Får jag presentera Giulia?
Published by Robert Lidström on
- Detta ämne har 22 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 7 augusti, 2014 kl. 21:22 av Fredric Gustafsson.
-
FörfattareInlägg
-
4 augusti, 2014 kl. 22:54 #13065
Hallå Alfistas!
Ja, vad ska man säga! Det började nog för 6-8 år sedan. Bilintresset har alltid funnits, men spretat åt alla möjliga håll. Moderna bilar och klassiska. Alltid gillat bilar. Lite äldre låg väl bättre till i hjärtat, 60-70-talsjänkare t.ex. Sedan fick jag se en Alfa av äldre modell någonstans på en träff eller liknande. Nu såg jänkarna ut som dinosaurier, byggda med slägga och bräckjärn. Europeiskt och speciellt italienskt ska det vara! För några år sedan (kanske 2-3 år sedan) så var jag faktiskt medlem här, och hade redan då, siktet inställt på en Bertone. Men i samma veva blev bägge mina föräldrar sjuka i cancer, med allt vad det för med sig. Vanliga ting blev ovidkommande och glömdes bort. Mina föräldrar gick bort i cancer bägge två, med några månaders mellanrum, sep. -13 samt mars -14.
När allt lugnat ner sig, så började bilintresset brinna igen. Nu visste jag vad jag ville ha. Jag satte “Alfa Romeo, före 1980” som sökning på blocket.se och det var även min startsida! Det började likna fanatism av hög nivå. En 1300 Junior GTA -72 i skala 1:18 köptes in och sattes i bokhyllan (körd av van Lennep och Toine Hezemans i ETCC Jarama 1972), även Johnny Tiplers “Alfa Romeo Giulia (Coupé GT & GTA)” köptes in. Dagarna gick medans jag surfade runt på oändligt många Alfa-sidor och pluggade på och specificerade mitt gillande mer och mer. Scalino, stepfront, osthyvel var ord som kom in i hjärnans ordlista. Giulia. Och en tidig sådan! GT? Kanske till och med en GT Veloce? Man visste ju att GTA inte fanns på kartan!
Dagarna gick, tanten blev grinigare och grinigare av allt mitt traggande, men mjuknade varje gång jag sa “Röd italienare!”. Helt plötsligt var den bara där. PANG! Det var en sen kväll jag fick syn på den, hade fortfarande semester. Flimmrande ögon läste:
“Alfa romeo giulia sprint GT veloce”
Habba habba! Läste hela annonsen, om och om igen…Var? Var? Var?…PITEÅ!? Avgrundsdjup suck! Till och med frugan kallade från sovrummet och undrade vad som var fel. Jag förklarade….ingen empati! Nåja, nu måste planer smidas! Är detta möjligt? Kan jag? Går det? Är detta den med stort D?!
Sagt och gjort!Biljetter till mig samt bäste polaren (som är kunnig “skruvare”, projekt, Opel GT -69) inhandlades, matsäck packades, fjäskande för frugan påbörjades (inte nödvändigtvis i den ordningen!). Dagar gick, nätterna blev längre och längre, garaget städades, nu var det fantamig DAGS! Tåg 12.10 från Eslöv, Skåne till Piteå, Norrland. 21 timmar med ont i magen! Står på Pite busstation efter samtal till säljaren innehållande klädbeskrivning. “BAAAAAAAAAAAM, BAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM”
Säljaren kör den till busstationen! Nytvättad, blänkande, hjärtskärande skönhet! DEN NORRLÄNDSKA PRÄRIENS GUDINNA! Och hon heter Giulia! Fika bjuds, dokumentationer och minnen visas och förklaras, gamla broschyrer blir bläddrade i, kunskap förs vidare. Papper skrivs, Giulia packas med alla originaldelar (MÅNGA!), handslag och “Ta hand om den gamla damen!”
Med försiktighet taxar den gamla damen ut på E4an, snart hittar vi ett tempo hon gillar! Resan går mot Gävle, i 2-timmars-pass. Jag sitter och bara suger in historia, dofter, ljud, design! Fingrar lite smått på instrumentbrädan, känner på dörrsidorna, innertaket, blir kompis med KD (korsdrag). Stannar vid matställen och bensinmackar. Giulia rullar på…känns som hon vill sträcka på sig lite! Kommer fram till Gävle vid 20.30, hotell är bokat, Giulia får sova i låst parkeringsgarage. Kan inte slita mig!
