Fälgproblem för evigt?

Published by Bruno Barbieri on

Forum Allmänt Fälgproblem för evigt?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16558
    Bruno Barbieri
    Deltagare

      Har efter en bromrenovering detekterat ett mysterium. Fälgar som inte “passar längre” såg det ut som.

      Har i princip alltid haft tur eller varit noga när jag tagit av och skruvat på fälgarna och möjligen förundrats en aning över olikheterna på fram och bakaxelns nav. Men nu körde jag en balansering på en däckfirma och då blev det problem. Värre och värre ju mer jag körde.

      Mätte upp det hela. och fälgarna  (som gjuta ekerfälgar) centrerar inte riktigt på navet utan jag har 2-3 mm spel på diametern. Fälgens centrumhål är 74 mm där den skall centrera mot axeln och navet ca 71. Dessutom är denna kant på naven på bakaxeln 6 mm och går i botten eftersom fälgens borrning bara är 4 mm djup på denna plats. 

      Framaxeln däremot har nav som är typ 60 mm som bredast och sedan koniskt avsmalnande utåt!  Bilen är en 1600 men fick en 2000 motor för 20 år sedan. Även transmissionen blev från 2000 (inser jag eftersom diffbroms).

      Alltså på bakaxeln är navet bara som en inåtgående skål med en 6 mm kant på, sen är det anläggningsyta mot fälg. Där fram är det som avlånga plastmuggar med en sfär längst ut.

      Min fråga slutligen: Kan naven mellan en 1600 och 2000 vara så olika eller är det något annat som smugit sig in under åren? Då måste man ju nästan ha dedicerade fälgar till fram och bakaxeln!      

       

      bättre sent än aldrig

      #16559
      Kenneth Larsson
      Deltagare

        Du har nog helt rätt på bilen. 

        Men på dessa gamla bilar så är fälgens centrering inte på navet utan på de koniska hjulmuttrarna. Det är där centreringen finns – dvs navet ska ha frigång.

        Jag skulle gärna vilja att du beskriver hur din motor är byggd och med vilka grejor om den är bänkad till 190 Hk – det finns nog många nyfikna på det!

        #16560
        Tomas Gunnarsson
        Deltagare

          Jag är ganska säker på att min 1750 GTV hade styrning både bak och fram och med samma diameter mellan nav och plåtfälg. Det kan ju ha ändrat diameter på senare årgångar.

          Tomas Gunnarsson

          #16561
          Bruno Barbieri
          Deltagare

            Stort tack för återkopplingen.

            Den här bilen har ju stått stilla rätt länge men den 1600 den bygger på är i alla fall från så sent som 1975 och det är uppenbart att bak och framaxel är olika i naven. Är de olika på grund av bytt axel eller är de det i alla fall enligt din erfarenhet?

            Bak funkar nog centrering, bara fälgcentrumhålet har rätt diameter…Har byt till genomgående muttrar så nu ser jag i alla fall och kan mäta om man dragit lika långt på alla. Tyvärr har jag inte haft förmånen att se så många original nav och bromsar, men centrera på hjulmuttrarna, vad kul. Låter ju hjättebra.

             

            MVH Bruno Barbieri

            bättre sent än aldrig

            #16562
            Bruno Barbieri
            Deltagare

              Stort tack för återkopplingen.

              Den här bilen har ju stått stilla rätt länge men den 1600 den bygger på är i alla fall från så sent som 1975 och det är uppenbart att bak och framaxel är olika i naven. Är de olika på grund av bytt axel eller är de det i alla fall enligt din erfarenhet?

              Bak funkar nog centrering, bara fälgcentrumhålet har rätt diameter…Har byt till genomgående muttrar så nu ser jag i alla fall och kan mäta om man dragit lika långt på alla. Tyvärr har jag inte haft förmånen att se så många original nav och bromsar, men centrera på hjulmuttrarna, vad kul. Låter ju hjättebra.

               

              MVH Bruno Barbieri

              bättre sent än aldrig

              #16563
              Bruno Barbieri
              Deltagare

                Stort tack för återkopplingen.

                Den här bilen har ju stått stilla rätt länge men den 1600 den bygger på är i alla fall från så sent som 1975 och det är uppenbart att bak och framaxel är olika i naven. Är de olika på grund av bytt axel eller är de det i alla fall enligt din erfarenhet?

                Bak funkar nog centrering, bara fälgcentrumhålet har rätt diameter…Har byt till genomgående muttrar så nu ser jag i alla fall och kan mäta om man dragit lika långt på alla. Tyvärr har jag inte haft förmånen att se så många original nav och bromsar, men centrera på hjulmuttrarna, vad kul. Låter ju hjättebra.

