickar då jag “bara ” hade en 2.0 GTV…  Snackade lite med honom då den låg på Blocket & han var lite småsugen att köpa tillbaka den.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Björn Selander
      Deltagare

Som äkta petrolhead och alfisti är det med glädje man läser just sådana här projekt. Att få ihop delar från två olika modeller kan för mig och en del andra verka som rena trolleriet. Vilken energi och entusiasm. Då jag själv har haft några alfor mest 164:or och GTV:er läser jag gärna den spännande fortsättningen.

Du verkar ha ett stort och fint garage. Man blir lite som Nanne Grönvall sjunger om.

Dennis Mollberg
        Deltagare

Underbar bil!

Angående hjul upphängning,  fundera på coilovers så kan du ta bort torsionsstavsbalken, höja avgassystemet, sänka bilen och vända spindellederna fram.

Det blir en del extrajobb men ger många fördelar.

Det är lätt att glömma hur gamla bilar är när man är van vid nya men med lite uppdatering så kan du få en riktigt vass jlassiker.

Pär Albrektsson
          Deltagare

Christer A: Visst är det den bilen! Tänk hur mycket besvär förra ägaren hade besparat mig om han köpt tillbaka bilen…
            Kul att få höra lite historia om den.

Björn; Såååå stort är tyvärr inte mitt garage, det är fyllt med 2 bruksbilar, min GTV6, en mc och diverse andra grejer… För det här jobbet har jag förmånen att få använda en bekants bilverkstad, det var en förutsättning för att jag skulle ge mig på detta.

Dennis verkar ha en hel del att lära mig, har faktiskt funderat på Coilovers men har inte bestämt om det är värt jobbet/kostnaden. Kostnad? Var handla? Har dubbla uppsättningar gula Koni och sänkfjädrar men skulle gärna vilja ha den lite stramare. Vända på spindellederna… låter intressant. Du får hemskt gärna maila mera info till mig. (par.albrektsson@punkt.se)

Dennis Mollberg
            Deltagare

Själva spindelledsmodden har nog björn ek nån bild på, jag har hemmagjorda bärarmar fast det gillar nog inte sbp så ta en titt på björns bärarmar.

Coilovers är inte dyrare då torsionsstavarna är dyra, dock blir det mycket räkna osv.

Vända spindellederna kräver en rejäl sänkning, därför är det viktigt att inte ha hängigt avgas.

17″ och sänkning går inte heller så bra ihop alltid så det gäller att man har rätt et och låg profil.

Går 16″ över bromsarna?

Karl Sandler
              Deltagare

Vilket kul projekt! Bilen ser fin ut, och med godiset från donatorbilen tror jag att den kommer bli riktigt trevlig! Jag tycker att RS-Racing ( http://rsrnurburg.com/shop/ ) har fina prylar till 116-bilarna som funkar riktigt bra både på gata och bana.

Pär Albrektsson
                Deltagare

Råkade springa på de här och kunde inte motstå frestelsen nu när man ändå håller på… Efter dessa ska det förmodligen bli någon form av “x-pipe” och därefter en fullflödesljuddämpare. Hoppas den lösningen ska uppfylla all önskemål om motorkaraktär och välljud.
                  Efter lite marknadsundersökning börjar planerna för chassiet översättas till beställningslistor. Det blir Coil-over från Alfisti Racing tillsammans med deras 30mm krängningshämmare fram. Torsionsstavar och krängningshämmare bak hamnar i förrådet istället för på bilen….
                  Tack för alla kreativa tips, det uppskattas!
                  Nu ska jag leta rätt på alla bussningar som behöver bytas ut. Motorn står i hemmagaraget och ska nu få en service och kosmetisk uppfräschning. Det går inte med blixtens hastighet precis, samtidigt måste ju 156:an putsas upp efter de få vintermilen, trädgården ska snyggas till, ett par projekt på huset ska genomföras och sedan börjar det dra ihop sig till vårrustning av båten…

Karl; Hur mår din GTV nu? Det var väl den som blev lite krasslig på Gälleråsen i höstas?

