Extraktorgrenrör till Nord motor?
Published by Claes Molius on
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 7 september, 2017 kl. 16:16 av
Claes Molius.
-
FörfattareInlägg
-
31 augusti, 2017 kl. 22:35 #34364
Claes Molius
DeltagareHej alla! Jag kan inget om Alfas motorer eller Alfa chassi och teknik så jag frågar därför hejvilt här nu och framöver hoppas få era bästa förslag på hur jag jan få fart på min Alfetta 1,8l Gt ifrån 1976 som jag tänkt köra till och från banmöten framöver!
Vilket extraktor och avgassystem som man ska ha på en Alfa Nord motor för bästa effekt och andning?
Det finns ju en del olika extraktor rör ifrån olika leverantörer som ser bra ut men vilka rör ger bäst flås kontra slantarna?
Ska man välja rostfritt eller svartstål och isf varför?
Med vänlig hälsning Alfa Bambino Claes
1 september, 2017 kl. 16:21 #34365Robert Hultman
DeltagareKlart du ska skaffa extraktorgrenrör till din Alfetta. Jag är dessvärre inte mannen att ge dig råd om den saken. Har visserligen en bil med nordmotor men just avgassidan har jag (ännu) inte gett mig på.
Jag känner dig inte och vet inte vad du har för banerfarenhet. Kanske är följande synpunkter inte alls relevanta men 5-10 extra hästar som du kanske kan hoppas på med ett optimerat avgassystem kommer inte nödvändigtvis att göra dig mycket snabbare eller göra din banupplevelse bättre. Jag skulle föreslå att du ser till att utnyttja de 122 hk bilen har till att hitta bilens greppgränser. Sen skulle jag laborera med olika spårval för att hitta snabbaste vägen runt banan givet greppsgränserna. Därefter skulle jag sätta R-däck på bilen för att töja greppgränserna. Först därefter skulle jag börja jaga hästkrafter. Men kanske inte ens då. Om jag inte nödvändigtvis vill att bilen ska vara en bekväm långfärds- eller vardagsbil skulle jag börja med olika väghållningsförbättringar. (Även om Alfettan har lysande sådana).
En “sitta-still-stol” håller jag för det bästa trimmet för alla bilar man tänker sig köra på bana.
Stockholm
1 september, 2017 kl. 19:45 #34366Claes Molius
DeltagareHej och tack för dina tips! Jo jag har banerfarenhet, kört Formel Ford och Gt vagn men det är bra råd du ger. Men tanken är att förbättra bilen där det går, och då åker motor med, precis som chassi o allt annat i den optimeringen, inget är undantaget.
Bilen ska gå att köra på vägen till och från bana och för att köpa glass! Så frågan kvarstår…Någon som kan ge förslag på extraktor grenrör? Jag har läst Jim Kartlamakis bok om trimning så jag vissa idéer men vill gärna ha era förslag och få ta del av er erfarenhet.
Mvh Claes
1 september, 2017 kl. 21:05 #34367Fredrik Assarsson
DeltagareOmbestyckade förgasare
Lätt portning insug
Matchporta allt
Högkompskolvar
Plana toppen, slipa ur kamföljarbrunnarna för frigång för nedanstående punkt
Trimkammar valfritt mellan 11mm till 12mm lyft, vad vill du ha för karaktär och rpm?
Eventuellt starkare ventilfjädrar beroende på föregående val
Iresa extraktorgrenrör, matchportat. Bygg en plåt som skyddar huvudbromscylindern från värmestrålning!!
2″-2,25″-2,5″ avgas beroende på vad du har lekt med för trim
När du är klar kan du köpa liknande igen till min 1750
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
1 september, 2017 kl. 21:41 #34368Claes Molius
DeltagareTack Fredrik!
Jag tar till mig av allt du skriver!
Alfa trim “Bambino”
2 september, 2017 kl. 17:12 #34369Mikael Eriksson
DeltagareFredrik: Vet du vart man får tag i Iresa-grenrör (till Alfetta GTV 2.0)?
CAR#9270 Mikael Eriksson Alfetta GTV 2.0 1982
2 september, 2017 kl. 17:24 #34370Claes Molius
DeltagareNej det vet jag ej? Vart gör man det?
2 september, 2017 kl. 19:53 #34371Fredrik Assarsson
DeltagareInte funderat på nej, jag köpte min beggade av Björn när han byggde om sin nordmotorsprängande rejsAlfetta till V6.
Detvar såhär i efterhand en rätt bra affär det haha, synd att jag sålde bilen.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
3 september, 2017 kl. 13:41 #34372Tobias Sundqvist
DeltagareGrenrören original är inte optimala, men det är inte det första som begränsar effekten.
Jag skulle börja med att öka komp (byta kolvar), skaffa bättre kammar och putsa lite i kanalerna i toppen. Byt förgasare och fixa bättre tändning. Sedan skulle jag fundera på avgas och insugslängder.
Vill man att det ska bli riktigt bra så kan man inte köpa grenrör över disk, då måste man beräkna sina rör efter just sin motor och dess spec på kammar, mm. Finns fina datorprogram för sådana beräkningar.
Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89
3 september, 2017 kl. 23:19 #34373Claes Molius
DeltagareTack för alla bra tips, jag läser nu Jim Kartalamakis bok High Performance DOHC och era förslag liknar Jim Ks!? Mvh Claes
5 september, 2017 kl. 16:56 #34374Niclas Enell
DeltagareOlof Norrman i Klippan byggde mina avgasgrenrör. Kolla på ONM.nu
Enell
7 september, 2017 kl. 16:16 #34375Claes Molius
DeltagareTack för förslaget! Jag har kollat ONM.nu spännande sida för ett petrolhead?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.