Felkoder 159 TBi

Published by Mats Elm on

Forum Teknik Felkoder 159 TBi

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36230
    Mats Elm
    Deltagare

    God förmiddag!
    Tacksam för goda råd/tips särskilt för Have engine checked meddeladet, typiskt att något sådant ska dyka upp när jag snart står inför en långresa…

    //Mats

    Felmeddelande när bilen startas:

    Problem 1:
    Have engine checked, verkar vara ett felmeddelande som kan vara många olika problem om jag förstått det rätt.

    Problem 2:
    Förmodligen en sensor för att parkeringsvarningen inte fungerar, har fått detta meddelande tidigare när det varit fuktigt/kallt ute, kanske har gett upp nu.

    Läste av och raderade dessa 2 koder, startade bilen, felkoder/varningar borta

    P0330 – Knock control 2 (cylinder 3 and 4) Signal low Stored
    The ECU does not receive correctly the signal from the indicated knock sensor. Probably the harness is interrupted or a SC is present, or the sensor itself does not work correctly. Check the harness and connections condition and check the sensor functioning by means of an oscilloscope or a voltmeter in V/PEAK by beating on the sensor clamping screw.
    NOTE: It is necessary to comply with the driving torque of the sensor since an improper torque may alter the sensor correct functioning.
    The reason for this fault is that ECU has received very low signal from the sensor. The fault is not detected now, but it is stored in memory. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was not activated for this fault.
    ERROR DETAILS:
    Fault status: Signal too low
    Engine temperature: 45,0 °C
    Engine speed: 2040 rpm
    Engine load: 36,75 %
    Air temperature: -39,8 °C
    Throttle position: 9,41 %
    Battery voltage: 14,318 V

    P0095 – Air temperature sensor (inside superch. Sensor(Signal high Fata Light ON

    Sensor or connections faulty
    The reason for this fault is that ECU has received very high signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was activated for this fault.
    ERROR DETAILS:
    Engine temperature: 75,0 °C
    Engine speed: 840 rpm
    Engine load: 38,25 %
    Air temperature: -39,8 °C
    Throttle position: 4,31 %
    Battery voltage: 14,224 V

    159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

    #36231
    Igino Cazzola
    Deltagare

    “Air temperature: -39,8 °C ” säger daatan, var det verkligen så kallt?

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #36232
    Mats Elm
    Deltagare

    Nej, det kan det inte ha varit, reagerade också över det värdet!
    Har nu kört ca 5 mil, efter raderat felkoden, ingen ny varning/felkod, glapp någonstans?

    159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

    #36233
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Vad har du för IAT (Intake Air Temperature) nu då?

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #36234
    Mats Elm
    Deltagare

    Have engine checked varningen tändes igen idag, direkt när bilen startades.

    Har nu kört ca 2 mil, tryckte på lite extra för att se så takboxen sitter ordentligt som skruvades på idag. Upptäcker då något annat som kanske inte alls har med detta att göra, men kanske ett problem som kommer eller hänger ihop med denna felkod.
    Det gör mig tyvärr ännu mer orolig inför skidresa som sker snart. Trycker gasen i botten på 6:an, motorn går bra, fick en känsla att det var lite mer kraft än vanligt, turbotrycket skickar mätaren i topp som visar max 1,6 bar??.
    Håller gaser ner en stund, turbomätaren står fortfarande på max, bromsar in lägger i 4:an, trycker fullt mätaren uppe straxt under 1,6 bar, håller kvar full gas, ungefär lika länge som på 6:an, turbotrycket sjunker.
    Provar igen, går ner till 2:an, turbotrycket går upp till ca 1,4 bar för att sedan sjunka ner till max 1,0 om jag kommer ihåg rätt innan ca 5,500 varv.

    Antingen ska jag vara väldigt orolig, eller glad…, känns som om bilen är chipad, vilken min tanke är att göra framöver, men nej den är inte chipad nu.
    Jag har inte tänkt på det så mycket innan, men är ganska säker på att på växel 1 och 2 har den laddat max 1,0 bar och på växlarna 4,5 och 6 laddar den 1,2 bar.