Resan går vidare 06.40 dagen efter med stopp endast för tankning. Hon känns inte alls 48 år gammal! Giulia har studs i benen fortfarande! Mil tuggas, tanken börjar sjunka in. Jag är Bertone-ägare! JAG ÄR BERTONE-ÄGARE! Söder om Jönköping inmundigas schnitzel och pommes, samt kaffe, sedan tar jag vid. Sista sträckan är 3 timmar. Man börjar känna igen sig!
Hemma! Ställer henne på gatan utanför för att kolla att hon går fri för trottoarkanten, det är precis, men med den försiktighet hon förtjänar så går det bra! Låter rutorna stå nere. Fläkten snurrar. Lyfter huven för att låta henne svalna. Beundrar. Verkligheten kommer i form av 2 barn som saknat sin far och en sönderstressad fru som har tagit hand om rastlösa barn i 30-gradig värme, samt en inhyst hund.
Går ut efter middagen och ska lirka in henne i garaget. Grannar kommer förbi. Stannar till, ler brett och gratulerar!
Så här ger jag er, Giulia!
Lite snabbinfo:
Modell: Alfa Romeo Giulia Sprint GT Veloce
Årsmodell: 1966
Tillverkad: 6 juli 1966
Såld: 13 juli 1966 i Stockholm (allt enligt Marco Fazio på Automobilismo Storico Centro Documentazione)
Antal ägare: 5 (jag är nummer 6) Köpt av Per Strandberg, Piteå.
Mil: 5220
Färg: Alfa Rosso 530 (?)
Inredning: Svart (Nero Fumo) Skai
Motor: 4 cyl, doch, helaluminium
Cyl. Volym: 1570cc
Effekt: 125 hk (SAE)
Vikt: 1020 kg
Toppfart: Över 185 km/t
Antal tillverkade: 12499 st (1965 – 1968)
Övrigt: 5 vxl, dubbla Weber 40DCOE27, skivbromsar runt om, diffbroms, något sänkt och uppstyvad (Koni) En lågmilare med 5 ägare, aldrig renoverad, endast omlackad. Bakaxel och fälgarna i magnesium kommer från Giulia GTA.Jag hoppas kunna vårda denna skönhet i många, många år framöver, samt givetvis bli mer delaktig i träffar och kanske även bandagar(!)
MvH
Robert Lidström(Jag till vänster, co-driverns första tur med Giulia!)
(O=V=O) //1966 GT Veloce
4 augusti, 2014 kl. 23:14 #13066Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
4 augusti, 2014 kl. 23:45 #13067Jag är fullständigt Räserskadad
5 augusti, 2014 kl. 06:31 #13068Fantastiskt vacker! Grattis!
Med vänlig hälsning, Per
5 augusti, 2014 kl. 07:21 #13069Vilken vacker och trevlig berättelse, TACKAR!!!
Och grattis till en fin-fin bil
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
5 augusti, 2014 kl. 08:14 #13070Grattis, vilken pärla!
5 augusti, 2014 kl. 08:39 #13071Så snygg bil den däringa
I garaget just nu
En svart Alfa Romeo Spider 1985
En vit Mercedes E350 Cabrio 2010
En grön Mercedes C220 Kombi 2019
En Silver/Orange Fiat Burstner Husbil 20075 augusti, 2014 kl. 09:13 #13072Underbar historia och bil, grattis.
5 augusti, 2014 kl. 10:03 #13073Underbar historia ! och all lycka med den vackra Giulian
Limhamn 155 2,0 -93 Skinny
5 augusti, 2014 kl. 10:18 #13074Härligt och grattis!!
5 augusti, 2014 kl. 11:34 #13075Otroligt fin! Vilket kap! Och sen så fick den stanna i Sverige en stund till! Grattis!
Alfapino
5 augusti, 2014 kl. 12:32 #13076Helrätt!
5 augusti, 2014 kl. 16:31 #13077Och när man ser era stooora leenden på bilden säger det allt…
Grattis till en fin bil!
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
5 augusti, 2014 kl. 18:22 #13078Man får tacka för gratulationer och trevliga heja på-rop!
Det kommer bli spännande framöver! Först så är det en spindelled som ska bytas (fick med löst på grund av tidsbrist, från min sida, och verktygsbekymmer hos den gamla ägaren). Sen ska man försås försäkra hos MHRF och lite annat, framåt helgen blir det tvättning och dammsugning och lite annat!
Tack igen alla, hoppas träffa er nånstans!
Just det!
Fråga: Bästa Alfa-verkstaden/meckaren/allt i allon i Skåne, Södra Sverige?
Tacksam för svar kring vem som ska få serva och sköta om Giulia!
(O=V=O) //1966 GT Veloce
5 augusti, 2014 kl. 19:55 #13079Det värmer i hjärtat!. Jag känner att hon fått ett bra hem.
/Piteper.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.