Ett första steg mot R-däck…
Published by Marcus Helgesson on
› Forum › Bankörning › Ett första steg mot R-däck…
- Detta ämne har 14 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 3 augusti, 2014 kl. 09:56 av
Björn Ågren.
-
FörfattareInlägg
-
25 juli, 2014 kl. 00:48 #41177
Har nu kört på standarddäcken på Giuliettan, Dunlop SP Sport MAXX TT 225/40ZR18 92W Extra Load på de tre banmötena. Framdäcken är rätt jämnt slitna, vänster fram yttersta en-två centimeter lite mer än resten. På mittsverigebanan gled jag rätt mycket i sidled i kurvorna efter ett tag, speciellt i sista kurvan. Måste fixa nya till “Kinnekulle 2”.
Om jag vill köpa nya däck som jag kan köra på både bana och gata med, men ändå ta ett första steg mot R-däck, vad skulle ni rekommendera?
Ni som kör på denna typ av däck, vad har ni idag?
Hittade denna tråd där jag läst lite: http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp
/marcus
Marcus
25 juli, 2014 kl. 07:51 #41178Hej Marcus,
Jag är ingen expert, tog licens i Kinnekulle 1 och var med i Mittsverigebanan. Bestämde att jag ville satsa på R däck då jag tyckte att det var så himla roligt första gången. Ville prova Michelins cup2 däck så det var de jag köpte. Åkte med de upp till Mittsverigebanan och åkte sedan hem med dem. Det jag märkte var att R-däcken samlar på sig mycket skräp, det rasslade hela tiden i hjulhusen. 159 som jag har är ganska känslig mot stenskott så det kändes ganska jobbigt. På hemresan var det än värre då jag fick två “gummisträng” på bakdäcket så det lät ganska mycket. Det rasslade också mer på hemresan. Det som jag kände under söndagen på Mittsverigebanan var en oro att däcken skulle gå sönder. Då skulle jag stå där och inte kunna åka hem. Ganska jobbig känsla. Så jag kommer nog att göra som alla andra, byta däcken på plats. Lite jobbigare men känns säkrare. I övrigt var Michelin däcken bra, hade bra grepp ganska länge. Det var mer mot slutet av dagen som jag började känna att däcken började ge med sig. Men som sagt, två gånger på banan gör mig ingen expert och jag belastar nog inte däcken så hårt som man kan. Här får nån annan fylla på med sina erfarenheter. Det såg även ut som R-däcken kommer med lägre mönsterdjup än vanliga sommardäck så man förlorar nog lite där också gällande livslängden på däcken. Ska bli kul att komma tillbaka till Kinnekulle och köra i augusti för att känna skillnaden mellan vanliga däck och R-däck. Lycka till med ditt inköp så syns vi då.
/Paul
25 juli, 2014 kl. 11:48 #41179R-däck om det är varmt på banan är en förutsättning för att kunna åka 15 minuter utan att ha stora seriösa problem med däcken. “vanliga” högprestandadäck är jättedyra och tar slut jättefort på en racerbana. R-däck är mindra dyra och tar mindre fort slut på bana – men livslängden är trots allt begränsad. Att köra med R-däck på gata finner jag ger föga nytta (förutom att man är värst vid kiosken) – men att kunna hålla hög temp i R-däck på gatan är stört omöjligt enligt mitt förmenande då man måste köra som en galning – annars blir dom kalla och halkiga – där är “vanliga” högprestandadäck mkt bättre och är gjorda för just detta.
Så olika däck för olika körning behövs tror jag – om du ska åka med din gatbil dit och hem så ta med R-däcken i skuffen och byt på plats. Regn och R-däck är skitdålig kombo.
25 juli, 2014 kl. 15:19 #41180Den kompromissen du söker kommer att resultera i att du får bullriga däck med dåligt fäste i regn på gatan och att däcken slits mer och har sämre fäste de 3-4 åkpassen du får på banmötet.
Köp små plåtfälgar typ 15 tum eller vad som nu är det minsta som passar på bilen. Sen köper du R-däck till dem i hög dimension som är billigare än låg profil.
Då får du en uppsättning snabba billiga banåkarhjul och kan ha tysta fina bra däck de 4000 mil du åker gata med gatdäcken.
R-däck i sig är ca 3 sekunder snabbare per varv än gatdäcken även om de har högre profil.
25 juli, 2014 kl. 17:27 #41181Jag kör mina R-däck både på gata och bana. Men då sitter de på en bil där komforten för länge sedan förpassats långt ner på priolistan. Det går jättebra att köra gata med R-däck men man har ju ingen nytta av det (R-däck behöver ju en arbetstemp som inte går att uppnå på gatan) och i regn är de ju inte optimala.
Och eftersom jag förstått att många förare tycker att en bil kan bli “stötig” av ultramjuka sänkfjädrar för gatbruk så anar jag att R-däckens hårda stommar och distinkta akustiska fotavtryck är mer än många är beredda att stå ut med på väg till jobbet!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
25 juli, 2014 kl. 20:43 #41182Vad har du för däck/fälgar/dimension Björn?
