Erfarenheter om TCT lådan

Published by Håkan Petersson on

Forum Teknik Erfarenheter om TCT lådan

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Håkan Petersson
    Deltagare

Finns det någon/några som har kört länge med TCT lådan och som vill dela med sig av sina erfarenheter. Väntar på min 2.0 med TCT låda. Har förstått att max vridmoment för lådan är 350 Nm, så 2.0 med 175 hk är strypt till 350 Nm. Har ni haft några problem, något att ta hänsyn till vid körning mm.

Jan Andersson
    Deltagare

Hej!
    Har en Giulietta 2.0 Jtdm -13. 170 Hk med TCT-låda

Bilen har gått 2900 mil. Jag har haft den i 3 månader och bara kört ca 300 mil. TCT-lådan jobbar ju på ett annat sätt än en en traditionell automatlåda med

momentomvandlare och jag har ingen erfarenhet sedan tidigare av dessa moderna automatlådor, så jag har inte mycket att jämföra med.

Som helhet tycket jag lådan funkar riktigt bra. Den enda invändning som jag har är att den kan lägga in växlarna lite tvärt när den är kall. Men det är bara under de första 200-300 metrarna.

Några veckor efter att jag köpt bilen ville den ibland inte växlade upp när den var kall. Jag fick då stoppa bilen, stänga av den och starta igen. Då
    växlade den igen. Problemet blev mer frekvent och jag lämnade då in den på en märkesverkstad. Där konstaterades omgående att orsaken till det var en trasig cell i batteriet. Efter ett batteribyte (gick på garantin) så funkade lådan fint igen.

Att växla manuellt med paddlarna på ratten funkar också fint och är kul att köra med. Har dock inte använt det så ofta. Det är bekvämt att åka automat 🙂

Kombon 170 hk diesel och TCT-låda verkar vara vanligt. Tror knappt jag sett någon 170 hk med manuell låda.

M.v.h

Janne 

janne

Lars T Andersson
    Deltagare

Giulietta 1.4 170 hk. Efter 2600 mil med TCT-lådan önskar jag att jag valt en manuell. Stegningen är kass. Det är grymt stora steg mellan vissa växlar. Ettan är för låg och när konkurrenterna kör med 7-växlad så har Alfa bara råd med 6 växlar. Alla andra seriösa märken som har en dubbelkopplingslåda som har manuell mode har uppväxling framåt och nedväxling bakåt. Alfa har givetvis tvärtom! Programmeraren som skrivit koden till växellådan har troligen inte körkort. Bered dig på nedväxlingar du inte vill ha och uppväxlingar som förvånar dig. I vissa lägen så skenar lådan och du får ställa dig på bromsen. Motorbroms saknas nästan i manuell mode. Paddlarna sitter på ratten och är ett h-e att få tag i vid stora rattutslag om du inte har spaghettiarmar. Dessutom är det en torrkopplingslåda. VAG har våt koppling vid motsvarande effekt/moment. Torrkoppling håller inte lika länge som våta kopplingar.
    Körglädje saknas helt med den motor/växellådskombinationen. Den förra var en 147 2.0 TS manuell. F-n så mycket roligare att köra än Giuliettan trots 20 hk mindre. Giulietta med 1.4 och TCT är en pensionärsbil! Hur 2.0-motorn och TCT funkar kan jag inte uttala mig om. Kanske bättre?

Köp manuellt om du kan! Det är ju Alfa för f-n!

Chattanooga

Björn Hedberg
    Deltagare

Välkommen till verkligheten ,om det är någon tröst så är det inte bättre att vara Volkswagen ägare med 7 steg torrlamell . .

Mikael Bengtsson
    Deltagare

ursäkta men jag tycker precis tvärt om ang växlingarna man växlar alltid upp mot sig och ner ifrån sig det vet alla som varit i närheten av en bil med sekventiell låda. bilar som växlas upp ifrån dig och ner mot dig ÄR PENSIONÄRSBILAR! 

