felkod p0420 GT JTS 2,0-07
Published by Martin Isaksson on
- Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 15 juli, 2015 kl. 10:48 av
Martin Isaksson.
-
FörfattareInlägg
-
16 mars, 2015 kl. 21:58 #28222
Martin Isaksson
DeltagareHej
Jag har en återkommande felkod som jag försöker hitta orsaken till. Katalysatorn x2 är inte tillräckligt effektiv.
Nu har jag läst en del om detta och det är sällan fel på kattarna. min bil har dessutom bara gått 6500mil.
Nya tändstift,nya tändspolar,ny termostat och tempgivare och tätt avgasrör,men ändå kommer koden tillbaka.
Jag har nu kört multiecuscan och tagit ut en graf på hur lambdasonderna jobbar.
De före kattarna jobbar likvärdigt oavsätt varv. De efter kattarna skiljer sig en del när varvet ökar. på tomgång är de samma men inte vid 2600.
Borde inte de också vara likvärdiga kurvor?
Och isåfall, är det den gula eller gröna som inte fungerar som den skall?
Jag testar att bifoga en skärmklipp.
17 mars, 2015 kl. 11:57 #28223Benny Steen
DeltagareJag undrar över skalan på Y-axeln:
Lämnar dom två PRE sonderna verkligen en signal kring 1.5 V när dom stabiliserat sig ? Är det någon sorts bredbandsonder ?Normalt för en konventionell lamdba sond i en standardbil är (en s.k smallbandare) lämnar en signal kring 0.5V men pendlar snabbt kring detta värdet. Så uppför sig alla utom den gula givaren, Den verkar inte påverkas alls av avgaserna mera än uppvärmningen.
Så man kan ju misstänka den sonden.
Tyvärr har jag inget rakt svar mera än så, Jag skall leta efter mera info kring JTS motorn från -07 och vilken typ av sonder den använder
17 mars, 2015 kl. 15:13 #28224Martin Isaksson
DeltagareNär man läser på en hemsida om katalysatorer och syresensorer så kan man uppfatta det som om det är den gröna som är trasig.
Den gula är ju fairly steady och den gröna oscillerar mer.
Sensor 2 should show a fairly steady signal. It is not critical what the signal is, only that it does not oscillate as frequently as the front. If the signal is above 250mV, the sensor is fine. If it is below, check for activity by rapid accelerator kick-down or by raising the engine speed to approximately 2000 rpm. Any movement indicates the sensor is fine.
På converterwarehose.com explaining trouble codes
30 juni, 2015 kl. 11:26 #28225Martin Isaksson
DeltagareEfter mycket letande och bytande av lambdasonder hit o dit så kom jag fram till att byte av kattarna nog var enda lösningen.
Köpte från Hova.com och av märket Belton Massey. Hade läst på forum från både england och australien att dessa fungerar bra.
En person hade haft problem med passformen.
Givetvis var det lite problem även med den jag fick. Som tur var kunde min mekaniker värma och böja till det så det passade.
Ännu så har inte felkoden kommit tillbaka men jag ropar inte hej riktigt ännu. Lite längre tid och mil vill jag köra först.
Det är svårt att se ner i de gamla kattarna men det lilla jag ser så ser det ut som den ena har börjat kollapsa något.
Frågan är varför, 6000 mil är ju inte mycket. Inga andra felkoder eller misständningar sen jag köpte den (1000 mil sen).
Återkommer med info om det fungerar längre fram.
14 juli, 2015 kl. 15:13 #28226Martin Isaksson
DeltagareDepp,depp och åter depp.
Nu var koden tillbaka!!!!
Jag trodde jag var rätt nu för med de nya kattarna så gick även bränsleförbrukningen ned från 0,93 till 0,85 blandad körning.
Va månne de vara tro?
14 juli, 2015 kl. 15:56 #28227Thomas Sjölin
DeltagareFungerar katalysatorer och lambdasonder som de ska lutar det nog åt att det är styrenheten som är kaputt.
14 juli, 2015 kl. 21:06 #28228Kenneth Larsson
DeltagareHar du samma lambdasonder? Jag personligen kan ju tro att sonderna är mera känsliga än katalysatorerna som ju bara är passiva.
15 juli, 2015 kl. 08:42 #28229Martin Isaksson
DeltagareBägge bakre sonderna är nya. De var de som gav konstiga värden med de gamla kattarna.
De främre sonderna ser ut att arbeta perfekt på kurvorna i multi ecu scan.
Koden kommer ju inte på en gång utan efter 20-40 mil.
Koden säger att en signal är för hög.
Ecu scan säger när koden är framme att motorlampan har tänts, men det har den aldrig gjort.
Lampan lyser när tändning är på så lampan fungerar.
15 juli, 2015 kl. 09:24 #28230Thomas Sjölin
DeltagareHar du kollat så du inte har läckage någonstans i avgassystemet eller att ljuddämparna är okej så det inte blir stopp och att avgaserna inte kommer ut som de ska?
15 juli, 2015 kl. 09:44 #28231Kenneth Larsson
DeltagareVärdena jämförs väl i ECU’n mellan före och efter kat. Kan ju vara nåt knas där. Går bilen som den ska även när felkod är aktiv och du inte får nån motorvarningslampa?
Om det är så så kanske du ska sluta gräva bara?
15 juli, 2015 kl. 10:44 #28232Martin Isaksson
DeltagareInga läckor, ny flex och ny mellandämpare, bakre är fin och det kommer avgaser där bak.
Ja den går som den ska och drar mindre bränsle nu än tidigare.
Mest rädd för att man förstör de nya kattarna OM någonting inte står rätt till. Jag gillar inte när det inte är helt hundra på grejorna.
Och så gäller det att komma ihåg att släcka lampan innan man besiktigar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.