Felkodsläsare
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 1 augusti, 2015 kl. 10:04 av
Michael Manolescu.
-
FörfattareInlägg
-
29 juli, 2015 kl. 21:30 #29336
Övergivna Forumposter
DeltagareNågon som har erfarenhet av Felkodsläsare?, Biltema har en för några hundralappar men kan det va nåt?
Jag har en 156:a -05, kanonbil men nu lyser motorlampan, det märkliga är att bilen går mycket jämt och fint, inga problem med kylning, spikningar eller går ojämt så jag anar mig till en lös eller dålig givare nånstans, frågan är vilken och var den sitter?
En felkodsläsare borde avslöja en del, hoppas jag, så om någon kan tipsa om en bra så vore det kanon.
//Kristian
29 juli, 2015 kl. 21:54 #29337Rickard Bergh
Deltagarelåter som en lmm ..
tja du kan ju prova o se om den fungerar. du kan väl se deras beskrivning av apparaten. där bör stå vilka bilar den fungerar på .
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
29 juli, 2015 kl. 21:54 #29338Daniel Erdeljan
DeltagareELM327 kan du hitta billigt på nätet, bor du nära Malmö så kan du få låna en av mig. Jag kan maila till dig Torque Pro som du installerar på din Android smartphone och då kan du se varför lampan är tänd…
29 juli, 2015 kl. 22:08 #29339Övergivna Forumposter
DeltagareJag bor några mil norr om Eslöv så till Malmö kör man på 30 min.
lmm….låter intressant, vad betyder den förkortningen?
Tack för snabba svar!
29 juli, 2015 kl. 22:12 #29340Rickard Bergh
Deltagarelmm är luftmängdsmätare. sitter på insugslangen mellan luftfilter och insuget.
du har ett biltema i lund på gastelyckan så det är halva vägen.
vilken motor har du i bilen. att din bil går bra nu när lampan är tänd är för att den går in i limp mode. ett sorts nödprogram för att du ska kunna ta dig till närmaste verkstad så att säga..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
29 juli, 2015 kl. 23:34 #29341Övergivna Forumposter
Deltagarejag har en JTS 2,0 motor, sitter en givare i locket till luftfiltret. Det förklarar allt, jag bytte luftfiltret förra veckan, men en felkodsläsare är nog en bra grej en ändå!
//Kristian
30 juli, 2015 kl. 09:18 #29342Daniel Erdeljan
DeltagareJag skall leta fram en sådan, återkommer snarast (då jag har fullt upp med caffeét)
30 juli, 2015 kl. 16:58 #29343Övergivna Forumposter
DeltagareGärna, jag kommer gärna till Malmö och lär mig mer om Alfa!
//Kristian
31 juli, 2015 kl. 20:26 #29344Rickard Bergh
Deltagarehar du satt tillbaka kablen ordentligt på lmm det är den som du kallade givare i locket till luftfiltret..
låsningen ska snäppas till ordentligt så den inte kan lossna. kolla så kablen är på ordentligt. sen får du radera felkoderna.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
31 juli, 2015 kl. 22:53 #29345Christoffer Höglund
DeltagareAnvänder en läsare från Biltema på min 147:a vilket funkar bra.
Har använt några varianter utav ELM327 också med varierat resultat, går att få tag på billigt men sen hur dem funkar är en annan sak. Ska man köpa en skulle jag nog att rekommendera att lägga några hundra på en från Sverige istället för en billig från ebay etc.
1 augusti, 2015 kl. 09:46 #29346Övergivna Forumposter
DeltagareHar nyligen läst av felkoderna och den visade att det var lmm som krånglar.
Felkodsläsare skall inhandlas ändå, detta är min andra Alfa, i raden av många fler framöver!
ska se över luftburk och kablage i helgen!
Jag har kört tvåhjuliga italienskor i många år, som alltid givit enormt mycket körglädje tillbaka. Så 156:an kommer fylla det tomrum saknats när fyrhjuligt är att föredra!
1 augusti, 2015 kl. 10:04 #29347Michael Manolescu
DeltagareJag har likadan bil (fast -04) och lysande motorlampa. Fungerade utmärkt att utläsa koderna med Kjell & Co´s felkodsläsare och appen OEBD-Facile till iPhone.
Själv hade jag fel på:
P0135: O2 Sensor heater circuit malfunction bank 1, Sensor 1
P2240 O2 Sensor positive current control circuit bank 2, sensor 1Det är alltså O2 mätarna (reglersonderna) som sitter innan katalysatorerna. Frågan är om de är trasiga eller bara någon forma av kontaktfel eller rent av annat grundproblem. Ska försöka spraya alla kontakter med kontaktspray, kolla så de inte är igensatta av skit och ev mäta upp dem med.
Angående det sista, är det någon som vet hur man ska ställa in multimetern och vilka värden/motstånd för respektive kabelfärg?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.