Fåglar i styrningen

Published by Lars Johansson on

Forum Teknik Fåglar i styrningen

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Lars Johansson
    Deltagare

Har en Spider 1996 års modell. När bilen är kall så finns det ett gnisslande ljud från styriningen. Det försvinner när bilen blir varm. Vad är det som kan orsaka det här ljudet? Går det att smörja någonstans för att få bort det?

larsjoh51

Kenneth Larsson
    Deltagare

Har du tillräckligt med servoolja ? Har du rätt viskositet/typ på oljan? 

Min tjuter oxå lite när den är kall – men det går över när den är varm. Fyllde i mera olja då blev det bättre – men jag bekymrar mig inte för mycket grejorna är ju typ 20 år gamla.

Frank Pino
    Deltagare

Jag hade liknande ljud i min 159a, det visade sig vara “fel” servoolja, eller rättare sagt,  Alfa hade bytt olja pga av att det skummade, missljud?. Bytte olja till den nya rekommenderade och ljudet försvann! Vet dock tyvärr inte vilken olja som rekommenderas. Men Gävle Bilteknik vet:-)

Alfapino

Lars Erlandsson
    Deltagare

Vill minnas att man då levererade bilar till sverige med fel viskocitet på servooljan. Byt den så blir det tyst.

Lars iM

Lars Söderman
    Deltagare
    • Det är väl CHF servoolja som gäller nuförtiden och som har betydligt bättre lågtempegenskaper än ATF-olja.
      Men den är visst inte blandbar med ATF så se till att tömma och skölja systemet med den nya oljan.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul–och-transmissionsolja/Styrservoolja-CHF-2000028148/

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.