Felkod 1688

Published by Glenn Andersson on

Forum Teknik Felkod 1688

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Glenn Andersson
    Deltagare

Hej,

Skulle ställa på och besikta min GT, 3,2 från 2006 idag. Allt löpte på som vanligt och jag tog för givet att bilen skulle passera besiktningen utan anmärkning som tidigare år. Döm av min förvåning när besiktningsmannen säger att motorlampan lyser, felkod P1688. Motorlampan lyste inte under tiden jag körde bilen till besiktningsstationen utan har alltså dykt upp där. Höjden av otur! Någon som vet vad felkoden betyder? Åtgärd?

MVH

Glenn

Lite info om problemet här. https://www.alfaowner.com/threads/fault-code-p1688.233735/page-3

Verkar vara gasspjäll/gaspedal, men… läser du längre ner på sidan kan det också bero på dålig kontakt i ett kontaktstycke eller en dålig jordpunkt.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Glenn Andersson
      Deltagare

Hej,

tack för länken, Christer.

Mycket märkligt fel kan tyckas då det inte märks överhuvudtaget vid körning. Bilen går helt normalt. Vad tror ni, kan man släcka lampan med OBD2 felkodsläsare och hoppas på att det inte återkommer. Känns inte så lockande att lägga sig i snön och börja skruva!

// Glenn

Thomas Sjölin
        Deltagare

Om du inte märker något när du kör är felet troligen intermittent. Det går släcka men är nog bara en tidsfråga innan det dyker upp igen. Med lite tur kanske du kan släcka det precis innan besiktning och det inte kommer tillbaka förrän bilen gått genom. Har du otur kommer felet tillbaka direkt så är värt prova innan du åker och besiktar.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.