Fälgar och däck till GTV-916

Published by Markus Nilsson on

Forum Teknik Fälgar och däck till GTV-916

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Markus Nilsson
    Deltagare

Finns säkert många åsikter om detta utifrån tycke och smak.

Funderar på nya fälgar med däck 225/45 17 till min nyligen inköpta -97a.

Vilken ET gäller för en 3,0 V6 24V?

Råd mottages tacksamt…

Crister Borg
      Deltagare

Enligt bultcirkelguider på nätet ska det va ET 35. V6a from -03 ET 30… På 155, som jag har, ska det enligt samma guide va ET 49,5, men jag har 35. Det gör att fälgcentrum är 4,5mm längre in mot mitten av fälgen, dvs den breddar mer utåt . ET 0 så är fälgens centrum i mitten av fälgen.

elCrillo Kalmar

Oscar Persson
        Deltagare

225/45-17 fungerar hyggligt, det “är nog det man kör på”. Men det är inte riktigt så enkelt, fälgen måste ha frigång från bromsoken också. Det diskvalificerar en hel del fälgar, och ett sätt att komma runt det är att ha fel ET men det straffar sig på köregenskaperna. Vet tyvärr inte vilket ET som gäller. 

Men även med 225/45-17 är det tight i hjulhusen. Kanten mot stötfångaren bak sitter illa till, och i framkant mot innerskärm när man svänger. 

Filip Norén
          Deltagare

Det går också att använda fälgar med VW-bultmönster, alltså 5×100, med sådana där specialbultar som jag inte minns namnet på… Med andra ord går det att få tag i en hel del mer från eftermarknaden med! Och om man är villig att betala frakt från UK och Tyskland ökar utbudet av Alfa-fälgar med. 

Som referens har 17″ Alfa Teledial-fälgar ET30.5, så ET35 är inga konstigheter. Zender Siena ligger väl på ET28 om jag inte minns fel. Sikta på 30 eller mindre så får du schysst utseende på bilen med. Framför allt bak sitter hjulen mystiskt långt in original. Den sura baksidan är ju att man kan påverka balansen i bilen och göra den mer understyrd om man ökar spårvidden bak. 

GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring

Håkan Andersson
            Deltagare

Som vanligt tycke och smak. Går faktiskt att ha mycket brett och 17″ fungerar alltid på GTV -97. Endast vissa 16″. Jag har 235/35/17 på splitfälgar liggande och 225/45/16 på bilen. Se bild. Kan tänka mej sälja 17″ om intresse finns.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Markus Nilsson
              Deltagare

Tackar för raderna!

Har kikat runt en hel del på bilder på nätet och fastnat för Milano- (verkar som du har detta Håkan, riktigt snyggt tycker jag) eller Siena-fälgar allternativt Teledial. Om jag har förstått det rätt så är det begagnat som gäller för dessa, eller?

Något till salu?

Just nu sitter det 18″ (liknande nedan) på som jag inte riktigt gillar.

.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.