Felkod P1173 (GT -07), vad katten betyder det?

Published by Anna Ljunggren on

Forum Teknik Felkod P1173 (GT -07), vad katten betyder det?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Anna Ljunggren
    Deltagare

Fick ett återfall och köpte en GT -07 2.0 JTS, underbar bil!!!! Och så tändes motorlampan….. Den går kanon, lite ojämn tomgång är det enda. Iväg till kompisen som kan läsa felkoder: P1173, general engine failure eller nåt sånt. Vi kollade igenom det mest grundläggande och släckte lampan men den tändes igen efter ett tag, synbarligen utan anledning. Förra ägaren har inte skött servicen nåt vidare, tändstiften är rätt risiga, ska byta dem och luftfiltret och kolla om den nyper tjuvluft någonstans. Tar tacksamt emot fler tips!!  

Gustav Holmdahl
    Deltagare
    Första svaret på Google

P1173

The ECU has run out of range in adapting the mixture in reference to the O2 Sensor signal (multiplicative adaptation) and/or in reference to the engine running conditions (additive adaptation).
    Possible causes:
    – Engine Temperature sensor/circuit defective, but the signal still in realistic range.
    – Fuel Pressure incorrect
    – Fuel Injector(s) leaking
    – Fuel Injectors clogged
    – Incomplete combustion (ignition or compression problem, excess O2 in the exhaust)
    – Vacuum leak (lean mixture)
    – Oxygen Sensor defective or contaminated with silica (Voltage change extremely slow)
    – Exhaust system leak upstream of the O2 Sensor (stray air brings extra O2 making the mixture to appear lean)
    – Fuel Evaporation Control system defective
    – vehicle driven out of fuel (tank empty)

http://forum.multiecuscan.net/viewt…amp;t=3924

Giulia 20 Super

Anna Ljunggren
    Deltagare

Tack för hjälpen, då har jag lite att kolla upp! Låter bättre än svaret jag fick från en kompis som googlade och kom fram till att det var kamkedjan som var slut…..

Alberto Ferrante
    Deltagare

Ingen kamkedja på JTS 2.0 utan kam- och balansaxelrem. Värt att kolla det också hur länge sedan de byttes.

Lambda sonderna kan också strula efter 12-15000 mil är de inte värt mycket (egen erfarenhet, har fått byta alla 4 – Bosch=tysk kvalitet

Alberto

Thomas Karlsson
    Deltagare

Kolla dom enkla sakerna först, tjuvluft som du nämner t.ex. Nedan länk handlar om sprickor i insugsbälgen… mvh/thomas

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147-156-andamp-gt/354546-alfa-jts-errors-p1173-andamp-p1176-what-cause.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Anna Ljunggren
    Deltagare

Bilen har i sitt tidigare liv, enligt gamla kvitton, åkt ut och in på AR-bil, om det var samma fel då som nu är svårt att säga, det är ett tag sedan och den är besiktigad minst två gånger ua sedan dess. Har hört att det är lite olika från gång till gång, men tanken är väl att man ska få anmärkning om motorlampan lyser? I den vändan bytte man en tändspole, (Bosch? ) spridaren på samma cylinder, och sagda insugsbälg (vilket i och för sig inte behöver innebära att den är felfri nu, ska absolut kolla den!). Kommer inte ihåg om de bytte luftmassemätaren också eller om de bara kollade upp den.
    Kamremmen är bytt för ett och ett halvt år sedan, skojade bara om kompisen som googlade och hittade att kamkedjan var slut  
    Lambdasonden är inte bytt, kanske läge att kolla upp den om inte vanlig service/felsökning ger något!

Alberto Ferrante
    Deltagare

Jag har surfat  på en del italienska forum och vissa hade bytt spridare utan resultat och jag kan inte hitta många inlägg där man säger att spridarna identifierades som problem i alla fall inte spridarna i sig. Ibland handlar det om strömmen dit.

Tändspole (de också Bosch!) är i st ett vanligt problem på JTS 2.0. Jag har redan bytt 2 st men har 2 redo i fall….

Tändstift……håller inte 100000 km,  jag har bytt två gånger med ca 7500 mil intervall och det var dags.

LMM inte ett vanligt problem på GT vad jag har sett.

Visst finns mycket som skiljer sig mellan att köra i Italien och i Sverige men med tanken på trafiken, sommartemperaturen, förorenad luft, etc borde motorerna och dess komponenter hålla bättre här (bortsett från rosten!). 

Din bil är en 2007 och många av de problem som JTS 2.0 motorerna hade i början var borttagna då.

Symtomen som fick mig att byta lambda sonderna före katalysatorn var ojämnhet på tomgången och motorlampan lyste utan att blinka. Annars gick bilen bra.

Alberto

Anna Ljunggren
    Deltagare

Bytte tändstift i helgen och det behövdes verkligen! Nu går den mycket jämnare på tomgång. Lampan har dock inte slocknat ännu, kan visst ta lite tid. Eller så får jag se till att få det gjort. Det verkar inte som om den nyper tjuvluft nånstans, körde en omgång med startspray i motorrummet.
    Jag blir lite fundersam över firman som bytt spridare och tändspole för dyra pengar åt den stackars förra ägaren. Byter man inte tändstift, eller åtminstone kollar upp och rengör efter en sån åtgärd? Det var inte gjort, det var jättesotigt på den cylidern. Dessutom var två av tändstiften inte åtdragna alls och ett dröp av spillolja. Slarvigt!
    Bara att hålla tummarna för att detta räcker, annars får jag ge mig på Lambdasonderna!

Alberto Ferrante
    Deltagare

Jag kan nästan inget om motorer, bara det jag har lärt mig pga att jag har blivit tvungen men om motorlampan lyser utan att blinka skulle jag kolla lambda sonderna.

När de före katalysatorn inte fungerade var tomgången ojämn för mig men när de efter katalysatorn inte fungerade hade jag ingen symptom.

Om lampan inte slocknar  själv är det dags för byte. de håller max 16000 mil enligt min och många andra erfarenhet.

Jag tycker att det är skrämmande det du berättar om tändstift framför allt om det har “fixats” av en auktoriserad verkstad. Iofs, jag har varit med verkstäder som glömmer skruva tillbaka oljelocket ……..allt är möjligt 

Om du skall köpa reservdelar kolla gärna på ebay.de eller ebay.co.uk eller bildelaronline24.se eller andra ställen på internet. det skiljer upp till 1500 kr /st för lambda sonden.

Alberto

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.