Ett FAQ för nya Alfa-ägare?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Ett FAQ för nya Alfa-ägare?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
  • Författare

Hej på er Alfa-ägare,

Jag är en ny, naiv, och oerfaren, deltagare på bilmarknaden. Just nu söker jag efter min första bil, och jag har gett mig fanken på att det ska bli en Alfa. När jag, eller andra nya och intresserade i Alfa, far runt och tittar på bilar så kanske det finns något vi borde titta lite extra på? Min budget gör sig bäst på andra-handsmarknaden, med allt vad det innebär av slitage och egenheter hos bilarna. Men jag har faktiskt ingen aning tyvär. Så jag vänder mig till er här på klubben. Då kanske jag också vet bättre hur jag ska ta hand om nyförvärvet på bästa sätt framöver. Vilket det nu blir.

Har ni erfarna Alfa-ägare några tips på vad man bör titta på? En checklista/FAQ “for dummies”?*

*Om det finns en tråd för detta sedan tidigare är jag ledsen om det upprepas. Sökmotorn vill inte fungera i min webbläsare av någon anledning. Men det ger ju tillfälle att säga hej till er på forumet. Hej!

=REDIGERAT=

Fortfarande ny och oerfaren, men tänkte att jag skulle samla lite information som dykt upp både på forumet och i egna efterforskningar. Jag lägger upp allt eftersom jag hittar info för andra nykomlingar.

http://www.alfapower.nu har ett gäng med frågor och svar på sitt teknik forum om man inte hittar det här.

http://www.alfaworkshop.co.uk har en mängd med händiga tips för hur man sparkar däck på olika alfa modeller.

Björn Ek
    Deltagare

Som jag ser det har du redan klarat av det som skulle stå först i en sån FAQ. Att ta kontakt med andra Alfister, det finns massor av hjälpsamma människor härute som gärna hjälper en nybörjare ner i fördärvet! 

De bästa sätten att komma i kontakt med de människorna är antingen det här forumet som du ju redan hittat, de lokala träffarna som du hittar i aktivitetskalendern (Bor du nära Stockholm är det en pizzaträff i Alvik imorgon kväll) eller någon av de större träffarna som Skokloster eller Krapperup den 1:a maj. Man kan också bli medlem i klubben och får då även klubbtidningen och tjusiga dekaler att sätta på bilen när man väl köpt sin första (De flesta har några stycken). 

Vad ska din tänkta bil ha för egenskaper?

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Jag bor tyvärr inte i den Alfa-tätaste delen av Sverige. Umeå, och norrland, verkar inte vara ett Mecka för Alfa riktigt. Men det ändrar jag gärna på!

När det gäller egenskaper är jag nog ganska tam egentligen. Den kommer att användas främst till bilkörning inom några mils radie med någon enstaka längre bilfärd uppåt 540km (fram och tillbaka) i månaden. Är den komfortabel och lagom pigg för enstaka omkörning på motorväg utan att vara rädd för livet så är jag nöjd. Tittar på en 156 på blocket exempelvis, men tar allt fån en 145 och uppåt så länge jag har råd. Gillar designen där kring sent 90 och framåt lite extra.

Jag vill naturligtvis mest av allt kunna hitta en som jag kan lita på, eller veta vad jag ska ordna på, när jag är ute och kollar. Alfa har inte det bästa ryktet. Men något säger mig att om man bara tar hand om det man skaffa så är det inte ett lika stort bekymmer. De flesta bilägare jag känner har väldigt dålig koll på sitt fordons skick, och ja, då får man ju skylla sig själv när man står på väggrenen. Men så kanske jag bara är naiv igen hehe

Men när jag står och tittar på en så kanske du/ni vet vilken lite svårsynlig del i motorrummet man kanske bör titta extra noga på, eller om det finns en gömma i skuffen som kanske borde undersökas nitiskt? Sånt kan ni nog bättre än jag.

Robert Hultman
      Deltagare

Välkommen till forumet Dan!

Det finns i alla fall några Alfisti i Umeå. Föreningens sekreterare Gunnar Sundgren, t ex och Benny Steen som är en klippa på det som har med våra bilar att göra. 

