Felkod vid 6000 rpm

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Felkod vid 6000 rpm

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24282

    Motorn stänger ner över 6000 rpm, får felkod ”Engine coolant overheat” Som ni kan se på videoklippet är motortempen normal och oljetempen är 80-100 grader C. Känns lite som en varvtalsbegränsning. Någon som känner igen problemet och kan tipsa om åtgärd, eller bara någon som kan komma med tips!?

    Tack på förhand!

    Videoklipp

    [Mod 2014-03-05: Fixade länk till videoklipp. /Anders Bergkvist]

    #24283
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Får du samma reaktion när du kör bilen? dvs 6000 rpm med stillastående bil kanske den inte gillar. På min GTA kan man köra till varvtalsstoppen vid högre varvtal utan nåt skumt felmeddelande.

     

    #24284

    Japp, det är exakt samma när man kör bilen. 

    #24285
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Inga andra felkoder?

    #24286

    Nej, allt fungerar perfekt i övrigt.

    #24287
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Mysko…..byt tempgivare kanske ?

    #24288
    Lars Söderman
    Deltagare

    Vet inte hur det är på 156 GTA, men på min bil (GTV) är det olika givare för tempmätaren och motorstyrningen. Det skulle alltså kunna vara så att tempgivaren för ECUn ger ett felaktigt värde, men givaren till instrumetet är OK och visar normal temp. 

    Om du har en diagnostikkabel kan du ansluta med den och med t.ex. Multiecuscan se vad det rapporteras för temp till motor-ECUn.

    #24289

    Tänkte också på tempgivaren, men är det rimligt att den lämnar felaktigt värde i en tiondels (?) sekund för att sedan lämnat rätt värde igen? Och ganska exakt vid samma varvtal varje gång. Man kan ju hålla varvet på 5800 i en stund utan att problemet uppstår, det borde väl genereras minst lika mycket värme då som vid en kort höjning till 6000? Det verkar ju vara varvtalet som styr problemet och inte några temperaturer? Har tyvärr ingen diagnoskabel.

    #24290
    Lars Söderman
    Deltagare

    Inlägg av Peter Persson på 2014-03-05 14:22

    Tänkte också på tempgivaren, men är det rimligt att den lämnar felaktigt värde i en tiondels (?) sekund för att sedan lämnat rätt värde igen? Och ganska exakt vid samma varvtal varje gång. Man kan ju hålla varvet på 5800 i en stund utan att problemet uppstår, det borde väl genereras minst lika mycket värme då som vid en kort höjning till 6000? Det verkar ju vara varvtalet som styr problemet och inte några temperaturer? Har tyvärr ingen diagnoskabel.

    Det finns många fiffiga funktioner i en modern motorstyrning för att se till att inte motorn skadas, och det är väl tänkbart att det finns en funktion som begränsar varvtalet till 6000rpm om motortemperaturen är över X°C.

    #24291

    Det har du förstås rätt i, kanske inte funkar att försöka resonera (gissa) logiskt 😉

    #24292
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Du skriver ”stänger av motorn” men menar du att varvtalsbegränsningen går in? Det är ju 2 olika saker.

    Om det är varvtalsbegränsningen skulle jag byta givaren – det kostar nån hundring och är lätt att byta.

     

    #24293

    Det var slarvigt skrivet av mig, om du tittar på videon så ser du att så fort varvtalet överskrider 6000 rpm så ”stänger den av” så att varvet minskar kraftigt. När varvtalsbegränsaren går in, 7000 rpm +, så faller ju inte varvet utan det slutar bara att öka, det bluddrar liksom. I fallet här så blir det ju ett kraftigt varvtalsfall.

     

    #24294

    Nu är felet åtgärdat 🙂 Började med att byta temp-givaren men felet kvarstod, eller förvärrades, nu stängde den av vid 4000 rpm istället. Lämnade in bilen på Fordonsprogrammet på den gymnasieskola där jag arbetar och de hittade ett jordfel. Nu varvar det gladeligen till rödstrecket igen. 

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.