Felkod 1337 Vridmomentskontroll

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Felkod 1337 Vridmomentskontroll

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Nyss avhjälpt ett fel så kommer ett annat: Elektroniken stryper motorn ner till 1500 varv.  Jag körde glad i hågen hem från jobbet med en bil som funkade perfekt….. i 1 mil. Höll 90 på femman och allt var frid och fröjd, midsommarvecka och allting framför sig, men även en återigen krånglande nyinköpt 156 Sportwagon -04. Ett riktigt fint ex i orört originalskick som gått 14´ och med 2 ägare. Som sagt slår “skyddsvakten” plötsligt  till och stryper varvtalet till 1500 varv och jag kör i 25 knyck till verkstaden. Där konstaterar man Felkoden P1337, Vridmomentskontroll. Verkstaden hann inte att se närmare på detta nu men tänkte att någon kanske har något att säga om detta.

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Tack för tipset!

Hej, (Första inlägg efter sporadisk läsning på forumet länge)

Detta är intressant, jag har ett antal gånger fått samma felkod på min kärra. Jag gissar att ts har en JTS? (Har själv en 156 JTS -04)
    Det som jag upplever extra märkligt är att jag bara fått felet när jag åkt med farthållaren inkopplad, vet du om du gjorde detsamma när det hände dig? Det har även hänt andra på liknande sätt: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147-156-andamp-gt/332436-alfa-156-2-0-jts-cruise-control-problem.html
    Jag kan med hjälp av farthållaren provocera fram felet, säg att jag åker i ~90km/h på femman trycker till på bromsen, rullar ned till ~60 och trycker på ‘Resume’-knappen i lite uppförsbacke. Då ger den i princip fullgas (av vad jag kan se  när jag loggar gasspjällsläge i MES) och gör ett litet ryckande kring 75-80 varvid lampan tänds och motorn går i ‘limp mode’. Ger jag gasen i bott manuellt under samma förutsättningar har jag inte lyckats framkalla felet, underligt…
    Jag har lärt mig undvika just scenariot när det händer men skulle gärna vilja komma till botten med det.

Har ts gjort några framsteg i frågan?

mvh Anton

För mig har det felet uppstått 4 gånger på ca 200 mil och ja, just det, med farthållaren inkopplad. Kör i ca 90 när det händer, vilket också föraren på ett Engelskt forum gjorde när det hände för honom. Har varit i kontakt med Alfa Romeo Sverige och påtalat detta i hopp om att de skulle förbarma sig, men icke. De hänvisade bara till att garantitiden har gått ut. Jag kommer att försöka igen…

Christer P

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.