Igino Cazzola
                  Deltagare

Inlägg av Pär Albrektsson på 2014-04-07 13:16
                    Efter dessa ska det förmodligen bli någon form av “x-pipe”…

Det finns en tråd på http://www.rejsa.nu där de diskuterar var förbindelseröret skall placeras.

Jag är fullständigt Räserskadad

Karl Sandler
                    Deltagare

X-pipe behöver du inte sålänge du inte har dubbeldraget system hela vägen. Du får ändå pulsutjämning innan bakaxeln om du låter avgassystemet gå ihop där.

Btw så är avgassystemet sjukt viktigt på Busson.

+20 kw fick jag själv bevittna häromkvällen med bara byte från sidepipe (med skarp böj innan bakhjul)  till 2 X 2″ framrör – 3″ över bakaxeln med silkeslena krökar. Toppeffekt innan, vände vid ca 6000 rpm, efter 6950 rpm samt + 20 kw med samma grenrör (Zagato) och framrör. Lätt trimmad 12V 2,5 med S kammar. Enorm skillnad!

Helt orörd, endast byte av avgas från framrör och bakåt. samma bänk, samma bil, samma allt. Bara de skarpa krökarna och den förödande sidepipen som byttes mellan mätningarna.

Karl Sandler
                      Deltagare

Inlägg av

Karl; Hur mår din GTV nu? Det var väl den som blev lite krasslig på Gälleråsen i höstas?

Stämmer. Den finns inom familjen. “Kardanen” vreds av som en korkskruv och ställde sig på tvären i tunneln och motorn tokrasade.

Till i år med nytt block, ny vev, nya stakar och fixade toppar. Samma snälla gatmotor som innan fast med starkare stakar och bultar för att klara av nästa drivlineras bättre 😉

Pär Albrektsson
                        Deltagare

Det har inte hänt så mycket sista tiden tyvärr. Har i alla fall börjat pilla lite på maskinen för att snygga till allt och göra en riktig service inklusive rembyte.
                          Det har också dykt upp ett paket med godis från England, 2 dagar efter beställning. Imponerande!

Pär Albrektsson
                          Deltagare

Så, nu börjar det bli höst. Båten är upptagen
                            och inställd på vinterförvaring, stenläggningen i trädgården är nästan klar,
                            motorcykeln ska snart placeras under täcket. Kanske, kanske kan det bli lite
                            tid över att ta tag i projektet igen!

Eftersom det inte blev någon bankörning med Alfaklubben i år (vi åkte 159:a
                            vars bromsbelägg tog slut redan på vägen till träffen på mittsverigabanan )
                            så anmälde jag mig till Teknikens Världs bandag på hemmabanan Mantorp i slutet
                            av september med GTV6:an. Efter ett skräckblandat första körpass under
                            eftermiddagens ösregn på den delvis såphala banan (bjöd på dagen snyggaste
                            piruett som dessutom fastnade på film) växte rutinen och däckens fäste och det
                            blev en kanondag! Veckan efter gick bilen igenom besiktningsproceduren utan
                            anmärkning. Se där, lite inspiration att ta tag i saker och ting började
                            återkomma.

Förutom allt annat redan inskaffat ligger nu också ett set coilovers hemma och
                            väntar tillsammans med en mera ändamålenlig krängare med kulleder. Vilken vecka
                            som helst sätter jag igång…

Pär Albrektsson
                            Deltagare

Nytt år nya insatser! Äntligen har det börjat hända något. Tänkte titta över 3.0 QV-maskinen lite så att den blir redo att placeras i GTVn så småningom.

Men, ska det verkligen se ut så här i termostathuset? Och vore det inte bättre om det fanns en termostat där?

För att inte prata om hur det såg ut inne i vattenpumpen….

Hoppas det inte är igensatt i någon kylkanal av allt klegg och gegg. Kanske en bra idé att spola igenom maskinen innan den placeras i bilen.
                              Nåja, efter städning kom i alla fall en ny vattenpump på plats.

Nästa steg blir att renovera den hydrauliska kamremsspännaren.

Det där blir en kanonbil Per, jag har en frisk hydralisksträckare över om du absolut inte vill renovera

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.