Håkan Petersson
    Deltagare

Var ute och körde en helt ny 2,0 JTDm2 med 175 hk och TCT-låda. Måste säga att den var riktigt trevlig att köra med. Växlade bra och vid rätt varvtal beroende på var gaspedalen var. Det enda som jag uppfattade som lite störande var när man t.ex. skulle in i en rondell, verkar som den alltid ville ligga i 2:an.

Björn Hedberg
    Deltagare

Volkswagen har inte alls våtkoppling på sina småmotorer endast de större med mer vridmoment har det.

Håkan Petersson
    Deltagare

Sedan har väl VWs DSG-lådor inte varit de bästa, har för mig att många har blivit återkallade.

Marcus Helgesson
    Deltagare

1.4, kört 7000. Funkat utmärkt. Enda problemet är när jag kört i parkeringsgarage med plan/lutande, då har den fått lite svårt att bestämma sig mellan 1/2an. Löste jag genom att köra manuellt på 2an. Eftersom det är en liten motor och miljökraven är höga så är motorbromsen inte så kraftig, men funkar hyffsat ändå i norska fjällen. Var underbart att köra i manuellt läge på serpentinvägarna. Rekommenderas (1.4bensin med tct i alla fall)

Marcus

Kenneth Larsson
    Deltagare

jag har kört 4 olika VW med TSG låda. Dom växlar lite mysko ibland med och det beror ju på att det ännu inte finns ögan att se framåt med i personbilsvärlden så man vet inget om nästa backe (finns nu på lastbilar). 

Mina har haft våtlamell och det är dyrt som attan förstås så man vill ju ha torrlalmell istället.

Lars T Andersson
    Deltagare

Tack, det känns verkligen skönt att inte ha blivit kvar i stenåldern! Jag tror inte att VAG är så mycket bättre men den erfarenheten jag har från Audi är att den 7-växlade känns bättre utlagd och bättre programmerad.

Tänkte lite på den här frågan när jag var ute en runda med Giuliettan i dag. Ettan är så j-a låg så att lådan är i realiteten 5-växlad! Då plötsligt var jag tillbaka på 80-talet igen. Ja, jag var med redan då. På 70-talet hade jag en 5-växlad Volvo! Min 75 3.0 är en 90-a. 5-växlad, hyggligt stegad men kass länkage och kass synkring på 2ans växel. Men det är en VÄXELLÅDA, inget flipperspel programmerat av en överviktig programmerare utan körkort uppfödd på pizza och Jolt-Cola.

Giuliettan lever farligt!

Inlägg av Lars Andersson på 2016-01-27 00:07

[…]
    Tänkte lite på den här frågan när jag var ute en runda med Giuliettan i dag. Ettan är så j-a låg så att lådan är i realiteten 5-växlad! Då plötsligt var jag tillbaka på 80-talet igen. 
    […]

Tänk om man var så lycklig att man hade en 80-tals-låg etta på sitt bruksfordon! 

Jag bruksar en Ford Mondeo 2008 med 2-liters bensinfyra och manuell 5-växlad låda, som på det stora hela är en anständig – om än sävlig- kombination med behaglig effektkurva, anständig förbrukning och häpnadsväckande distinkt och fin spakföring. Tyvärr kräver den kopplingsslir för att orka upp ur parkeringsgaraget på jobbet… 156:an med busso rullar självklart upp för samma ramp utan protester på tomgång, men inte bara den! Jag hade tidigare en Saab 900i med 118 ystra hästar, som även den fixade ramperna på samma eleganta manér.

Ettan är till för att krypa, hög utväxling är ett otyg!

Björn Hedberg
    Deltagare

Torrlamell lådor tål mindre vridmoment och är en billigare lösning än våtkopplings typen .V.a.g varianten av dsg torlamell 7 steg har ett onödigt komplicerat o dyrt manöversystem .

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.