Det finns några bilar bland radannonserna här på forumet, som kanske kan vara något för dig. Dessvärre verkar de flesta finnas mer eller mindre långt söderut. Den närmsta är nog en i 156 2.0 TS i Stockholm. I annonsen lyfter säljaren fram en av de saker som är viktiga att kolla när man överväger en Alfa från 90-talet: Kamremsbytena. Kamremen, spännhjul och vattenpump ska bytas med regelbundna intervall. Låter man en verkstad göra det kostar det en slant. Det tar dem ganska många arbetstimmar. 10 000 – 12 000 kronor tror jag det landar på. Utslaget per år blir det inte så många tusenlappar men om man köper en bil för 20 000 kronor kan det kanske kännas drygt att betala en verkstadsräkning på 12 000 det första man gör.

Om kamremsbytena och oljebytena är skötta som de ska kan man lita på vad ögat ser och vad magen känner när man kör.

Nu får jag väl bannor för att jag utelämnat något viktigt. Men så ser jag i alla fall på saken.

Stockholm

Thomas Karlsson
        Deltagare

Lägger till lite checkar för 156, förutom kamrem.

Rost i golv och trösklar.

Bakre stötdämpare (rost)

Oljeläckage motor

Oljeförbrukning(svårt att ta reda på, 1 liter per 200 mil kan vara normalt)

Övre länkarmar fram glapp

Kylare (dålig kylning, kolla bakifrån att “lamellerna” är kvar)

Hjullager (lyssna)

Styrväxelläckage

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Vad roligt med info så här. Nu börjar jag snart ha en lista att gå igenom när jag kollar runt efter bil.

Vad roligt att det finns Alfistis i Umeå, det kände jag faktiskt inte till. Å andra sidan är jag ganska ny, så därmed lite oinsatt ännu. Att köpa tidningen blir det nog läge med när jag lagt vantarna på ett ekipage

När det kommer till reparation och pris tänker jag lite så här: Jag skaffar hellre en Alfa för (exempelvis) 25 000 och lägger 15 000 på quasi-omedelbart verkstadsbesök, än att lägga 40 000 på en annan bil. Ty det är Alfa jag vill ha. Men det är klart, jag tar hellre en dyrare Alfa med mindre problem att åtgärda än ett fordon i sämre skick. Jag kan ju inte något om bilar själv. Men det lär nog ändra sig tids nog.

Något mer jag bör hålla utkik på?

Benny Steen
          Deltagare

När det gäller Alfisti i Umeå så är vi kanske inte flest. Men vi är däremot mest !

Vi  är ett gäng här i stan som både mekar bruksbil och hobbybilar rätt omfattande.  
            Helt klart så skall du ta oss i handen när du handlar Alfa. Vi tar dig gärna under våra vingar beskydd 🙂

Vi har en förkärlek att hitta billiga men fräscha objekt med “rätt fel” och fixa dom.  Inte för ekonomiskt vinning utan för att det är kul att lära sig och ett bra sätt att skaffa ännu flera bruksbilar 🙂 Du borde börja med att provköra våra bilar, tex Alfa 75,155,156,166 för att hitta “din” modell. 159 har vi inte hunnit skruva så mycket  ännu på, men den kommer ju snart inom en behaglig prisnivå.
            Men en 166 3.0 är just nu väldigt mycket bil för pengarna.

Jag har både E-kort, dragbil och bilsläp ifall objektet man hittat inte rullar för egen maskin.

Mattias Rehn
            Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2015-03-18 14:35

När det gäller Alfisti i Umeå så är vi kanske inte flest. Men vi är däremot mest !

Vi  är ett gäng här i stan som både mekar bruksbil och hobbybilar rätt omfattande.  
              Helt klart så skall du ta oss i handen när du handlar Alfa. Vi tar dig gärna under våra vingar beskydd 🙂

Vi har en förkärlek att hitta billiga men fräscha objekt med “rätt fel” och fixa dom.  Inte för ekonomiskt vinning utan för att det är kul att lära sig och ett bra sätt att skaffa ännu flera bruksbilar 🙂 Du borde börja med att provköra våra bilar, tex Alfa 75,155,156,166 för att hitta “din” modell. 159 har vi inte hunnit skruva så mycket  ännu på, men den kommer ju snart inom en behaglig prisnivå.

