Favorit i repris. Vad är det som låter? (Bertonekupé)

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Favorit i repris. Vad är det som låter? (Bertonekupé)

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29893
    Robert Hultman
    Deltagare

      Jag har i helgen bytt den bakre delen på kardanaxeln, doughnut:en längst fram, stödlagret och dess kullager på min Bertonekupé.

      Den som följt min projekttråd, vet att jag fick ett obehagligt ljud från kardanaxeln (fast det tog lång tid att bestämma att det var just från kardanaxeln) på min Bertonekupé när jag körde hem den efter att ha hämtat den på en verkstad som lagat rost i golv och trösklar.

      Eftersom jag alltid haft vibrationer från kardanaxeln bestämde jag mig för att byta “allt” mot nytt och fräscht. Det har jag nu gjort. Dessvärre har jag fortfarande ett obehagligt ljud från kardanaxeln. När jag provkörde idag efter bytet kom det vid 30 km/tim. Jag har inte provat att köra fortare för att se vad som händer med ljudet. Det låter för elakt för att jag ska våga.

      Jag filmade min “premiärtur” filmsnutten är drygt en minut och mot slutet kommer ljudet:

       

      Jag har efter det haft upp bakänden på pallbockar och krupit under för att se om det finns spår av att ta i någonstans. Men nej. Inga märken på vare sig kardanaxeln eller kardantunneln. Jag uppfattade att ljudet kom från området runt handbromsen, varför jag kollade handbromsvajern särskilt. Fästanordningen för vajern vid handbromsspaken sitter så att den kan slå mot kardanaxeln. Men att den på egen hand skulle åstadkomma ljudet, tror jag inte på. (Men kanske?) Här kan man se det (10 sek):

      När jag roterade kardanaxeln för hand hörde jag ett knarrande ljud som inte funnits där tidigare. Kanske kan det låta elakt när det går fortare?


      Jag såg då också att det verkar som att  åtminstone en av “halvmånarna” som ska hålla fast “kragen”, som man skruvar fast bakdelen av kardanen i, i rotatationen. Det är naturligtvis illa. Om det har med knarrandet att göra är ju inte helt säkert. Inte heller om det har något med det elaka ljudet att göra. Om det är samma orsak till det elaka ljudet nu som innan jag bytte kardan-grejorna är det ju inte det. Man kan ju iofs tänka sig att det gamla ljudet försvunnit och ersatts med ett nytt, liknande, ljud.

      Jag ska naturligtvis skura isär och kolla in hur det ser ut där vid kragen. Jag ska erkänna att jag monterade dit kragen utan den fjäder som ska finnas där. Så gjorde jag också när jag bytte stödlager senast. Fjädern har jag slarvat bort sedan dess, så det blir till att beställa en ny. Att frånvaron av fjädern skulle förklara ljudet, tror jag inte på eftersom jag kört så i flera år. Ljudet är nytt.

      Den skyddsplåt som sitter framför kullagret på stödlagret är lite bucklig. Det har den varit länge, så inte heller det lär vara förklaringen.

       

      Stockholm

      #29894
      Per Wadén
      Deltagare

        Hej Herr Hultman!

        Verkar bli en lång tråd….

        Ska kolla i garaget i Svalöv om jag inte har en fjäder och plåt skyddet i någon låda. Det kan ju vara skönt att utesluta att det är det.

        Fjädern borde ju sitta där för att kunna ta upp någon rörelse? 

        Har du kollat så oljudet inte kommer från Haryskivans bultar?  

        Herr Wadén

        PerBerlina

        #29895
        Kenneth Larsson
        Deltagare

          Har du smort kardanen med fett? Annars kan det lu låta som attan i splinesen – kardanen behöver vara olika lång beroende på att fjädringen rör sig hela tiden.

          #29896

          Blir det inte väldigt svårt att montera kardanen när man har smort in den med fett? 

          Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

        Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.