Facet-pump Bertone
Published by Frank Pino on
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 15 december, 2014 kl. 13:29 av Frank Pino.
-
FörfattareInlägg
-
6 december, 2014 kl. 11:51 #27385
Jag har tänkt att montera en Facet RedTop i min 2000 GTV, men har en del funderingar som expertpanelen kanske kan svara på:
– Rekommendationen från tillverkaren är att montera nära tanken vertikalt och under bränslenivå, MEN då innebär ju detta att pumpen måste sitta under bilen. Kan tänka mig att vädrets påfrestningar förkortar livslängden på pumpen. Så nu till frågan: finns det någon som monterat pumpen i skuffen? Jag har originaltank. Finns det andra nackdelar att montera i skuffen? Brandrisk?
– Om jag nu är tvungen att montera pumpen under bilen så finns det ju i princip endast ett ställe och det är på reservhjulsbaljan i framkant, men då blir ju avståndet till tanken ganska långt, det står inget om pumpens sugförmåga vertikalt så det kanske inte gör något?
– Nominellt tryck efter Filter King?
Tacksam för svar!
Alfapino
6 december, 2014 kl. 12:15 #27386Du har inga problem alls att ha den i motorrummet. Så är min monterad. Det blir bara max 0,5 m sughöjd och det klarar den fint.
Trycket efter filter ska du anpassa till vilka förgasare du har – men om du inte fipplar med grejorna så är det inga ändringar jämfört med när du hade vanlig soppapump – dvs rör inget på filtret så funkar det.
Du kan köpa både det stora Filter King och Facet pump hos Trendab i Järna så får du med en liten tryckmätare så du kan se vilket tryck du har in till förgasarna och justera in tryckregulatorn om du har behov av det. Jag kollade på min Bertone när jag bytt alla grejorna men behövde inte justera alls.
6 december, 2014 kl. 12:15 #27387Jag har haft min på undersidan av baksätet i min Alfetta i några år nu. Den sitter under tanken och mycket riktigt mitt i skiten men eftersom alla rörliga delar sitter på insidan ser jag inte det som ett problem.
Bränsletrycksregulatorn behåller du. Gasarna behöver rätt och väldigt lågt tryck. Funkar perfekt på Alfettan…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
6 december, 2014 kl. 12:17 #27388När Kenneth skriver Järna menar han Nykvarn…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
6 december, 2014 kl. 12:31 #27389Nykvarn, Järna….ja ja !
6 december, 2014 kl. 12:49 #27390Hej
Min pump sitter i bagageutrymmet, strax ovanför bränsletanken. Den monterades av Christos för många år sedan. Original filterhållare/tryckregulator. Inga upplevda problem.
6 december, 2014 kl. 15:09 #27391Många svar och bra tips! Tackar!
Jag köpt “stora kitet” med pump, montagedetaljer och stora Filter King, dock inte av Trendab i Järna:-)
Så jag är fortfarande lite oviss vad det gäller trycket till förgasarna, jag kör med original Weber 40, det sitter även Sprint Filter från Misab på dessa, men det har väl ingen betydelse.
Alfapino
6 december, 2014 kl. 16:21 #27392Jag har inga exakta värden men du ska nog inte ha så högt tryck eftersom nålarna i flottörventilerna
måste kunna hålla tätt när de ska stänga. Det som är nog mera viktigt med flödet, och det bör pumpen klara.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
6 december, 2014 kl. 21:40 #27393Frank, du får komma ut på studiebesök å kolla på min!
Filter king och Facett i motorutrymmet. Max 0,25 bar tryck.
Då kan du också få klargöra hur i h-vete dörrstoppen ska se ut….
6 december, 2014 kl. 22:01 #27394Inlägg av Johan Stenlund på 2014-12-06 21:40
…Max 0,25 bar tryck…
Nominellt 0,16 bar.
Jag är fullständigt Räserskadad
15 december, 2014 kl. 13:29 #27395Tackar för alla tips! Den blev monterad under bilen, i jämn nivå med tanken. Dock kanske lite otäckt nära diffklumpen… Hade även lite svårt att få det tätt, men löste det med gängtejp, kanske inte bästa lösningen då jag inte vet vad som händer med tejpen när den får vara kompis med bensinen en längre tid.
Alfapino
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.