Fälgrengöring

Published by Robert Hultman on

Forum Allmänt Fälgrengöring

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Den korsning mellan kemi- och motorindustri som förser oss med oktanboosters, läcktätare, reservdäck på burk, bilshampoon, sealers, nano-ditt och nano-datt har ännu att uppfinna en riktigt verksam fälgrengörare.

Jag har en uppsättning nyinförskaffade lackade stålfälgar som ser riktigt bra ut. Efter rengöring med diverse medel ser de ännu bättre ut. Då flög putsdjävulen i mig och sa “Om du gör dem riktigt, riktigt rena så kan du bara spola av dem då och då och de kommer alltid att vara som nya.”

Men efter att ha använd både dyra och billiga varianter av “fälgrengöring” (ni vet typen man sprayar på fälgarna och sen gnuggar med en borste) så är det i alla fall inte helt rent. På insidan av fälgarna är det bitvis svart som natten.

Jag provade med en roterande nylonborste på borrmaskinen. Och visst – smutsen försvinner. Men det gör dessvärre lacken också om man bara är aningen oförsiktig. Så den metoden går bort.a

Aceton –  får smutsen att lösas upp. Inget mirakelmedel dock. Dessutom är jag rädd att det också påverkar lacken.
      Rödsprit – har också viss effekt på smutsen. Men inte heller det något snabbt sätt.
      Klorin – särskilt spray-varianten som inte rinner av på en gång – är någorlunda verkningsfullt.

WD40 – poänglöst.
      Fotogen – verkningslöst.

Problemet måste vara bortemot 100 år gammalt – det måste ju finnas en lösning.

Stockholm

Gabriel Eriksson
      Deltagare

Jag gav mig på en uppsättning riktigt äckliga fälgar, det som funkade bäst var lacknafta/alifatnafta (lite beroende på vad som fanns på hyllan..) fick bort en del med t-röd också. På bilden har den skitiga fälgen redan fått en omgång med fälgrengöring/avfettning. Blev mååånga timmar innan jag var nöjd med resultatet. 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Robert Hultman
        Deltagare

Inlägg av Gabriel Eriksson på 2015-06-10 23:19

Jag gav mig på en uppsättning riktigt äckliga fälgar, det som funkade bäst var lacknafta/alifatnafta (lite beroende på vad som fanns på hyllan..) fick bort en del med t-röd också. På bilden har den skitiga fälgen redan fått en omgång med fälgrengöring/avfettning. Blev mååånga timmar innan jag var nöjd med resultatet. 

Resultatet blev ju så bra som man kan önska. Men “mååånga timmar”,  huga!

Är det någon som provat med en flaskborste i borrmaskinen och gå loss på fälgarna med istället för att jaga smuts för hand?

Stockholm

Henrik Ahnfeldt
          Deltagare

En sprayburk silverfärg fixar all skit

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Robin Nyquist
            Moderator

Till de där kan du skaffa fälgsyra!

Thomas Bodén
              Deltagare

Du behöver saker från Pingens… eller nån annan bra kemleverantör. Men det är kanske som det sas ovan… Dags för lite syra!

156 GTA Sportwagon

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.