felkoder 159 sportswagon ti
Published by Niklas Svensson on
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 21 maj, 2016 kl. 20:27 av
Christer Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
2 augusti, 2015 kl. 16:45 #29378
hjälp får följande felkoder have Engine check, hill holder ,asr unavailable vdc unavailable bensin mätare i botten tips mottages tacksamt.
2 augusti, 2015 kl. 18:20 #29379Kom allt samtidigt? Låter som du tappat ström till några komponenter. Men låter mysko att tankmätaren också dött. Brukar få ström via instrumentgruppen men går kanske via computers nuförtiden.
När kom felkoden, vid körning eller start av motorn? Håller batteriet på att lägga av kan mysko felkoder komma när man startar motorn.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
2 augusti, 2015 kl. 21:11 #29380Hill holder, asr och VDC är alla inbyggda i ABS systemet. tankmätaren har jag ingen aning om och engine check är väl nåt som dyker upp lite då och då?!
2 augusti, 2015 kl. 21:12 #29381Precis. Moderna bilar är så oerhört känsliga för batterier som börjar bli dåliga och det kan uppstå alla möjliga underliga fel i elektroniken. Felkoder som inte ens är relevanta för varandra kan uppstå, så det allra första är att kontrollera batteriets status och byta det om det inte fungerar bra. Efter det läsa av och nolla felkoderna och hoppas de inte kommer tillbaka. Är batteriet problemet ska de inte göra det.
2 augusti, 2015 kl. 21:55 #29382Inlägg av Niklas Svensson på 2015-08-02 16:45
hjälp får följande felkoder have Engine check, hill holder ,asr unavailable vdc unavailable bensin mätare i botten tips mottages tacksamt.
åk till en verkstad som kan läsa ut felkoderna. motorstyrningen engine check gör så även det andra kommer. det är inget att sitta här i gissa om utan att ha felkoderna.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
3 augusti, 2015 kl. 16:33 #29383buggar o bockar för tipsen
3 augusti, 2015 kl. 21:14 #29384Inlägg av Niklas Svensson på 2015-08-02 16:45
hjälp får följande felkoder have Engine check, hill holder ,asr unavailable vdc unavailable bensin mätare i botten tips mottages tacksamt.
EXAKT samma härliga meddelanden fick vi på vår bilsemester i Europa nyligen.
Förutom alla varningsmeddelanden gick motorn in i nödläge om man inte gasade upp i 4000 rpm, kändes som om bilen hade typ 50 hp.
Hade tur att hitta en lördagsöppen Alfa-mek i Lübeck som förvisso hade Alfa-datorn paj, men kunde ställa en allmän diagnos med obd som gav trasig LMM, inget han kunde byta på en lördag.
På hans inrådan om att inte överskrida 3000 rpm, fortsatte vi ner till Caorle i Italien där vi hittade en modern Alfa Romeo Servizio!
Bilen blev stående där i ca en vecka där de mätte, bytte delar och noga testkörde. Personalen talade utmärkt engelska och var mycket måna om att bilen skulle bli frisk då de påstod att vi hade en mycket speciell bil. 159 TBi TI är tydligen mycket ovanlig och eftertraktad i Italien.
Tyvärr visade det sig svårt att hitta exakt rätt LMM då den delen bytts flera ggr under produktionen varför de inte fick bilen att gå 100% förrän de uppgraderat motorns programvara 2 ggr under direkt konsultation med Alfa Romeo i Italien. Som de förklarade berodde felkoderna VDC, ASR och Hillholder bero på dåligt batteri, varvid det byttes. Tankmätaren i botten var kopplat till den dåliga LMM eller åtminstone något med den elektroniska styrningen ditåt.
Efter slutlig provkörning med ägaren som varit gammal raceförare, vilket han minsann visade prov på, så var bilen åter fit for fight.
