Felkod vid 6000 rpm
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 12 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 16 maj, 2014 kl. 13:08 av Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
5 mars, 2014 kl. 13:10 #24282
Motorn stänger ner över 6000 rpm, får felkod “Engine coolant overheat” Som ni kan se på videoklippet är motortempen normal och oljetempen är 80-100 grader C. Känns lite som en varvtalsbegränsning. Någon som känner igen problemet och kan tipsa om åtgärd, eller bara någon som kan komma med tips!?
Tack på förhand!
[Mod 2014-03-05: Fixade länk till videoklipp. /Anders Bergkvist]
5 mars, 2014 kl. 13:26 #24283Får du samma reaktion när du kör bilen? dvs 6000 rpm med stillastående bil kanske den inte gillar. På min GTA kan man köra till varvtalsstoppen vid högre varvtal utan nåt skumt felmeddelande.
5 mars, 2014 kl. 13:40 #24284Japp, det är exakt samma när man kör bilen.
5 mars, 2014 kl. 13:41 #24285Inga andra felkoder?
5 mars, 2014 kl. 13:45 #24286Nej, allt fungerar perfekt i övrigt.
5 mars, 2014 kl. 13:47 #24287Mysko…..byt tempgivare kanske ?
5 mars, 2014 kl. 13:51 #24288Vet inte hur det är på 156 GTA, men på min bil (GTV) är det olika givare för tempmätaren och motorstyrningen. Det skulle alltså kunna vara så att tempgivaren för ECUn ger ett felaktigt värde, men givaren till instrumetet är OK och visar normal temp.
Om du har en diagnostikkabel kan du ansluta med den och med t.ex. Multiecuscan se vad det rapporteras för temp till motor-ECUn.
5 mars, 2014 kl. 14:22 #24289Tänkte också på tempgivaren, men är det rimligt att den lämnar felaktigt värde i en tiondels (?) sekund för att sedan lämnat rätt värde igen? Och ganska exakt vid samma varvtal varje gång. Man kan ju hålla varvet på 5800 i en stund utan att problemet uppstår, det borde väl genereras minst lika mycket värme då som vid en kort höjning till 6000? Det verkar ju vara varvtalet som styr problemet och inte några temperaturer? Har tyvärr ingen diagnoskabel.
5 mars, 2014 kl. 14:53 #24290Inlägg av Peter Persson på 2014-03-05 14:22
Tänkte också på tempgivaren, men är det rimligt att den lämnar felaktigt värde i en tiondels (?) sekund för att sedan lämnat rätt värde igen? Och ganska exakt vid samma varvtal varje gång. Man kan ju hålla varvet på 5800 i en stund utan att problemet uppstår, det borde väl genereras minst lika mycket värme då som vid en kort höjning till 6000? Det verkar ju vara varvtalet som styr problemet och inte några temperaturer? Har tyvärr ingen diagnoskabel.
Det finns många fiffiga funktioner i en modern motorstyrning för att se till att inte motorn skadas, och det är väl tänkbart att det finns en funktion som begränsar varvtalet till 6000rpm om motortemperaturen är över X°C.
5 mars, 2014 kl. 15:17 #24291Det har du förstås rätt i, kanske inte funkar att försöka resonera (gissa) logiskt 😉
5 mars, 2014 kl. 15:26 #24292Du skriver “stänger av motorn” men menar du att varvtalsbegränsningen går in? Det är ju 2 olika saker.
Om det är varvtalsbegränsningen skulle jag byta givaren – det kostar nån hundring och är lätt att byta.
5 mars, 2014 kl. 16:42 #24293Det var slarvigt skrivet av mig, om du tittar på videon så ser du att så fort varvtalet överskrider 6000 rpm så “stänger den av” så att varvet minskar kraftigt. När varvtalsbegränsaren går in, 7000 rpm +, så faller ju inte varvet utan det slutar bara att öka, det bluddrar liksom. I fallet här så blir det ju ett kraftigt varvtalsfall.
16 maj, 2014 kl. 13:08 #24294Nu är felet åtgärdat 🙂 Började med att byta temp-givaren men felet kvarstod, eller förvärrades, nu stängde den av vid 4000 rpm istället. Lämnade in bilen på Fordonsprogrammet på den gymnasieskola där jag arbetar och de hittade ett jordfel. Nu varvar det gladeligen till rödstrecket igen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.