                 

                MVH Bruno Barbieri

                bättre sent än aldrig

                #16564
                Bruno Barbieri
                Deltagare

                  Sorry det var visst mindre trög “skicka” ikon än jag trodde. Tack för 1750 inlägget. Det låter rimligt – alternativt så måste många ha bytt bort detta problem. 

                  MVH Bruno 

                  bättre sent än aldrig

                  #16565
                  Igino Cazzola
                  Deltagare

                    Jag hade också olika centrumstyrning fram/bak (63,8/69,9) det tröttnade jag på rätt snart, så jag lät en mekanisk verkstad svarva till två centreringsringar som jag pressade fast där fram, se’n beställde jag fyra fälgar med samma centrumhålsdiameter.

                    Jag är fullständigt Räserskadad

                    #16566
                    Bruno Barbieri
                    Deltagare

                      Tack för återkopplingen.

                      Då är det sannolikt så att det är olika dimensioner på fram och bakaxel.

                      En liten avslutande fråga: Har ni haft “kroniska problem” kopplat till centrering av fälgarna, tydligt vid lite högre farter och kontinuerligt progressivt till skillnad från vanliga balanseringsproblem som brukar kännas vid viss(a) hastigheter och sedan försvinna över/under denna hastighet?

                      Jag funderar naturligtvis på hur bra det kan bli med “muttercentreringsmetoden” – eller om det alltid är en sisådär lösning även om man drar noga “i kors” och med samma vridmoment.

                       .

                      MVH BB    

                      bättre sent än aldrig

                      #16567
                      Igino Cazzola
                      Deltagare

                        Inlägg av Bruno Barbieir på 2015-08-18 20:14

                        Jag funderar naturligtvis på hur bra det kan bli med “muttercentreringsmetoden”…

                        På min bil funkade varken muttercentrering eller plastcentreringsringar. Problemet försvann först då jag bytte till metallcentreringsringar.

                        Jag är fullständigt Räserskadad

                        #16568
                        Robert Hultman
                        Deltagare

                          Det där med olika stora nav på bak- och framaxel upptäckte jag för första gången på Kinnekulle Ring i söndags. Min 1600 GTJ från 75 var mer än lovligt vinglig på banan. När jag åkte ut i depån såg jag att flera av hjulmuttrarna gängat ut sig. 

                          Kunnigare alfisti på plats kunde berätta för mig att navhålen på fälgarna är olika stora och att man därför måste sätta rätt hjul på rätt axel. Lite pinsamt att jag inte insåg det när jag satte på hjulen eftersom hjulen på bakaxeln inte gled på navet utan fick skruvas fast “utanpå” bromstrumman.

                          Min bil har precis fått en ny bakaxel från en 2000-bil. Kanske läste jag tråden slarvigt men jag fattade inte om det är skillnad på bakaxeln från en 2000 och en från en 1600?

                          Hursomhelst verkar det vara idé att lösa det på något (Iginos) sätt så man kan rotera hjulen när däcken slits olika.

                          Stockholm

                          #16569
                          Robert Hultman
                          Deltagare

                            Det där med olika stora nav på bak- och framaxel upptäckte jag för första gången på Kinnekulle Ring i söndags. Min 1600 GTJ från 75 var mer än lovligt vinglig på banan. När jag åkte ut i depån såg jag att flera av hjulmuttrarna gängat ut sig. 

                            Kunnigare alfisti på plats kunde berätta för mig att navhålen på fälgarna är olika stora och att man därför måste sätta rätt hjul på rätt axel. Lite pinsamt att jag inte insåg det när jag satte på hjulen eftersom hjulen på bakaxeln inte gled på navet utan fick skruvas fast “utanpå” bromstrumman.

                            Min bil har precis fått en ny bakaxel från en 2000-bil. Kanske läste jag tråden slarvigt men jag fattade inte om det är skillnad på bakaxeln från en 2000 och en från en 1600?

                            Hursomhelst verkar det vara idé att lösa det på något (Iginos) sätt så man kan rotera hjulen när däcken slits olika.

                            Stockholm

                            #16570
                            Bruno Barbieri
                            Deltagare

                              Hej

                              Även om det inte är helt klarlagt i forumet så verkar det luta mest åt att det är olika diameter (original) på fram och bakaxel oaktat motor/tranmissionsbyte.

                              Tror inte det framgår i “verkstadshandboken” som är i stugan tyvärr.

                              Men, menar du fälghål- då måste det väl vara just dina fälghål som hade olika diameter…

                              MVH BB

                               

                              bättre sent än aldrig

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.