Expressen – Allt om bilar

Published by Nihat Dizdar on

Forum Allmänt Expressen – Allt om bilar

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Nihat Dizdar
    Deltagare

Vet inte om ni läst denna test mellan Giulia och Audi A5? Väldigt intressant läsning mot vad jag läst i andra tester hos AMS och TV m.fl. 

http://www.expressen.se/motor/biltester/kan-alfa-romeo-vinna-over-rutinerade-audi/

Nihat Dizdar

Ottar Malm
      Deltagare

Designronden går till Audi för flodhästen är  det vackraste av alla djuren. 

Peter Braun
        Deltagare

Även jag som Alfa nörd har fått vänja mig lite vid Giulians design. Den är tuff och egen men kanske inte så naturligt mainstream skön om ni förstår vad jag menar. Audi A5 är ändå en rätt fin bil som faller rätt snabbt i smaken för många. En design som många tar till sig snabbt. Däremot så tröttar man nog på den snabbare med. 

Ayhan Dizdar
          Deltagare

Det var ett oväntat resultat. Måste bara kommentera det där med design. A5 är en hyfsat snygg bil, men det finns ett stort men. Bilen andas starkt en känsla av datorformgivning liksom alla andra bilar i VAG koncernen, Porsche undantaget. Detta gäller de flesta tyska tillverkarna. Jag vet att alla bilar idag ritas med dator och CAD-system , men det är inte det jag menar. Känslan av att linjespelet är framtaget ur ett skönhetsperspektiv snarare än ur en framräknad algoritm. Där ligger en stor skillnad. Kolla bara på Giulians linjespel över c-stolpen ner över bakskärmen, eller den hungriga fronten och sättet den sveper ut över lyktorna och vidare över framskärmen. Enligt mig ett väldigt vackert linjespel som samtidigt andas kraft och styrka. Gå nu över till en A5:a och jämför …….. Förstår ni vad jag menar?  ??

Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019

Paul Svedunger
            Deltagare

Ähum… A5 coupé är ritad av ingen mindre än Walter da Silva….vilken även ritat Alfa 156…och har ett förflutet som designchef hos Alfa Romeo. Han rankar själv just A5 coupé som toppen på sin karriär som bildesigner. Numera designar han damskor.

Paul

Ayhan Dizdar
              Deltagare

Walter da Silva är en av bilvärldens absoluta designtoppar och A5 är en hyfsat snygg bil som jag skrev. Men det finns naturligtvis ett arv man måste/bör förhålla sig till för att få Igenom en design. Även WdS måste förvalta ett arv som Audi bär på och det har han lyckats med samtidigt som han fått fram en klart linjeskönare Audi. Arvet hos AR ger mer utrymme att använda mer organiska former och linjer, och här kan inte Audi mäta sig med AR. Detta är min åsikt och jag fick nyligen medhåll från en arbetskollega och tillika BMW fantast. Han var besviken på BMW och speciellt deras nya 5:a. Han hyllade AR med Giulia och Stelvio som exempel och sågade tyskarna, undantaget Mercedes som han tyckte har valt rätt riktning designmässigt. 

Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019

Peter Braun
                Deltagare

En Alfa har i grunden mer spännande former än en Audi. Sedan så har även Alfa gjort riktiga djupdykningar med. Jag vill inte nämna några modelker

jag är inget fan av Audi men om pratar om den stora massan så har de en designspråk som många tycker om. Sedan kan vi bilnördar säga vad vi vill om tråkighet mm. Det är inte bilnördar som genererar den stora försäljningen och pengar i kistan. När det gäller Alfa som min 159:a så är det lite gilla eller inte gilla bland vanligt” folk. Jag har t om hört från folk som sagt att den är ful, konstig. Jag tror det beror på att den sticker ut så mycket från mängden att folk som är vana med audi mm tycker den ser för annorlunda ut. Detta är dock något som vi gillar.

Däremot så tror jag att hyllningskören varit stor även bland oss om A5 hade varit en Alfa men med Alfas front och lite mer Maserati lampor bak med Alfa inspirerande interör men Audis kvalitetskänsla.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.