Marcus
25 juli, 2014 kl. 20:55 #41183Börjar kanske luta åt separata däck… Några följdfrågor:
1. Fälgar; plåt, lättmetall? Någon betydelse? Lätt vikt är väl att föredra, mina 18tums fälgar väger mycket idag.
2. Fälgar; Hur är det med kylning? Mina fälgar idag är rätt öppna. Blir det nån skillnad?
3. Dimension? 16-18tum kan jag ha tror jag. Har det nån skillnad i väghållning? Min Giulietta med 18 känns ju stabilare i kurvor än vad min gamal 156 med 16 gjorde. Men om det enbart beror på däck är ju en annan fråga. Och med R-däck, som väl är stabilare i sig, har det nån betydelse?
4. Och så till det kanske svåraste frågan, vilket däck tycker ni jag ska börja med att köpa? Har ju INGEN erfarenhet av R-däck. Behöver få fram dem rätt snabbt nu också! Litar till fullo på er
Marcus
25 juli, 2014 kl. 22:39 #41184Inlägg av Marcus Helgesson på 2014-07-25 20:43
Vad har du för däck/fälgar/dimension Björn?205/45/16 om jag minns rätt. Jag hade gärna kört 15 tum men då ryms inte de nedre bärarmarna…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
25 juli, 2014 kl. 22:45 #41185Kör den billigaste dimensionen som bilen tar. Ofta är det den minsta men inte alltid så kolla runt lite på priser.
De vanligaste R-däcken idag skulle jag säga är:
- Yokohama A048
- Kumho V70A
- Toyo 888
Yokohama skulle jag säga är dyrast och bäst. Toyo är sämst men inte alltid billigast, däremot betyder inte sämst i det här läget att de är dåliga, många uppskattar dessutom Toyosarna för deras regnegenskaper. Jag föreslår att du låter priset styra.
25 juli, 2014 kl. 22:51 #41186Såg en annons där Ragnar Rosengren säljer sina R888or, kanske kan vara något för dig?
25 juli, 2014 kl. 22:55 #41187Inlägg av Robin Nyquist på 2014-07-25 22:51
Såg en annons där Ragnar Rosengren säljer sina R888or, kanske kan vara något för dig?
Länkilainen
25 juli, 2014 kl. 22:58 #41188Inlägg av Björn Ek på 2014-07-25 22:55
Inlägg av Robin Nyquist på 2014-07-25 22:51
Såg en annons där Ragnar Rosengren säljer sina R888or, kanske kan vara något för dig?
Länkilainen
?
25 juli, 2014 kl. 23:44 #41189Marcus! Passar Ragnars däck till din bil så köp dom. Är ju inga monstersummor för testning av r-däck.
Toyosarna är bra däck. Lite mjukare i stommen än en del andra men bra i alla väder. Kanske slits ner snabbare men mycket bra grepp nästan direkt.
Kör du med 205/50 15 så tycker jag att dessutom att dom är rena bekvämlighetsinrättningarna. Mycket gummi dämpar bra och fästet är suveränt.
Att du måste byta från gatdäck till r för körning på bana är en självklarhet om du vill kapa några sekunder/varv. Fast iofs så kan du köra toyosarna hela tiden om du vill. Bekväma som dom är i den dimensionen. Att du kanske får ett mindre däck i rullomfång är ju inte bara en nackdel. det blir ju lättare för motorn att vrida runt hjulet och accet kan förbättras. Men eftersom du tidigare körde på breda/feta fälgar behöver inte kurvtagningen påverkas så mycket kan man tänka..
… Men R är R så bara testa så får du se. Behövs dock att man ligger på gränsen för att det skall ge någon skillnad.
26 juli, 2014 kl. 22:31 #41190Vet ej om 15tum funkar, spec på Giuliettan är 16-18.
Återkommer, nu går jag till fjälls en vecka! Utan bil.
Tack för alla tips, blir action när jag är tillbaka.
Marcus
3 augusti, 2014 kl. 09:51 #41191Gissar att du behöver typ 225/50-16 eller 225/50-17 då den är ganska tung. När det gäller fälgar så köp nått billigt med minst 7″ bredd. 17″ däck brukar gå att få tag i begagnade från olika raceåkare.
Andra alternativet är att åka på bra gatdäck och byta när det behövs helt enkelt. Moderna bra sportdäck fungerar förvånande bra, kanske en lite hårdare krängningshämmare bak så blir du av med att den vill hänga på ytter framhjul så hårt och därmed håller det bättre. Var heller inte rädd för at byta plats på hjulen ibland så man får jämnare slitage.
Fundera på hur långt du vill gå, med R däck frestas bromsar och hjulupphängningar mer och då vill man ha styvare grejor där och bromsarna orkar inte riktigt med längre då vill man ha bättre där, då känns motorn trött och man vill ha mer. Fundera vilken nivå du vill åka på.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.