Felkoder Airbaglampa

Published by Christian Gundersen on

Forum Teknik Felkoder Airbaglampa

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare

Hej!

Jag har varit ägare av en Alfa Romeo 147 – 01 i ungefär 1 år. Under tiden har varningslampan för Airbag lyst konstant. Jag har förvisso ignorerat lampan, men nu börjar det att dra ihop sig för besiktning och jag tog därför en tur till verkstan idag för att få ev felkoder avlästa. Resultatet gav följande utfall:
    SRS
    DTC
    2207 – Beskrivning: Laddning rullgardin passagerarsida, för högt värde.
    ——————————————————————————————————–
    Verkstan kunde inte sia, eller spekulera i om vad felet beror på och vad åtgärden är för att släcka lampan, utan att starta en närmare felsökning på c:a 1-2 timmar. Innan jag gör det och lägger ned ex antal tusenlappar, tänkte jag höra om andra Alfa-ägare i Forumet, har varit med om samma fenomen och vilken åtgärd som har vidtagits? Jag vore mycket tacksam för input i frågan. Jag bor i Stockholmsområdet.

Testade dom att radera felkoden?

Jag hade en 156 som hade liknande? felkod för gardinen. På verkstan rengjorde de kontakten och felet återkom inte under tiden jag ägde den.
    Funkar kanske för dig också då många airbagproblem ofta verkar sitta i kontaktstyckena. Typ stolens airbags.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Hej Kristoffer! Nej, det var strax före stängningsdags, men de konstaterade att det inte inte gick att släcka felkoderna och att det krävdes en lite mer djupgående felsökning, till en början.

Hej Christer! Tack för input, jag har inte tummen mitt i handen, kan göra enklare handgrepp på bilen, dok inget mekande som gäller att plocka isär bile, har inte pysslat mycket med bil-el och vill inte ge mig in på något som jag inte har kontroll på vad jag gör. Men är det som du beskriver något som är görbart själv? Koppla ur batteriet och leta upp kontakten och rengöra den skulle jag nog kanske kunna fixa själv, alternativt förmedla denna info till verkstan.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Tror som Christer att det med största sannolikhet är kontakterna som är problemet. Det är oundvikligt att det bildas oxid i dem med tiden, det är snarare när än om det blir problem.

Hej Thomas! Tack för input, det låter ju som det smidigaste och billigaste alternativet. Var exakt sitter kontakterna?

Jag vet inte var de sitter på din modell men borde vara typ som på 156:an.
    Jag minns att “mekanikern” fick söka bakom sidoklädseln i bagaget och hittade den gula kontakten.
    Fanns även nån under hatthyllan om jag minns rätt, men din är väl löstagbar?

Låter som att jag får förlita mig på bilverkstan och att de kan hitta den usla kontakten/sladden! 😉

Posted By Christian Gundersen on 07 jul 2018 07:33
    Låter som att jag får förlita mig på bilverkstan och att de kan hitta den usla kontakten/sladden! 😉

En uppdatering i det eländiga ärendet. Jag hade bilen inne hos Speedy i ett annat ärende, som rengjorde kontakterna under sätet fram, men lampan lyser dessvärre fortfarande. Jag ser i forumet att jag inte verkar vara ensam om mitt problem.

De har nog varit på helt fel ställe. Under stolen sitter kontaktstyckena för stolens airbags…
    Ditt problem gäller krockgardinen som sitter under innertaket vid fönstret.
    Som jag skrev borde kontaktstycket sitta någonstans baktill, antingen bakom sidopanel eller ev under hatthyllan. Men din är väl löstagbar, isf glöm det.
    Konstig verkstad….

Posted By Christer Andersson on 09 aug 2018 08:41
    De har nog varit på helt fel ställe. Under stolen sitter kontaktstyckena för stolens airbags…
    Som jag skrev borde kontaktstycket sitta någonstans baktill, antingen bakom sidopanel eller ev under hatthyllan. Men din är väl löstagbar, isf glöm det.
    Konstig verkstad….

Hej Christer! nu är jag inte riktigt med. som jag tolkar dig kan kontakterna, till rullgardinen som larmar om fel sitta någonstans baktill (i bagageutrymmet?), eller har jag missat något? Jag tycker inte att det finns så mycket i bagageutrymmet, där den skulle kunna sitta och hatthyllan fanns inte med när jag köpte bilen.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Posted By Christian Gundersen on 10 aug 2018 12:33

Konstig verkstad….

Hej Christer! nu är jag inte riktigt med. som jag tolkar dig kan kontakterna, till rullgardinen som larmar om fel sitta någonstans baktill (i bagageutrymmet?), eller har jag missat något? Jag tycker inte att det finns så mycket i bagageutrymmet, där den skulle kunna sitta och hatthyllan fanns inte med när jag köpte bilen.

Rent logiskt borde kontaktstycket sitta i närheten av själva krockgardinen, annars skulle man behöva riva ut hela inredningen för att byta den. Den borde alltså sitta bakom någon av panelerna, troligen i C-stolpen. Alltså är det till att bända loss panelerna runt där krockgardinen sitter för att hitta det.

Posted By Thomas Sjölin on 10 aug 2018 01:17

Posted By Christian Gundersen on 10 aug 2018 12:33

Konstig verkstad….

Rent logiskt borde kontaktstycket sitta i närheten av själva krockgardinen, annars skulle man behöva riva ut hela inredningen för att byta den. Den borde alltså sitta bakom någon av panelerna, troligen i C-stolpen. Alltså är det till att bända loss panelerna runt där krockgardinen sitter för att hitta det.

OK, det var ett nytt spår och låter ganska logiskt. Tack för info!

Precis, Thomas… Jag har ju bara min 156 som referens men borde vara likvärdigt konstruerat.
    Kontaktstycket satt bakom sidopanelen i bagageutrymmet. Därifrån går väl kabeln upp till
    gasgeneratorn (Sprängladdningen) för sidokrockgardinerna.
    Stolen har andra “airbags” och borde generera helt andra felkoder??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.