Jag har lite svårt att se hur Alfa Romeo och Maserati skulle kunna överleva som självständiga enheter. Långsiktig produktutveckling kräver ekonomiska resurser och uthållighet, vilket en större koncern har lättare att klara av utan att riskera likviditetsproblem i dåliga tider. Alternativet är förstås en ägare som är beredd att pumpa in pengar för produktutveckling under en lång period, som Geely gjorde med Volvo.
Jag tror att ett kinesiskt övertagande av FCA skulle kunna vara positivt. Kineserna är inte dumma. Geely var mycket väl medvetna om att Volvos styrka låg i deras svenska och europeiska identitet och kunskapsnivå. Att flytta hela klabbet till Kina hade aldrig gett samma resultat. Skulle en kinesisk investerare hantera exempelvis Alfa Romeo och Maserati på samma sätt finns det goda möjligheter till en fortsatt utveckling av italienska sportbilar.
Sedan kan man förstås ha synpunkter på att Kina tar över alltfler europeiska och amerikanska företag. Bra för Kina, men kanske inte så bra för EU och USA på längre sikt.