Fälgar till 105.36 Bertone?

Published by Robert Lidström on

Forum Teknik Fälgar till 105.36 Bertone?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Robert Lidström
    Deltagare

Tjena!

Letar stålisar att använda på bana, 6-7 x 14 (4×108) ET38? Har letat mig gul och blå på nätet! Funkar annan ET i närheten? Ekonomin finns inte till GTA-replikor, och kommer säkert ta nån kurb för hårt ändå, därav stålisar

Alla tips mottages tacksamt

(O=V=O) //1966 GT Veloce

Peter Svensson
    Deltagare

Hej
    Jag satte 15″ från en SAAB 900 eller 9000 när jag skulle ha andra hjul till min Bertone. Det är längesedan nu så jag minns inte vilka årsmodeller som passar, kommer i alla fall ihåg att centrumhålet behövde tas upp.

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Jag har sett bertonealfor med fälgar från t.ex Saab, Peugeot och Audi så nog borde det gå att finna nåt lämpligt. ET går bra bara det är i närheten av rätt. Behövs det kan man ju ta hjälp av en tunn spacer. Värre om det felar åt andra hållet då… Navhålet får man antagligen vara beredd på att ta upp. Känns som att det är lättare med däck i 15″ om du ska ha nån form av bandäck.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Magnus Åberg
    Deltagare

Fredrik Malmgren, som tyvärr gick bort för ett par år sedan, körde Peugeot 205 GTI fälgar på sin först senapsgula sedan vita med stripes-målade Bertone.
    Det var supersnyggt och helt klockrent på den bilen. Jag har en uppsättning som, om jag kommer ihåg rätt, är i hyfsat skick.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag har 4 st SAAB fälgar i 15″ med halvslitna R-däck på som jag kan släppa för en schysst peng om du är intresserad. Dessa har funkat bra på min Bertone.
    Skicka i så fall ett PM på FB till mig. Kan ev transporteras till Helsingborg om en vecka.

Robert Lidström
    Deltagare

Hej alla!

Kryssade i för att få e-post när någon svarade men inte fått något?

Tackar för alla svar och kommer återkomma. Låter tajt med 15″ då min ät duktigt sänkt….

(O=V=O) //1966 GT Veloce

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Borde funka med 15″ även om bilen är låg. Har en kompis med duktigt sänkt bertone och han har visserligen minimalt gnugg i skärmkanten bak vid riktigt hård kurvtagning men det beror på att han har en bakaxel från en Montreal som är bredare än originalaxeln. Utan den skulle det vara helt lugnt. Han kör med 195-50-15 på däcken. Den bilen kördes utan problem på Kinnekulle sist.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Har också kört 205 GTI fälgar, 185/55-15 däck (funkade bra på bana) på min sänkta Bertone utan problem. Kräver dock bearbetning av centrumhålet bak.

Gtj-73 156 JTS-02 Panda 1000 Cl-89

Mats Forssén
    Moderator

Posted By Robert Lidström on 25 jul 2018 12:37
    Hej alla!

Kryssade i för att få e-post när någon svarade men inte fått något?

Tackar för alla svar och kommer återkomma. Låter tajt med 15″ då min ät duktigt sänkt….

Bara för att fälgen har större diameter behöver inte däckets ytterdiameter bli större så du bör kunna få plats med dem om du väljer rätt däckdimension.
    Kolla mha av denna länk där du enkelt jämför hur olika dimensioner på däck och fälg, inkl offset slår:

https://www.willtheyfit.com/index.php?width=185&aspect=70&diameter=14&wheelwidth=5.5&offset=38&width2=195&aspect2=55&wheel_size=15&wheel_width=6-5&offset2=33

Informationen om 15-tumsvarianten i länken tog jag från Berlinan som jag la Saab 9000-fälgar på.
    Som tidigare har skrivits så passar fälgarna men man måste ta upp navhålet bak något.
    Navdia på Alfan fram: 63,8 mm och bak: 69,9 mm

Jag använde slipstift när jag gjorde det eftersom det inte är så noga då fälgen inte styr på navet utan enbart på muttrarnas konor.

Här finns bild på Berlinan med Saabfälgarna: https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34526&page=3#pid384798

#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

Niclas Enell
    Deltagare

Fantastiskt bra länk, willyheyfit.com, har hela verkstadsgolvet fullt med kritade skisser och beräkningar på olika däck-fälgkombinationer varav hälften säkert är feltänkt.
    Åker på 185/65 14 och 6 x 14 med ET10 på min sänkta Bertone och det funkar. Men visst suddar det i innerskärmarna bak vid kraftig nedfjädring.
    Saabs plåtfälgar 6×15 ET33 är inga problem även på en sänkt bil, det finns gott om plats. Har någon idé om att låta bredda dessa utåt med 0,5” för att få det till att fylla hjulhusen lite bättre men har hittills inte fått tummen ur…

Enell

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.