Fel ECU eller är det något annat fel?
Published by Thomas Sjölin on
- Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 21 april, 2014 kl. 01:26 av Thomas Sjölin.
-
FörfattareInlägg
-
20 april, 2014 kl. 18:52 #24857
Var nyss ute och testade hur min nyinköpta kabel samt hur multiecuscan fungerade och det gick väl inte helt bra.
Låter bilderna tala för sig själva. Det verkar vara fel ECU i bilen, eller så är det något annat fel som orsakar detta. Vet inte riktigt hur jag ska komma vidare från detta.
Idéer?
20 april, 2014 kl. 19:52 #24858Du måste köpa licensen på mjukvaran för att snacka med din styrenhet.
Demoversionen tillåter inte allt man vill.
20 april, 2014 kl. 19:56 #24859Jo, men det var inte det som var frågan.
Enligt Multiecuscan så är det en ECU från en V6 3.0 i bilen och det är därför den inte vill gå vidare alls, inte ens till de funktioner som är tillgängliga i gratisversionen. Det är vad frågeställningen gäller, är det som den påstår eller är det något annat galet som får den tro det sitter en annan ECU än det ska göra? Det är iaf så jag tolkar det hela men jag kanske missat något.
20 april, 2014 kl. 20:30 #24860Inlägg av Thomas Sjölin på 2014-04-20 19:56
Jo, men det var inte det som var frågan.
Enligt Multiecuscan så är det en ECU från en V6 3.0 i bilen och det är därför den inte vill gå vidare alls, inte ens till de funktioner som är tillgängliga i gratisversionen. Det är vad frågeställningen gäller, är det som den påstår eller är det något annat galet som får den tro det sitter en annan ECU än det ska göra? Det är iaf så jag tolkar det hela men jag kanske missat något.
Sorry, det missade jag !
20 april, 2014 kl. 21:28 #24861Thomas.
enklast är att du tar bosch nr på din emu o kollar på boschs hemsida. du kan ju även googla det nr och får du fram vilken ecu och till vilket motoralternativ det är .
din free version kan ju vilseleda dig och säga det är en annan än den du har i bilen.
Rickard
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
20 april, 2014 kl. 22:33 #24862Okej, det var det jag undrade över. Inte för att jag kan förstå varför den skulle läsa fel enhet bara för att det är gratisversionen. Har någon annan upplevt det?
Får undersöka mer då, får gå ner och kolla imorgon. Var sitter berörda enheter mer exakt så jag kan kolla nummer på dem?
20 april, 2014 kl. 22:37 #24863på 156 sitter den antingen på insuget. inne under mattan på passagerarsidan mot hjulhuset till.
det är dom ställena jag har sett dom på . kan inte minnas att den sitter nån annanstans i motorrummet än på insugsplånet.
har du fått bytat motor ? med komplett insug ? där den suttit kvar. ska ju inte vara nått annat som sitter på om det är original.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
21 april, 2014 kl. 00:10 #24864Jag tror inte motorn är bytt, alla papper följde med när jag köpte den och det fanns inget kvitto som antydde något sådant. Samma ägare på bilen från ny till jag köpte den så det låter ju märkligt om just det kvittot skulle vara bortslarvat. Ska kolla igenom för att se om det är något elektroniskt som är bytt dock.
21 april, 2014 kl. 01:26 #24865Tittade nu på multiecuscan.net och sidan för vilka bilar det har stöd. Skulle scrollat längre ner, på facelift ska det visst vara Bosch Motronic ME 3.1 EOBD (3.0 V6) så det är den klassiska SBT som varit framme här.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.