Färddator och bränsleförbrukning 159 1.9 jtsm

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Färddator och bränsleförbrukning 159 1.9 jtsm

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

Måste fråga om det där med färddatorn och bränsleförbrukning. Jag tycker mig se att om bilen står still och motorn på tomgång får färddatorn spelet. Att den då registrerar förbrukning och ökar på rejält. På sätt och vis riktigt men inte van att det brukar vara så. Hur upplever ni detta. Och hur väl stämmer färddatorns bränsle uppgifter mot verklig?

Frank Pino
    Deltagare

I den 159 1,9 jtdm jag hade så stämde färddatorn förvånansvärt bra mot verkligheten. Tror inte att den visade ”tokiga” värden på tomgång heller. Men bilen var utrustad med en KCR-box.

Alfapino

Blir det inte bara streck  istf siffror när du står stilla?
    Normalt ska den göra så eftersom den inte registrerar nån körsträcka, alltså inga lit/km

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Låter bra, Ska kolla lite mera framöver. Ska kolla det där med ”strecken” stillastående. (Så är det på min Citroen C5) Verkar tyvärr som den är rätt törstig. Stadskörning lätt uppåt 1 L/mil. Frågan är om det kan ha betydelse om man står på tomgång från uppstart av motorn eller om man först kört en sträcka och sedan står still med motorn på tomgång?? 
    Ja det är en Autodelta box på den. Specialoptimerad av Autodelta i Italien. Ska nu vara ca 135Hk i stället för 120 std. Alltså inte ställd på maxeffekt. (Går tydligen ändra uppåt 150 hk) Enligt förra ägaren snålare med boxen inkopplad?? Denna ska vara snålare än en 16V på 150hk std ??.
    Ska kolla ”på riktigt” framöver. 

Vad brukar era andras 1,9 dra?

Igino Cazzola
    Deltagare

Det finns färddatorer som byter enhet när man kör för sakta, exempelvis l/h i.s.f. l/100 km.

Jag är fullständigt Räserskadad

Magnus Berg
    Deltagare

I Brera (och därmed säkerligen i 159 ocks&aring kan man ändra enhet på förbrukningen mellan l/100km och km/l. Låter inte som du har det ”problemet” men kan vara värt att kolla upp. Jag tyckte min va kanon i början som verkade dra mindre när jag gasade på men det visade sig tyvärr bara vara enheten som va inställd på km/l. 

Jag noterade en konstig sak i dag. Om man kör i en längre nedförsbacke med ”full” motorbroms står färddatorn aldrig på 0 momentana förbrukningen alltså. Frågan är om den visar fel eller om insprutningen aldrig stänger av helt. På Citroen står den på 0 så fort man släpper gasen och motorbromsar det allra minsta. Dessutom noterade jag att hastighetsmätaren visar 5-7 km för mycket mot GPS i mobilen. Vet inte om det är rätt däck dimension på den nu. Ska naturligt vis testa och tanka fullt och nollställa trip men risk att trippmätaren visar för mycket också? Är ju mera en kul grej och lite sport att se hur det är med förbrukningen. 
    Helt klart en kul bil med otrolig väghållning och vettig komfort. Synd att den är i minsta laget ”inuti”.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Vet inte hur det är på Brera men på min 156 laggar aktuell förbrukning lite. Den visar mer vad förbrukningen var för 10 sekunder sedan. Har dock rullat längre än så och den går heller aldrig ner på noll så jag har utgått från att den inte stänger av flödet under motorbroms. Antingen det eller så visar färddatorn fel.

Att hastighetsmätaren visar 5-10km/h för mycket är väl i stort sett normalt. Det har de allra flesta mina bilar gjort. Har standardfälgar med rätt däcksdimension och den visar också lite mer än vad min GPS säger.

Vid  motorbroms går datorn inte ner på noll, iaf på min 159. Den stoppar på 0,2. Ligger kanske och pytsar i lite soppa vid motorbroms?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.