Extraktorgrenrör till Nord motor?

Published by Claes Molius on

Forum Teknik Extraktorgrenrör till Nord motor?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Claes Molius
    Deltagare

Hej alla! Jag kan inget om Alfas motorer eller Alfa chassi och teknik så jag frågar därför hejvilt här nu och framöver hoppas få era bästa förslag på hur jag jan få fart på min Alfetta 1,8l Gt ifrån 1976 som jag tänkt köra till och från banmöten framöver!

Vilket extraktor och avgassystem som man ska ha på en Alfa Nord motor för bästa effekt och andning? 

Det finns ju en del olika extraktor rör ifrån olika leverantörer som ser bra ut men vilka rör ger bäst flås kontra slantarna?

Ska man välja rostfritt eller svartstål och isf varför?

Med vänlig hälsning Alfa Bambino Claes

Robert Hultman
    Deltagare

Klart du ska skaffa extraktorgrenrör till din Alfetta. Jag är dessvärre inte mannen att ge dig råd om den saken. Har visserligen en bil med nordmotor men just avgassidan har jag (ännu) inte gett mig på.

Jag känner dig inte och vet inte vad du har för banerfarenhet. Kanske är följande synpunkter inte alls relevanta men 5-10 extra hästar som du kanske kan hoppas på med ett optimerat avgassystem kommer inte nödvändigtvis att göra dig mycket snabbare eller göra din banupplevelse bättre. Jag skulle föreslå att du ser till att utnyttja de 122 hk bilen har till att hitta bilens greppgränser. Sen skulle jag laborera med olika spårval för att hitta snabbaste vägen runt banan givet greppsgränserna. Därefter skulle jag sätta R-däck på bilen för att töja greppgränserna. Först därefter skulle jag börja jaga hästkrafter. Men kanske inte ens då. Om jag inte nödvändigtvis vill att bilen ska vara en bekväm långfärds- eller vardagsbil skulle jag börja med olika väghållningsförbättringar. (Även om Alfettan har lysande sådana). 

En “sitta-still-stol” håller jag för det bästa trimmet för alla bilar man tänker sig köra på bana. 

Stockholm

Claes Molius
    Deltagare

Hej och tack för dina tips! Jo jag har banerfarenhet, kört Formel Ford och Gt vagn men det är bra råd du ger. Men tanken är att förbättra bilen där det går, och då åker motor med, precis som chassi o allt annat i den optimeringen, inget är undantaget. 

Bilen ska gå att köra på vägen till och från bana och för att köpa glass! Så frågan kvarstår…Någon som kan ge förslag på extraktor grenrör? Jag har läst Jim Kartlamakis bok om trimning så jag vissa idéer men vill gärna ha era förslag och få ta del av er erfarenhet.

Mvh  Claes

Ombestyckade förgasare

Lätt portning insug

Matchporta allt

Högkompskolvar

Plana toppen, slipa ur kamföljarbrunnarna för frigång för nedanstående punkt

Trimkammar valfritt mellan 11mm till 12mm lyft, vad vill du ha för karaktär och rpm?

Eventuellt starkare ventilfjädrar beroende på föregående val

Iresa extraktorgrenrör,  matchportat. Bygg en plåt som skyddar huvudbromscylindern från värmestrålning!! 

2″-2,25″-2,5″ avgas beroende på vad du har lekt med för trim

När du är klar kan du köpa liknande igen till min 1750 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Claes Molius
    Deltagare

Tack Fredrik!

Jag tar till mig av allt du skriver! 

Alfa trim “Bambino” 

Mikael Eriksson
    Deltagare

Fredrik: Vet du vart man får tag i Iresa-grenrör (till Alfetta GTV 2.0)?

CAR#9270 Mikael Eriksson Alfetta GTV 2.0 1982

Claes Molius
    Deltagare

Nej det vet jag ej? Vart gör man det?

Inte funderat på nej, jag köpte min beggade av Björn när han byggde om sin nordmotorsprängande rejsAlfetta till V6. 

Detvar såhär i efterhand en rätt bra affär det haha, synd att jag sålde bilen. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Tobias Sundqvist
    Deltagare

Grenrören original är inte optimala, men det är inte det första som begränsar effekten.

Jag skulle börja med att öka komp (byta kolvar), skaffa bättre kammar och putsa lite i kanalerna i toppen. Byt förgasare och fixa bättre tändning. Sedan skulle jag fundera på avgas och insugslängder. 

Vill man att det ska bli riktigt bra så kan man inte köpa grenrör över disk, då måste man beräkna sina rör efter just sin motor och dess spec på kammar, mm. Finns fina datorprogram för sådana beräkningar.

Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89

Claes Molius
    Deltagare

Tack för alla bra tips, jag läser nu Jim Kartalamakis bok High Performance DOHC och era förslag liknar Jim Ks!? Mvh Claes

Niclas Enell
    Deltagare

Olof Norrman i Klippan byggde mina avgasgrenrör. Kolla på ONM.nu

Enell

Claes Molius
    Deltagare

Tack för förslaget! Jag har kollat ONM.nu spännande sida för ett petrolhead?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.