färgborttagning på fälg…

Published by Mikael Brandstedt on

Forum Allmänt färgborttagning på fälg…

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

Är det någon som sitter på ett klockrent recept hur man avlägsnar färg på ex fälgar?

Det finns något som heter : Green super paintstripper. Går att handla på Ahlsell med art nr 317955. Ska fungera enligt en bekant.

Är det någon som provat med något annat ?

Lars Persson
    Deltagare

Blästring. Jag lämnade in mina på en firma 600kr för fyra fälgar eller 1200 lackerade blev mycket bra. Inte lönt slabba med kemikalier för det priset.

Dan-Erik Hansson
      Deltagare

Jag brukar använda trottoarkanter. Väldigt effektivt.

Har inget supertips för hemmabruk eftersom de kemiska färgbekämpningsmedlen inte är så lyckade utan (skydds)utrustning. Håller med föregående talare om blästring. Kanske en snygg svarvning/polering/klarlackering av yttre fälgbanan som grädde på moset.

Efter 24 h med en fälg insmord i bromsvätska…resultat INGET

Efter 24 h med en fälg insmord Alcros bums färgborttagningsmedel…..resultat INGET

Ska beställa det där superdupermedlet på Ahlsell nästa vecka för att se vad som händer då.

Jag ska låta fälgarna ligga med sin behandling till jag ser en reaktion. Bromsvätskan är ju bra otrevlig så det borde hända något efter några dygn.

Lars Persson
        Deltagare

Vad kostar dessa kemikalier? Visst, det är ju kul att fixa själv, men varför inte blästring?

Thomas Hauge
          Deltagare

Är ganska lat av mig och har de senaste tio-femton åren använt mig av lokala pulverlackeraren som även blästrar.

Fick nyss hem mina GTV 79 fälgar.

[URL=http://s545.photobucket.com/user/hauge/media/Alfa/DSCF2100_zps3d596cd4.jpg.html][/URL]

[URL=http://s545.photobucket.com/user/hauge/media/Alfa/DSCF2105_zpsc9f4893f.jpg.html][/URL]

Hauge

Jag har byggt en blästertunna av en farmartank för sandblästring, har även ett Jula blästerskåp som jag har glasblästring i. Kan väl påstå att det finns roligare saker att göra än att blästra själv….. det blir ju inte industriellt med en stor kompressor och halvdana saker.

Har väl nött igenom ca 10 uppsättningar fälgar och börjar tröttna på det liksom…

Enklaste måste vara att slabba ut en hiskeligt farlig vätska och gå göra något annat under tiden.  typ(dricka öl)

Den där superduper saken på Ahlsell ligger på ca 3-400 kr litern.Penslar man ut på fyra fälgar så borde det väl gå åt 1-2 dl ?

Men visst, man kan ju sälja bort allt till proffs också….

Inlägg av Lars Persson på 2014-11-18 15:10

Blästring. Jag lämnade in mina på en firma 600kr för fyra fälgar eller 1200 lackerade blev mycket bra. Inte lönt slabba med kemikalier för det priset.

Schyssta priser
            Vad ligger denna firma?

C.R.T - Carbonara Racing Team #36

Debut 2021: Plats 10, Klass III
            2022: Plats 5, Klass III
            2023: Plats 3, Klass III

Mats Nilsson
            Deltagare

600 alt 1200 låter ju skitbilligt,inget att tveka på mao.Blästrar själv och det är inget biligt hobby direkt.

Nackdelen med att lämna bort alu/magnesiumfärlgar är att dom blästrar för grovt,Finishen blir lite lidande.

Men det beror på hur petig man ärKlarlack på fälg kan vara svår att få bort med paintstripper, även problematiskt

med en amatörbläster har jag märkt, speciellt fälgar från mitten av 80-talet och uppåt.

Bromsvätska funkar inget bra på lack längre.Det funkade när det var 1-Komponents eller 2-komp  singelstage lack.