Jag har både E-kort, dragbil och bilsläp ifall objektet man hittat inte rullar för egen maskin.

Riktigt trevlig invit Benny, blir ta mig tusan sugen på att flytta till Umeå. Stor tumme upp.

Dan, lycka till med bilköpet och välkommen till klubben.

/Matttias

Vad trevligt! Jag hade ingen aning om att det fanns här. Så klart att jag går via er inför bilköpet då! Håller ni till någon speciell stans Benny, eller mekar ni hemma? Nu vart jag sugen på att lära mig meka också… 

Måste ärligt säga att trotts mina 27 år så är det nyligen jag gjort slag i saken med körkort (skäms en aning, framförallt över allt kul jag missat), men nu är det snart i handen. Godtas en raincheck på inbjudan tills jag gått och blivit laglig?

Tack alla som välkomnat mig också, jag hoppas att jag blir kvar under lång tid 🙂

Som sagt har du klippor att luta dig emot i Ume i form av Benny, Rickard och Andreas. 

Angående FAQ finns ett djup av information på vår systersite alfapower: 

http://www.alfapower.nu/forum.php

En 156 v6 är väl perfekta bilen för dig men jag kan  ju vara partisk då jag njutit av min 156 v6 som nu är till salu.

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Thomas Sjölin
              Deltagare

Utan att försöka kränga något så instämmer jag där. Bara ljudet från busso-sexan är värt många slantar. Sedan är den så otroligt vacker att titta på så motorhuven får stå öppen ganska ofta.

Benny Steen
                Deltagare

Inlägg av Dan Bergqvist på 2015-03-18 19:58

Vad trevligt! Jag hade ingen aning om att det fanns här. Så klart att jag går via er inför bilköpet då! Håller ni till någon speciell stans Benny, eller mekar ni hemma? Nu vart jag sugen på att lära mig meka också… 

Måste ärligt säga att trotts mina 27 år så är det nyligen jag gjort slag i saken med körkort (skäms en aning, framförallt över allt kul jag missat), men nu är det snart i handen. Godtas en raincheck på inbjudan tills jag gått och blivit laglig?

Du skulle gett dig till känna för en månad sedan. Då kunde du fått köra bil på isbana. Det behövs inget körkort för.
                  Vi brukar vara i mitt (Tomtebo) eller Rikards (Teg) garage. Vi har  gemensama projektbilar som vi skiftar mellan oss.

Just nu försöker jag hålla tillbaka mina Alfabröders köplust då tävlingsäsongen närmar sig och jag vill fokusera på tävlingsbilen istället. 

3 Maj är det ju säsongstart på Gelleråsen i karlskoga. Och ditbrukar vi oftast åka, Somliga år när man varit flitigt har vi tävlingsbilen på släp 🙂  
                  Om vi åker och det finns plats så är du välkommen hänga med
                  Då får du se hur det kan bli när galenskapen verkligen fått fäste  hos somliga.

Oavsett körkort och annat oväsentligt så blir det säkert en garageumgänge till helgen. Jag har iallfall tänkt tillbringa helgen  med tävlingsbilen. Det brukar dyka upp folk där imellanåt så du är också välkommen. Då kan du passa på att spana in Alfa 156 och 166 som rikard och andreas brukas. Själv bruksar jag tre andra märken.

/B

Ja då missade jag något med halkbanan. Men jag förutsätter att körkortet är i handen inom någon månad eller så. Den som väntar på något gott osv. Jag är bortlovad i helgen, men jag tackar för inbjudan och kommer gärna på ett besök nästa sväng!

Vad tävlar du med för något?

Thomas, Fredrik, kollar gärna in era bilar. Om inget annat för att jag är nyfiken 😉

Benny Steen
                  Deltagare

Inlägg av Dan Bergqvist på 2015-03-19 21:02

Vad tävlar du med för något?

En röd Alfa 75 naturligtvis 🙂  
                    Ombyggd under 9 år . All  glädje och sorg på resan finns  på sveriges bästa site för banåkning

http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628

Henrik Ahnfeldt
                    Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2015-03-18 14:35

Tror du börjar ana vilken fantastisk klubb det här är

Välkommen

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.