Erfarenhet av lackering, rosso competizione?

Published by Frederick Jensen on

Forum Allmänt Erfarenhet av lackering, rosso competizione?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Frederick Jensen
    Deltagare

Jag har bokad tid för lackering av kofångare och motorhuv på min 159:a som har fått en del stenskott.

Bilens färg är Rosso Competizione.

Hoppas att lackeringen gör att bilen blir som ny någon som har en Alfa i Rosso Competizione som har fått lackerad om fx kofångare/motorhuv. Syns det skillnad mellan org färgen och det ny lackerade?

-Frederick

Gert Bergh
      Deltagare

Hej Frederick!

Nu vet jag inte var du befinner dig och jag har ingen erfarenhet av den nyansen men vill påstå att är det en duktig lackerare ska det inte synas.

Jag fick lackat huv kofångare i skärm fram samt kofångare och lucka bak på min 166a när jag köpte den2010 och det går inte att se jag lovar.                                Jag har själv målat många bilar på hobbybasis och ser garanterat den lilla minsta avvikelse.

Jag fick lackat min hos Autoklinik Rickards tidigare arbetsplats i Arlöv utanför Malmö och kan rekommenderas om du finns i regionen.

// Gert

Den färgen är inga problem.  Dock kan det se tokigt ut om resten av bilen är matt och sliten.

Jag fick precis min bil lackad pga skadegörelse och du kan INTE se några skiftningar trots att den är i den hatade färgen silvermetallick. En duktig lackare gör ett bra jobb oavsett färg.

// Tino

Ledsen om jag kapar tråden för en annan fråga, såg att du frågade om lackfärgen Rosso Competizione för en 159.

Jag tycker att den lacken är väldigt fin för 159an men jag har trott att det inte sålts några 159 i Sverige med den lacken. Har du importerat din bil eller köpt den i Sverige?

/Martin

Frederick Jensen
        Deltagare

Bilen är inte matt och sliten -bara för många stenskott + en mindre lack skada. det låter till jag kan förvänta att bilen blir ursnygg och man inte kommer att kunna se vad som är nytt och gammalt sen blir det lackskydd och delvis foliering. Så borde bil vara fin de nästa många år

Jag har bokat lackeringen på House of Paint i Arlöv.

-Frederick

Frederick Jensen
          Deltagare

Hej Martin,

Jag har importerat bilen. Köpte den i Holland.

/Frederick

Ok tackar för svar.

När jag tittar runt på bilsajter som autoscout och mobile så verkar många av de som är till salu och som har lacken rosso comp finnas i Holland. Jag misstänker att lacken var ett ganska dyrt tillval för det finns inte så många ex. Tycker mig ha märkt att de flesta med lacken är av senare modell typ 2011 är din en sen modell också?

Det kanske får bli en import framåt senvåren om man hittar ett fint ex av en senare modell. Har surfat runt lite på olika bilimportsajter och det verkar vara helt ok att importera från Holland. Funkade det bra för dig?

Frederick Jensen
            Deltagare

Idag är bilen inlämnad för lackering. hoppas hoppas att det blir lika bra som lackerings företaget har lovat…

Till billköpet anlitade jag tysklandimport.se. Charles har kontakter i Holland och han hjälp med att få Hollandsk bilskatt tillbaka mm. Det hela fungerade jätte bra. Modellen är från 2012. Tror rosso comp färgen kostade 3.500 euro extra.

En mindre nackdel med bilimport från Holland är att röst navigationen är på Hollandska. Jag har inte lyckats ändre det än…

Michael Elofsson
              Deltagare

Hejsan,

Jag har en Giulietta med Rosso competizione och fick framkofångaren omlackerad och eftersom lackeraren inte lägger de tre lager av olika färg som ska göras så ser man en viss skillnad, framförallt i solljus. Men vid en första anblick så är det ju inget man tänker på och dessutom är det ju plastdel vilket också kan påverka upplevelsen något. 

Tips om GPS:n så är det att köpa en installationsskiva för infotainment systemet. Jag hade samma problem i min 159:a som också var importerad från Holland. Skivan beställde jag hos auktoriserad verkstad och kostade typ 300-400 kr. Då fick jag även med senaste kartorna. Den inbyggda GPS:n är väldigt exakt eftersom den är kopplad till en yttre antenn och jag märker stor skillnad jämfört med den “lösa” Garmin som jag har idag.

Frederick Jensen
                Deltagare

Tack för tips om installationsskiva 🙂 ska kolla det. Ringde till billackeringen för att kolla läget med färg och tre lager. Han har lackat bilar i 20 år och säger att färg + nyans blir samma på det nya som på det gamla. Så det hoppas jag på 🙂

Inlägg av Frederick Jensen på 2016-04-05 10:01

Idag är bilen inlämnad för lackering. hoppas hoppas att det blir lika bra som lackerings företaget har lovat…

Till billköpet anlitade jag tysklandimport.se. Charles har kontakter i Holland och han hjälp med att få Hollandsk bilskatt tillbaka mm. Det hela fungerade jätte bra. Modellen är från 2012. Tror rosso comp färgen kostade 3.500 euro extra.

En mindre nackdel med bilimport från Holland är att röst navigationen är på Hollandska. Jag har inte lyckats ändre det än…

Hej igen,

jag har tittat på några 2012-bilar i Holland, de jag sett har dock en mindre dieselmotorer (136-hästars) än den som såldes i Sverige (i alla fall den som satt Ti-versionen), i vissa fall verkar de även vara ommappade så att de ligger uppåt 200 hästar. Jag har läst lite på siter och tycker att många inte är så positiva om den mindre motorn – vet inte om den såldes i Sverige? Har din bil den mindre motorn eller har den 170-hästars dieselversionen som även såldes i Sverige? Den mindre motorn kan ju vara helt ok men jag är lite tveksam till att importera en bil med en motor som inte sålts i Sverige. Tänker mig att det är svårare att sälja en sådan bil i andra hand.

//Martin  

Frederick Jensen
                  Deltagare

Inget diesel här, min bil har en 1750 TBi motor 🙂  

Du vill ha en diesel? ja, det känns mera safe att importera en bil med en motor som även sålts i Sverige.

En diesel är väl ok, tar dock gärna en 1750 istället. trodde dock inte att såldes några bensinversioner efter 2011 av 159an. Har för mig att jag läste det på Wikipedia – det verkar ju dock vara fel…

Väcker liv i en gammal tråd. Frederick, hur blev resultatet? Kan du rekommendera House of Paint för omlackering av rosso competizione? Har en Giulietta som har en panel fram där lacken har börjat få skador i det yttre skiktet.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.