Hade en bromsvätskedoppande bil på billyften och min 164:a ståendes under denna,det droppade i ca 1 vecka

på 164:an innan jag förstod vart vätskan kom ifrån.Syndes inte ett dugg på lacken efteråt.

Skulle gladeligen betala 1200:-.för målat Det finns inte många som är så billiga.inte här omkring.

Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!

Crister Borg
              Deltagare

Jag kan rekommendera Ostkustens Rostskyddsmålning i Kalmar! Prata med Tony, butter och tjurig men löser det om man är snäll… Jag betalade 400:- för att få färg på mina OZ-fälgar och 500:- för att få 4a 19″are blästrade. Iof så känner jag honom genom jobbet men hälsa från Crille på KTS så får ni se om det blir dyrare eller billigare… 

elCrillo Kalmar

Lars Persson
                Deltagare

Firman heter Mikon och är kanske inte så centralt för de flesta, finns i Kalix. Fälgarna är våtblästrade och lackerade med tvåkomponent.

Jag får väl ta ett gäng fälgar ner till dig Crister och kika lite på din 155:a samtidigt 

Tyvärr så har jag inte hittat någon i Norrköpingstrakten som har så där trevliga priser så jag ska nog klura vidare på kemikalier.

Men är det verkligen ingen firma som sysslar med kemikaliebad i Sverige?  Är lite nyfiken på vad som är den dyra/svåra biten jämfört med blästring.

Googlade lite och hittade dessa tre alternativ:

wurts packnings borttagare funkar ännu bättre. spraya på och låt verka och spola av med vatten klarlacken reser sig. funkar fint..

Du kan göra eget färgborttagningsmedel.
                  Du behöver då inhandla följande på färgbutiken:
                  -kaustik soda,
                  -tapetklister,pulver,
                  -diskhandskar och
                  bra att ha är skyddsglasögon.
                  Ta en tom plastbytta, typ glassburk och blanda vatten + tapetklistret
                  till en jämn och tjock smet.
                  Rör försiktigt ner någon dl kaustik soda i smeten. Hur mycket
                  beror ju på hur mycket “limkladd” du gjort
                  Låt blandningen stå och dra till sig ca ½ – 1Timme.
                  Rör om,pänsla på och låt verka, när det börjar “bubbla” i färgen
                  är det dax att ta högtrycken till hjälp och spola av skiten.
                  Upprepa behandlingen på behövliga ställen !
                  OCH…..
                  använd skyddsglasögon och skyddshandskar under allt detta arbetet !
                  Mycket frätande !

Sikkens “paint stripper” fungerar garanterat..tog det på mina BBS RM

Green super paintstripper….

Ger effekt inom 5 minuter, lyfter både klarlack och vanliga färgen på mina övningsfälgar speedline. Men effekten avtar efter ca 20 minuter och går då ej ner tillräckligt på djupet. Så med klarlack,färg och grundfärg så blir nog en flaska på 500 ml tveksamt till mer än max 2 fälgar.

Har beställt wurth packningsborttagare och ska testa vidare….

wurth packningsborttagare fungerar kanon på den klarlackade polerade fälgkanten….

Men är också väldigt oekonomisk. En 300ml flaska räcker till max 2 st framsidor. Den där lackeraren som fick uppdrag att grundmåla 155ans speedline fälgar måste ha fått betalt i hur mycket färg som han gjorde av med ……

Ja, då hade jag bara kaustiksoda med tapetklister kvar att prova. Förutom att penseln kapitulerade inom första minuten så blev jag väldigt besviken. Den gav ingen effekt alls på 24h. Det ända positiva var att den tog bort den ingrodda bromsdammet på insidan av fälgarna så det är en ren yta kvar. Inte ens en krusning gav det på färgen

Men då får man väl googla vidare och ………skam den som ger sig. Nu har jag hittat firman som utlovar resultat.

http://www.skruvskemiteknik.se

Dom sitter på hemligheten hur man fyller ett kärl med en härlig hokuspokusvätska som ska göra grovjobbet ända in till renaste metallen .

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.