    Nu ser felkoden ut så här, och det är helt riktigt Igino, det är något vajsig med Air temperature -39,8 C, även denna gång dessutom när det nu små regnar lite och motorn är 85,5 C varm efter bara ha stått still ca 10 minuter efter att trycket på på motorväg några gånger med ett turbotryck jag aldrig sett innan i denna bil…!
    Att en sensor är kass verkar ju stå klart, var sitter denna sensor eller är det någon “svart box” med massa funktioner som måste bytas?
    Tror ni att det är så att det ökade laddtrycket är för att turbon håller på att rasa, borde ju inte vara så när bilen går bra, eller rättare sagt bättre än vanlig..eller är detta något helt annat och att det kanske bara är laddtrycksmätaren som visar fel?
    Eller har temperatur sensorn med detta att göra, helt fel värde som “lurar” laddtrycket, det är ju i och för sig optimalt väder nu för motorn/turbon, fuktig luft ute, men så mycket kan ju inte turbotrycket ändras för det, om det kan göra det överhuvudtaget?

    Så här ser felkoden ut nu, släcker den med datorn, någon sekund senare tänds felet igen, går alltså inte att radera denna gång.
    Ska köra ca 8 mil idag, hoppas jag kommer hem, i denna bil framåt kvällen…

    P0095 – Air temperature sensor (inside superch. sensor) Signal high Fatal Light ON
    Sensor or connections faulty
    The reason for this fault is that ECU has received very high signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was activated for this fault.

    ERROR DETAILS:
    Engine temperature: 85,5 °C
    Engine speed: 0 rpm
    Engine load: 34,50 %
    Air temperature: -39,8 °C
    Throttle position: 6,27 %
    Battery voltage: 13,282 V

    159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

    #36235
    Rickard Bergh
    Deltagare

    ett sådant minus på en sensor betyder det är fel på den eller kablaget. vissa turbo har tempsensorer integrerade. i ditt fall kan det vara tempsensorn i lmm eller i insuget.
    bilen går i limpmode därför du märker skillnad, det är för att den ska kunna gå köra till verkstad hjälpligt.
    hur gammal är din bil ? vad har du för nybilsgaranti på den. vissa såldes med 5 års garanti och ett visst max antal mil. du har förmodligen en helförsäkring med maskinskada du kanske kan använda dig av annars.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #36236
    Mats Elm
    Deltagare

    Hej Rickard, ja, håller definitivt med att det är fel på sensorn för Air temperature. Det konstiga är att motorn går bra, för att inte säga med mer kraft än tidigare under de 2 år jag ägt den och då har inte motorn gått dåligt innan, även om jag då mest fokuserat på ett irriterande missljud i växellådan som är löst!
    Jag har någonstans på nätet tidigare läst om problem med glapp i kablage som du skriver om, ska följa upp detta.
    Det du skriver om limpmode, förstår jag dig rätt att motorn då går in i ett läge med mindre effekt/begränsat varvtal mm så det hjälpligt går att köra till verkstad?
    Det är märkligt nog precis tvärtom med bilen nu, från att fungerat “normalt” med de laddtryck max 1,2 bar, går motorn fortfarande perfekt, upplever helt klart mer kraft, särskilt en kort stund, även på 2:ans växel skickas turbotrycket upp till nästan 1,6 bar och bilen fräser iväg som jag inte känt tidigare.
    Bilen känns optimerad, men det är den inte, men som sagt, känner inte igen detta med så högt turbotryck.
    Rickard med din erfarenhet, kan det som jag upplever, ett högre turbotryck ha med detta fel med sensorn att göra, dvs att turbon laddar ett högre tryck för att den får fel information pga sensorn som kollar detta Air temperature värde?

    Hade det inte varit för felkoden och Have engine checked varningen, hade jag bara varit ännu mer nöjd med bilen!
    Men orolig för att något annat väntar…

    159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

    #36237
    Mats Elm
    Deltagare

    Felsökning avslutad, det var luftmassemätaren som var problemet, trodde inte det från början eftersom bilen gick bra!
    Luftmassemätaren har alltså 2 funktioner på 159 TBi, temperatur och luftflöde eller det kanske är så på de flesta bilar?

    Började med att byta MAP sensor, som alltså inte var felet, är det något som behöver en sådan så hör av er!

    159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

    #36238
    Rickard Bergh
    Deltagare

    kanon att det löste sig.
    en lmm har alltid två funktioner , temperaturen på insugsluften och mängden. det är till för att kunna beräkna en massa faktorer för bränsleblandningen och att motorstyrdonet ska ha nått att kalkylera efter mängd luft/bränsle vid mätning via lambdasonden.. det är vid den som rätt förhållande uppnås.
    så har du kännt att din kickat iväg ordentligt så har din lmm ger fel värde gällande luftmängden in och då känner ecu att den är mager med tanke på vad lambda mäter upp och fetar på med bränsle… enkelt

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.