Noterade en viss förflyttning av effekten i registret, kan ha med uppgraderingen av programvaran att göra. Kändes på återresan som om turboeffekten slätats ut och blivit något mer civiliserad.
Notan slutade på ca 16´ så om du har tur så är det bara batteriet som behöver bytas!
3 februari, 2016 kl. 08:51 #29385Och hur slutade detta för trådskaparen??? Inte kul då man inte får rätt på slutet på en spännande historia.
Den Italienska lösningen lät rätt dyr/avancerad.
Det är så att jag drabbats av exakt samma fel (Tror jag) Och jag är också inne på batteribekymmer.
Var rätt kallt i morse, igen. -25grader. Startade upp, lade in backen. Då visade den Cruise Control ON, sedan larm om motorfel.
När jag kört ca 1km kom larm för allt relaterat till ABS, Hill holder, ASR osv + att jag tappade effekten/gaspedal.
Jag lyckades hanka mig hem till garaget så nu står den för upptining + laddning batteri. Batterispänningen låg bara? på 12,2V.Hur är det? Om jag laddar upp batteriet eller monterar nytt, räcker det? Eller måste man in och radera felkoderna?
Den går kanske köra efteråt? Har 2km till Mekonomenverkstad som kanske kan radera & 22mil till närmsta aukt. verkstad…Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
3 februari, 2016 kl. 08:59 #29386Är väl typiska fel då batteriet inte sköts på rätt sätt. Använd en CTEK laddare med jämna mellanrum under vinter så mär båda batteri, bil och du själv mycket bättre.
3 februari, 2016 kl. 10:46 #29387Här går det undan… Problem solved.?
Medan bilen stod för upptining/laddning ringde jag Mekonomen och de hade ett batteri som passade. Bosch för 1 400.
Så jag körde dit och shoppade. Inga känningar av effektförlust och på hemvägen slutade den larma för ASR & ABS… Endast motorlampan lyste.
Bytte batteri & åkte till Mekonomenverkstad för bokning radering felkoder. På hemvägen slocknade även motorlampan….
Avbokat tiden nu och får se om motorlampan kommer igen. Ev måste jag tömma felkodsminnet inför besiktning till sommaren?? Eller så chansar jag…Batteriet var ju 5 år gammalt och hade kanske gjort sitt.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
3 februari, 2016 kl. 19:45 #29388Vet inte hur det är med 159 men när batteriet i min 156 gav upp så fick jag massor av skumma fel. Märkligt nog fanns inga lagrade felkoder när jag kollade senare. Kanske bara hade tur. Jag skulle nog rekommendera att du kollar innan besiktningen iaf.
Att du inte skaffat en kabel så du kan köra multiecuscan och ta bort felkoder själv.
4 februari, 2016 kl. 13:10 #29389Jo jag har funderat på att skaffa utrustning, men eftersom mina senaste bilar skött sig så pass bra, ta i trä, så har det inte blitt av.
Beträffande besiktningen så tror jag att jag chansar. Är inte förrän till sommaren. Och skulle det finnas koder de reagerar över så får jag
dra min batteribytar-story. Brukar ha tumme me killarna på SBP.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
21 maj, 2016 kl. 20:27 #29390Dags igen, men inte liknande fel som förra gången. Inga felkoder motor utan endast samma som trådskaparen
Dvs: Hill holder ,asr unavailable vdc unavailable bensin mätare i botten och blinkande varn.lampa bränslenivå.
Felet uppstod under landsvägskörning. Det jag noterade var att bränslemätaren gick igång och dog, flera ggr. Som att det var glappt någonstans.
När jag kört ett tag började tankmätaren fungera = felet borta. Efter omstart försvann felkoderna också.Batteriet byttes i vintras, kan det vara generatorn som börjar krångla, glapp någonstans? 6 000mil. Men slutar den ladda borde man väl få larm för detta?
Sökt lite på utländska forum men inga direkta svar, och “trådskaparen” verkar inte kunna svara heller…Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.